Praktisk information

1. Hur använder jag läroplattformen Canvas?

Berghs har från och med augusti 2016 en gemensam digital plattform för alla våra utbildningar! Detta LMS används av 1.600 universitet och högre lärosäten världen över. Du får en inbjudan via din utbildningskoordinator.

Du kan alltid kontakta personal på Berghs , det är lite olika personer beroende på om du har kurs eller jobbar på heltidsprogrammen. Kolla med din programansvarige eller den som beställt kursen av dig. Är du kurs- eller programansvarig ska du även ha fått en inbjudan till Canvas lärarrum. Om du inte har fått det, kontakta kursens koordinator.

2. Hur fakturerar jag mitt arvode?

Rutiner för utbetalning

Arvode utbetalas mot faktura enligt överenskommelse och den bekräftelse på uppdraget som din utbildningskoordinator skickar dig via mejl.

På fakturan ska följande uppgifter finnas med:

  • Organisationsnummer
  • Momsreg.nr/VAT-nr
  • Att bolaget innehar F-skattsedel
  • Namn på den som undervisat
  • Kurs/utbildning (och kursavsnitt om det är på ett av våra program)
  • Datum för varje lektionstillfälle
  • 25% moms ska läggas på arvodet
  • Maila gärna fakturan till faktura@berghs.se

Tidpunkt för utbetalningar

Berghs organisationsnummer: 556135-0355
Fakturor betalas normalt på 30 dagar. Upprätta alltså dina fakturor utan dröjsmål.

OBS! Inga utlägg för material, kurslitteratur o dyl, kan faktureras Berghs utan rekvisition från Berghs. Kontakta din utbildningskoordinator för vidare information. Resor till och från skolan ersätts endast enligt särskild överenskommelse.

Din faktura skickas till:

Berghs School of Communication, Ekonomiavdelningen
Box 1380, 111 93 STOCKHOLM

eller via e-post till:
faktura@berghs.se

Ni som inte har möjlighet att fakturera genom eget bolag kan använda er av ett s.k egenanställningsföretag. Via ett sådant företag kan du vara egenanställd och fakturera för arbeten du gör hos Berghs. Vi rekommenderar Frilans Finans (www.frilansfinans.se), en stor och pålitlig aktör.

3. Var hittar jag mallar för presentationer?

De mallar som används för lärare som ej är anställda på Berghs innehåller våra backup typsnitt Times och Helvetica. Söker du bildmaterial och bakgrundsbilder hittar du dessa här. 

Kursplan Word
Kursplan Pages
Schemamall kurs
Schemamall program
Mitt personliga läromål
Reflektionsmall
Berghs Keynote
Berghs Powerpoint

4. Hur får jag hjälp med kursmaterial?

Material & anteckningar samlas digitalt på Canvas för alla deltagare. Detta går i linje med vår miljöambition. Vi ber deltagarna att ta med sig en dator till lektionen, alternativt ett antagningsblock & penna om de föredrar det. Det finns annars block/penna att hämta i receptionen vid behov.

Presentationer och annat studiematerial

På Berghs hålls ett stort antal lektioner varje dag. Av miljöskäl ser vi därför gärna att din presentation och andra studiematerial sprids digitalt till deltagarna på din lektion:

  • Efter genomförd lektion lägger du själv, eller med hjälp av kursansvarig, upp din presentation och eventuellt annat material på vår digitala plattform Canvas.
  • I de fall där kursen gynnas av en utskrift (exempelvis en mall att använda under lektionen) så ska du som föreläsare vända dig till oss via detta kontaktformulär SENAST 2 dagar innan lektionen och bifoga det du behöver ha kopierat. Uppkopierat material finns sedan att hämta i receptionen inför lektionsstart. I mejlet anger du ditt namn, kursens namn och vilket datum (och gärna även vilken tid) det gäller. Skolan behåller ett ex för arkivering.

Behöver du hjälp med teknik eller material?

För frågor och beställningar som gäller din lektion i skolans lokaler eller online: ANVÄND DETTA FORMULÄR!

