Verksamt.se: temat på vårt Student Lab är att våga!

Den 7 oktober står Tillväxtverket och tjänsten Verksamt.se som värdar för ett Student Lab, där temat är kreativitet och mod. Anna Hallenbom, projektledare på Tillväxtverket/Verksamt.se, berättar om den kommunikativa utmaningen: det ska vara enkelt att göra rätt.

Tillväxtverket driver tillsammans med Bolagsverket webbplatsen verksamt.se. Den vänder sig främst till små och medelstora företagare som vill veta mer om att starta eller som redan har ett företag. På verksamt.se finns information från flera olika myndigheter, t.ex. Bolagsverket, Skatteverket och Arbetsförmedlingen. 

Hej Anna Hallenbom, projektledare på Tillväxtverket/Verksamt.se. Den 7 oktober står ni som värd för ett Student Lab på Berghs. Kan du berätta hur det kommer sig att ni vände er till just Berghs?

Från början hade vi tänkt att själva anställa ett antal studenter under sommaren. Men sen upptäckte en kollega ert Student Lab och det innehöll allt vi ville och lite till. Vi blev jätteglada att ni redan hade ett färdigt och utarbetat koncept för det vi själva hade tänkt göra – i mindre skala.

Vem är du (i din roll) på verksamt?

Jag är en av många som arbetar med verksamt.se. Jag arbetar på enheten Digital kommunikation och ingår i en redaktionsgrupp för verksamt. Tillsammans utvecklar vi information och tjänster för och tillsammans med företagare. Jag är kommunikatör och har sedan 1997 arbetat med webben på ett eller annat sätt, allt från webbredaktör till webbansvarig.

Tillväxtverket är en jättetrevlig myndighet. Vi har många och roliga uppdrag. Just nu arbetar jag och en kollega med att ta fram och förbättra den information som vänder sig till nya svenskar som vill starta och driva ett företag.

Var, sett ur ett kommunikativt perspektiv, skulle du säga att verksamt befinner sig idag?

Jag tror vi på många områden ligger i framkant. Vi har redan påbörjat en digital resa och vi utvecklar inte längre saker utan att prata och testa saker med vår målgrupp. Men man kan alltid bli bättre på att kommunicera, lära sig nya metoder, testa nya idéer och lyssna ännu mer på målgruppen.

Kan du beskriva vilken kommunikativ utmaning verksamt.se står inför idag, i ett allt mer digitaliserat klimat?

Eftersom verksamt.se innehåller information från flera myndigheter så tror jag att utmaningen för oss är att våga ”välja bort”. Med det menar jag att vi inte kan informera om exakt allt eller alla undantag som finns. Vi måste våga väja bort viss information och bestämma hur detaljerad information vi ska ge på webbplatsen.

Vilka är era förhoppningar med Student Lab på Berghs?

Vi hoppas att studenterna ska komma på helt nya och bättre sätt att tänka kring verksamt.se. Att de kan bidra med nya kreativa idéer och tankar, utanför den så kallade boxen. Albert Einstein lär ha sagt att ”Kreativitet är intelligens som har roligt” och vi vill verkligen att de ska ha en kul dag tillsammans med oss. Sen får vi gå hem och fundera vad som är görbart och hur vi ska gå vidare.

Vad kan studenterna som ansöker om att få vara med i detta Student Lab vänta sig av dagen?

När en person funderat och väl bestämt sig så ska det inte vara byråkratiska och konstiga regler som hindrar en företagare att starta eller utveckla sitt företag. Vad gör att de inte vågar starta ett företag? Det ska vara enkelt att göra rätt.

Temat för vårt Student Lab är ”att våga!”. Jag tror det kommer vara kul för studenterna att gå in i rollen som företagare och fundera på vad det är som gör att man inte vågar starta eller utveckla sitt företag.

 

Taggar: