Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Vart är vi på väg? Spaning från Educator's summit, One Show

Educatorssummit1

Som en del av den stora kommunikationsmässan The One Show i New York anordnas en konferens om framtidens lärande: Educator’s Summit. I år deltog Berghs Learning Developer, Patrik Hambraeus, vid mässan och till Sverige tog han med sig en rad spaningar, tankar och insikter.

Vid förra årets konferens Educator´s Summit på One Show konstaterade Berghs Christopher Waldekrantz att samverkan även framgent måste gå före tentor om vi strävar efter att utbilda kommunikatörer i dagens, och framtidens, klimat. Vid årets konferens där professorer, lärare och ledare från kreativa skolor träffades för att utbyta idéer, ställde sig Patrik Hambraeus och de övriga medverkande frågorna: är Design Thinking dött? Kommer konsultfirmorna ta över reklambyråerna? Är hybridteam det som får Generation Z:s kreatörer att excellera? Här är Patriks samlade intryck från den intensiva dagen.

Vikten av att stärka studenters personliga utveckling

“Vi satt i Googles konferenslokaler vid Chelsea Market. Programmet bestod av en serie föreläsningar på 45 minuter där jag hade ett pass på eftermiddagen tillsammans med Dr Melissa Peet från Ross School of Business, University of Michigan. Under det pratade vi om vad vi på Berghs kallar generativ action-based learning, som kort sammanfattat går ut på att utveckla studenternas syn på sig själva och sitt lärande i kombination med den action based learning vi redan har på skolan.

Berghs åtnjuter en viss respekt internationellt, inte minst tack vare våra många nominerade studenter i studentkategorin The Young Ones, så det var kul att utifrån den positionen få möjlighet att berätta om vårt utvecklingstänkande. När jag pratar med deltagarna vid Educator’s Summit märker jag hur dynamiskt vi jobbar och hur adaptiva vi är till en snabbt föränderlig värld, på det sättet verkar vi ligga långt före många universitet. Ett genomgående tema under dagen var just vikten av att stärka studenternas personliga utveckling, att lära dem vara ifrågasättande, personliga, våga misslyckas och gå på djupet i sitt hantverk och idéarbete.

Educatorssummit2

Designerns roll - i förändring

Ett annat tema handlade om designerns roll och hur den har förändrats, i alla fall enligt professorn och konstnären CJ Yeh från FIT (Fashion Institute of Technology). Han inledde sin programpunkt med att visa bilder på snygga designjobb, appar, webbsidor och logotyper med kommentaren att det var “OK” - vilket de var. Sedan avslöjade han att de är alla var gratis, gjorda från mallar, eller köpta på fiverr.com. Eller, som i fallet med alibaba.com som byggt en AI-applikation som designar tusentals bannerannonser automatiskt och lär sig själv hur den mest effektiva annonsen ser ut genom att testa i realtid.

Vad ska då en designer göra i framtiden enligt CJ Yeh? Vara disruptiv! Hacka teknologin, använda den på ett nytt sätt. Som exempel tog han ett eget projekt där han skrev in textraden “CJ was here” i bildernas digitala kod, vilket gjorde att de blev helt förändrade. Slutsatsen om framtidens utbildning enligt CJ var att ta in riktiga case, låta studenter jobba med dem och att ge lärarna en mentorroll.

Håller konsultbolagen på att ta över kommunikationsuppdragen?

Ett annat ämne som förekom i samtal och diskussioner var hur det i USA och bland reklamjättarna på Madison Avenue finns en stor rädsla för att konsultbolagen, som McKenzie, Accenture etc, håller på att ta över kommunikationsuppdragen. Konsultbolagen kan strategi och business, har nära till styrelserummen och betalar sina anställda bättre än reklambyråerna. Därmed lockar de till sig de nya unga talangerna. De stora reklambyråerna blir då närmast underleverantörer. Bland de som deltog i samtalet fanns bland andra konsulten Michael Farmer, som har skrivit en bok om utmaningarna på Madison Avenue  och seminarieledaren Douglas Davis, som skrivit en läsvärd artikel på samma tema.

Educatorssummit3

Hybridteam är framtiden

Hybridteamen är framtiden och byråerna måste avskaffa hierarkierna eftersom generation Z jobbar på ett nytt sätt. Det påstod CD:n Paul Vinod från byrån Havas, som startade projektet N8tive där han rekryterat ett hybridteam, fritt från fasta roller. Han handplockade åtta talanger, mest baserat på vilka berättelser de hade om sig själva, gav dem sitt fulla förtroende att lösa uppdrag som de ville och gav dem några rejäla utmaningar. Han ger dem tajta deadlines, höga krav, men ingen detaljstyrning.

Enligt Paul Vinod utmärker sig Generation Z på följande sätt: de är varken generalister eller specialister, de skapar kultur i alla former, de bygger lösningar utifrån kunden och de är experter på att skapa intressant kommunikation. De gör saker på sitt eget sätt och vill ha ägandeskap. De tror på storytelling och på vikten att utveckla sig själv.

Happy Failures - framtida utdelning

På temat “Happy Failures” pratade professor Lawrence Zeegen från Ravensbourne i London om världsberömda upptäckter, som penicillinet, velcron och post-it blocken. På en graf visade han fyra typer av misstag, från tragiska, som en bilolycka, till briljanta misstag som kostar lite men som ger framtida utdelning. Som exempel på det senare tog han två berättelser från Apple. Det första var att Steve Jobs blev utestängd från universitet och istället tog en kurs i typografi på en annan skola - där fick han förståelse för hur viktiga typsnitt är, vilket senare resulterade i att Apple skapade den första datorn där användaren kunde byta typsnitt. Eller hur misslyckandet med Apple Newton några år senare revanscherades med skapandet av Ipaden. Men ur samtalen kom däremot inga svar på hur man tillsammans med studenter arbetar med att lära av misstag. Han pratade mest om att kreatörer är ett speciellt folk (vilket kändes rätt mossigt). Reaktionerna i rummet visade att problemet inte är riktigt så enkelt, framförallt därför att de flesta studenter inte vill misslyckas och hellre gör säkra lösningar.

Dagens roligaste lektion kom från ett kreatörsteam från Kanada på temat “Det vi lärt oss i verkligheten men som vi önskade vi fått med oss från skolan”. Det var ett antal livslektioner som de önskade att skolan hade lärt dem som till exempel: hur man ska agera när kunden är fördomsfull och sexistisk och inte pratar med kvinnliga kreatörer (där svaret är Deflect, Educate, Repeat - alltså avvärj, utbilda och repetera ), eller när chefen hos kunden försvinner - vem ska då signera checken? Och den kanske viktigaste: lära sig konsten att småprata och vara social, man vet aldrig när man hamnar i en situation med en kändis eller världsstjärna och då måste man våga släppa ut sin personlighet.

Slutbudskapet i denna lektion var: “lär era studenter konsten att mingla!”.

patrikportrait

/Patrik Hambraeus, Learning Developer på Berghs School of Communication