5. Hur får jag en låsbricka och kollar närvaro?

Innan din lektion hämtar du närvarolista (heltidsprogram hämtar endast låsbricka) och låsbricka (ibland även kallad nyckelbricka) i receptionen på våning 1. I varje klassrum finns en hurts som öppnas med din låsbricka. I denna finns det några post-its, pennor och block.

Rutin för alla kurser (exkl. heltidsprogram)

På närvarolistan fyller du i antal närvarande deltagare, därefter skickas listan runt för individuella påskrifter. Närvarolista och låsbricka lämnas i receptionen eller i postfacket intill receptionen.

Rutin för heltidsprogram

Studenterna på heltidsutbildningarna har en egen bricka för att registrera sin närvaro. Det kan studenterna göra med start 15 minuter före din lektion och fram till lektionsstart. Påminn gärna så ingen glömmer att registrera sin närvaro. Lämna din låsbricka i receptionen, eller i postfacket intill receptionen, innan du lämnar Berghs.

6. Vem gör vad på Berghs?

Kursansvarig

Detaljplanerar och utarbetar kursupplägg samt kursbeskrivningar och är ansvarig för att kursens mål uppfylls samt examination av densamma. Kursansvarig rekryterar vid behov föreläsare och ger dem en tydlig bild av vad de ska bidra med under sina respektive lektioner.

Föreläsare

Medverkar i större eller mindre omfattning på en kurs, och planerar och leder undervisningen på sina lektioner. Föreläsare/lärare ska alltid sträva efter att via kursansvarig orientera sig om kursens syfte och mål samt innehåll utöver den egna insatsen för att på bästa sätt kunna bidra till en helhetsupplevelse för kursens deltagare.

Handledare

Utöver lärare och föreläsare knyts handledare till skolans utbildningar som ansvarar för en löpande personlig och professionell feedback av studenternas projektarbeten och/eller andra kommunikationslösningar.

Utbildningskoordinator

Registrerar, kvalitetssäkrar och distribuerar utbildnings- och kurshandlingar: ansökningar, kurs- beskrivningar, schema, kursutvärdering, kursintyg och utbildningsbevis mm.

Projektledare Berghs Solutions

Projektledarens funktion är att initiera, utveckla och kvalitetssäkra skräddarsydda utbildningar till organisationer och företag.

Programansvarig

Ansvarig för ”sin” heltidsutbildning. I ansvaret ingår övergripande upplägg och genomförande. Programansvarig är också Berghs främsta kontaktyta med näringsliv och yrkesverksamma. Han/hon ansvarar även för rekrytering av kursansvariga, handledare och studenter samt assisterar vid branschkontakter och löpande intern handledning.

Chef för kursverksamheten och Learning developer på Heltid

Ansvarar för att kvalitetssäkra och utveckla utbildningsinnehåll inom respektive affärsområde. Det innebär att ansvara för pedagogiska metoder inklusive utvärdering och mätning, policy för lärarutveckling och rekrytering samt ansvaret för att kvalitetssäkra läroplaner, kursbeskrivningar, utvärderingsmetoder och antagning av studenter (gällande heltid).

Serviceteamet

Står redo att hjälpa till med allt från tekniska problem till att låna ut den där pennan du glömde. Du ser medlemmarna i serviceteamet i huset varje dag, men behöver du nå någon av dem via mail eller telefon går det bra att hitta dem här eller via receptionen på telefon 08-587 550 01.

7. Hur sätter jag personliga läromål i kursen?

Vi på Berghs är säkra på att våra kursdeltagare har ett mål med sin utbildning. Vi tror att de lättare kommer att nå sitt mål om de tar sig tid att formulera det innan kursen startar. Vi uppmanar alla våra kursdeltagare till egen reflektion innan, under och efter kursen och ber dem därför fylla i dokumentet "Mitt personliga läromål" och ta med det till första lektionen.

Sammanfattning av Berghs process:

  • Vid utskick av kallelse till kurs så bifogas ett dokument, "Mitt personliga läromål". Deltagaren fyller i detta och tar med sig det till kursstart.
  • Ett par minuter av den första lektionen ägnas åt det personliga läromålet där kursansvarig uppmanar deltagarna att diskutera detta med sin bänkgranne (lärpartner) samt till reflektion.
  • Vi på Berghs ser gärna att deltagaren under kursen sedan avsätter tid till 10 min reflektion efter varje lektion. Detta får ses som frivilligt men vi på Berghs vill som sagt gärna uppmuntra till detta.

8. Boka lokaler eller teknik

På bildskärmar vid receptionen samt vid huvudentrén och på nedre plan ser du i vilket klassrum du ska vara. Alla klassrum ligger på nedre plan våning 0.  Låsbricka till ditt klassrum hämtar du i receptionen på våning 1. Där lämnar du också låsbrickan efter din lektion.

I varje klassrum på Berghs finns det alltid följande utrustning

  • TV-skärm med Airtame, Airplay, airtame, chromecast eller hdmi
  • Högtalare
  • Whiteboard + pennor

OBS: Ta med en HDMI-adapter som passar till din dator!

Teknik och annan utrustning

För att kunna tillgodose dina önskemål när det gäller utrustning utöver ovanstående behöver vi:

  • Din bokning SENAST två (2) dagar innan din lektion
  • Kontakta oss via detta formulär
  • Skriv vilken kurs och lektion det gäller i din bekräftelse
  • Vid problem med tekniken eller om något annat inträffar i klassrummet, ring till serviceavdelningen på 08-587 550 01 

Klassrum & möblering

  • En utbildning = ett klassrum. Det går nu inte längre att förboka dubbla klassrum till en kurs, men däremot kan föreläsaren höra med receptionen samma dag om det finns ett extra rum ledigt. Det är samma princip som gäller för heltidsstudenterna.
  • Om du som föreläsare vill möblera om får du gärna göra det och kan då förslagsvis ta hjälp av kursdeltagare/studenter i start av lektionen. I vissa klassrum finns skrivbord till alla och i vissa rum finns stolar med fällbord samt ett par extra skrivbord om man behöver. På golvet kan du se markeringar med tips om olika möbleringar som vi rekommenderar.
  • I varje klassrum finns en hurts som öppnas med din låsbricka. I denna finns det några post-its, pennor och block.

Namnskyltar/namnlappar

De föreläsare som önskar använda namnskyltar eller namnlappar hämtar dessa i receptionen till de lektioner det behövs. Tomma ark finns i Berghs reception.

Vattenflaska

Första gången du föreläser får du en vattenflaska som du kan använda under dina lektioner. Skriv ditt namn på flaskan.

Värdesaker

Det är portkod på varje våningsplan, förutom våning 1. Koden får du i receptionen. Var noga med att låsa dörren efter dig! Berghs har tyvärr varit utsatt för ett flertal stölder av värdesaker och datorer. Det är aldrig helt säkert att lämna dator och väska i klassrummet, det är viktigt att påtala för kursdeltagarna. De får denna information via sin utbildningskoordinator, men att påminna dem skadar inte.

Berghs ansvarar ej för värdesaker. Lämna inte kvar dator och väska när du lämnar klassrummet. Har du en resväska kan du alltid be att få ställa den i vår reception. På skolan finns det även ett antal skåp att förvara kläder och saker i över dagen. Först till kvarn. Ta med dig ett eget hänglås. Finns även att köpa i receptionen.

Larm

I händelse av ett brandlarm under din lektion är du ansvarig för att samla och ta med dig dina deltagare ut hur huset och ner till samlingsplatsen på Gasverkstorget utanför Systembolaget. Stäm av så att alla deltagare som står på närvarolistan finns bland de samlade utanför skolbyggnaden. Om någon saknas, kontakta omedelbart någon från Berghs personal.

Felsökning av teknik

Om du upplever problem med tekniken i klassrummet kan du ibland själv hitta en lösning på problemet. Nedan har vi sammanställt en kort checklista om tekniken i klassrummet krånglar.

Checklista:

  • Följ instruktionerna som finns i klassrummet
  • Starta om skärm och dator, de ska hitta varandra automatiskt
  • Se till att du inte är mute:ad
  • Om t ex Airplay eller Chromecast inte funkar kan man prova att ladda ner Airtame (Står på instruktionerna)

Fortfarande problem?
Ring till serviceavdelningen på 08-58755001  eller 08–587 550 29

9. Var kan jag köpa lunch och fika?

Berghs café

Som föreläsare får du en värdekupong att använda i Berghs café. Kupongen ger dig en kaffe/te tillsammans med smörgås/bulle. Du får din kupong tillsammans med låsbrickan och närvarolistan i receptionen på plan 1.

På våra öppna kurser ingår planerade fikaraster á 15 minuter på för- och eftermiddagen samt kvällen. Vi dukar fram smörgås eller fikabröd, frukt, kaffe och te mellan kl 10.00-11.00 på förmiddagen, kl 14.00-15.30 på eftermiddagen och kl 18.30-19.30 på fikabordet i Berghs café. Du meddelar kursdeltagarna när det är dags för er att gå till vårt café för en fikapaus. OBS: Viktigt att du håller dig till dessa tider och inte skickar upp deltagarna tidigare eller senare, för då kanske inget finns framdukat.

Allergi & specialkost

Om du är allergisk eller vegan ber vi dig att meddela kursens utbildningskoordinator detta i god tid innan kursstart.

Restauranger/caféer i närheten

I närheten av skolan finns det flera trevliga lunchställen. Här är några exempel, men vi kommer att fylla på framöver allteftersom det öppnar nya restauranger i vårt närområde.

Café Irma
Bobergsgatan 48. I Berghs café hittar du frukost, kaffe/te, godis, enklare lunch med mera.

Matkafé Mätarhuset
Gasverksvägen 15
Inne på Klätterverket hittar du deras restaurang.

Ocra
Tengelinsgatan 10
Lunch, middag, AW och brunch på helger. Stor salladsbuffé och kaffe ingår vid lunch, Även uteservering.

Spårvägsmuseet
Gasverkstorget 1
Hos vår närmaste granne finns ett brett utbud av mat och fika. De erbjuder varm mat, smörgåsar, sallader, bakverk samt varma och kalla drycker.

Asia Wang
Bobergsgatan 63
Sushi och dumplings m.m. på andra sidan gatan.

Tegellådan
Bobergsgatan 56
Öppnar mitten av mars.

Stora skuggans fönster
Bobergsgatan 71
Bageri, kaffebar, Take-away lunch och delibutik.

Selmas Deli
Jaktgatan 4
Ett cafe och delikatessbutik med inriktning på fisk, skaldjur, italienska charkuterier och ost.

La Carda
Jaktgatan 3
Pizzor gjorda på färska råvaror.

Texas Longhorn
Lövängsgatan 14-16A
Steakhouse, men Texas Longhorn är inte bara en plats för köttälskare. De har även ett utbud av fisk och vegetariska alternativ.

Café två bönor
Husarviksgatan 14
Vid vattnet. Café med frukost, lunch, klassiska bakverk och raw food.

Norra Bryggan
Husarvikgsgatan 12
Vid vattnet. Italienskt och klassisk restaurangmat. Kanske en AW i deras bar?

Café Harpaviljongen
Fiskartorpsvägen 29
En varierande meny. En hel del grytor, men även många andra kött och fiskrätter.

Granero Bakery
Tengelingsgatan 14
Nybakat surdegsbröd och bullar, samt enklare lunch, på plats eller som take away. Eller varför inte testa deras gelato?

Café Olive
Bröd, frukost, brunch, lunch & fika

Fråga gärna någon i personalen på Berghs om du är sugen på något speciellt. Du är såklart alltid välkommen att handla något i vårt café. Det finns även kylskåp och mikrovågsugn i huset. Fråga i vår reception.


10. Var finns det hjärtstartare?

På plan 1 vid receptionen finns en hjärtstartare. En hjärtstartare, även kallad defibrillator, är en apparat som analyserar hjärtverksamheten och som kan skicka en elektrisk stöt till hjärta, det är den enda effektiva hjälpen vid plötsligt hjärtstopp. Vi säger hjärtstopp, men sanningen är att hjärtat inte stannat, det befinner sig i ett elektriskt kaos och pumpar inte längre som det ska, hjärtat fibrillerar. Man vet inte varför det händer, men det drabbar människor i alla åldrar. För att få hjärtat att slå normalt igen måste man tillföra en elektrisk stöt med en defibrillator, en så kallad Hjärtstartare. När hjärtat stannar börjar kampen mot tiden. Plötsligt hjärtstopp är idag den vanligaste dödsorsaken i Sverige. Forskning visar att i de fall hjärtstartaren finns till hands inom 180 sekunder ökar chanserna att överleva med hela 70%.

Användning

Apparaten guidar användaren med röst och symboler. Hjärtstartaren analyserar hjärtats rytm, och avgör om det är lämpligt att ge en elektrisk stöt, en defibrillering. Eller om du bara behöver stödja hjärtat genom HLR (hjärt-lungräddning). När man startat hjärtstartaren ger den talade instruktioner och uppmaningar som hjälper till att korrekt utföra defibrilleringen. Man ansluter då elektroder på den drabbades bröstkorg enligt bilden på hjärtstartaren och via dessa leds sedan en el-chock genom hjärtat för att försöka förmå det att slå normalt igen. Det finns en rad säkerhetsprogram i hjärtstartaren som inte tillåter att el-chock ges om inte patienten är medvetslös och har drabbats av ett hjärtstillestånd.

På Berghs finns ett antal personer som utbildat sig i att hantera hjärtstartaren samt HLR. Kontakta receptionen vid behov, men ring alltid 112. Har du frågor kring Berghs hjärtstartare kontakta oss via detta formulär.

11. Riktlinjer för Samarbete med kund

Här kan du läsa mer om de riktlinjer vi har tagit fram när du tar in kunder i dina kurser på Berghs. Syftet med riktlinjer är att kursansvariga och lärare stöd..

De finns som PDF eller som text här:

Riktlinjer för samarbeten med Berghs studenter

Bakgrund

Berghs School of Communication (nedan kallad Berghs) utbildar framtidens kommunikatörer inom en rad discipliner. 

Grunden i Berghs pedagogik är så kallad Action Based Learning, där vi låter våra studenter testa teorier i verkliga case. Detta innebär är att vi ofta skapar samarbeten mellan företag och studenter på skolan. Samarbetet består många gånger av att ett företag/organisation/person agerar kund (nedan kallad Kunden) i en kurs på någon av Berghs utbildningar. I utbyte får Kunden lösningar och perspektiv som genererats av framtidens unga talanger. 

Syfte och begränsningar

Syftet med dessa riktlinjer är att reglera villkor för samarbete och sätta rätt förväntningar för alla parter. 

Vårt huvudsakliga fokus på Berghs är att studenterna ska erbjudas en möjlighet att lära sig något nytt genom projektet och att kunden i sin tur söker efter nya kreativa lösningar som kommer från en ung generation. 

Dessa samarbeten kan handla om att ta fram innovativa lösningar av både strategiska och kreativ karaktär på Kundens kommunikationsutmaning. Vi tar inte emot projekt som handlar om att utveckla befintliga idéer eller uppdrag vars huvudsyfte är att minska produktionskostnaderna för Kunden. 

Eftersom dessa samarbeten primärt används för undervisande syfte och studenterna är mitt i sin lärandeprocess, är det viktigt att tillåta misstag och misslyckanden under processen. Berghs stöder alltid Kunden och studenterna med specialkunskap, lektioner och handledning, men det finns ingen garanti från Berghs sida att en leverans kommer att se ut eller ha samma höjd som en etablerad byrå eller ett produktionsbolag. 

Berghs åtaganden

För att samarbetet mellan Berghs och Kunden ska fungera åtar sig Berghs följande: 

Projektledning - För Berghs räkning ligger ansvaret hos Kursansvarig för den kurs samarbetet äger rum inom. Kursansvarig kan vara en externt anlitad person som planerar och leder samarbetet med Kunden. Det innebär att Kursansvarig ordnar möten, tar fram briefer/uppdragsbeskrivningar ihop med kunden, skapar presentationer, bokar lektioner och presentationer och har det huvudsakliga ansvaret för samarbetet. Kursansvarig är i sin tur är anlitad av en Programansvarig på Berghs. 

Administration - Dialog mellan student, skolans administration och studenter sköts också av Kursansvarig. Detta innefattar eventuella avtal, skriftliga eller muntliga, dokumentation, planering och uppföljning. 

Kvalitet  - För att försäkra sig om att studenterna utför arbetet på ett kvalitativt och professionellt sätt, ansvarar även Kursansvarig för observation, coachning och feedback av och till studenterna under projektets gång. 

Kundens åtaganden

Som Kunden i ett samarbetsprojekt med Berghs åtar sig kunden följande: 

Kontaktperson - Kunden utser en kontaktperson som följer hela projektet. Tillsammans med Kursansvarig från Berghs planerar dessa två projektet samt skriver brief och tidsplan. I det ingår att hjälpa Berghs att få tillgång till rätt information, kontaktuppgifter till övriga personer på företaget som kan bidra, ge feedback till studenter löpande och avsluta/utvärdera projektet.  

Deltagande - Den viktigaste principen för ett lyckat samarbete är att studenten får möjlighet att träffa Kunden vid presentationer och få feedback på det arbete de utfört. Därför vill Berghs att Kunden ser till att kunna närvara vid ett antal tillfällen under kursen (antal gånger varierar från fall till fall). 

Användning - Om Kunden väljer att gå vidare med något som studenterna kreerat fram eller förslag som framkommit under projektet gäller principen att vara transparent gällande detta och det regleras i nästa stycke.

Villkor och rättigheter

Berghs School of Communication äger alla idéer och rättigheterna till alla idéer och material som presenteras eller produceras av studenterna inom ett projekt eller en kurs. Om ett företag, som har gett studenterna ett uppdrag att arbeta med inom en kurs, vill förverkliga en idé eller använda material framtaget av studenter från Berghs School of Communication måste företaget stämma av detta med Berghs School of Communication innan användning eller publicering av dessa sker. Företaget måste antingen kreditera/hänvisa till studenterna och Berghs School of Communication eller köpa rättigheterna till idéerna. Detta bör diskuteras med en kontaktperson på Berghs School of Communication.

Upphovsrätt

Upphovsrätten består av dels en ideell rätt, dels en förfoganderätt. Den ideella rätten ger upphovsmannen rätt att kunna ingripa mot kränkande ändringar i verket/slutprodukten, det vill säga de förslag – bild, text, layout, form, design etc – som eventuellt blir ett slutresultat av ett projektuppdrag. Den ideella rätten kan i princip inte överlåtas utan är kvar hos upphovsmannen.

Förfoganderätten innebär rätt att utnyttja verket i ekonomiskt hänseende, t.ex. rätt att reproducera, rätt att sprida och rätt att visa. Skolan äger förfoganderätten till de förslag som samarbetet leder till. Förfoganderätten kan, till skillnad mot den ideella rätten, upplåtas/överlåtas.

Publiceringsrätt

Projektuppdragsgivare, i detta fall Kunden, äger rätt att, mot ersättning, använda studentarbeten för det ändamål och i den omfattning som anges vid beställning. Om uppdragsgivaren vill utnyttja sin rätt att publicera hela eller delar av föreslagna åtgärder, ska besked härom lämnas till Berghs School of Communication inom ett år efter redovisat studentarbete. Ersättningen för publiceringsrätten debiteras av och tillfaller Berghs School of Communication, som ska förvalta influtna medel så att de gagnar studenter och utbildning.

NDA - Non Disclosure Agreement

I vissa fall vill Kunden att Berghs studenter ska arbeta med material och information som kan vara känslig  och då är det Kundens ansvar att ta fram en så kallad NDA och se till att alla berörda parter skriver under den. 

Tvist

Vid tvist som uppstår kring ett samarbete ska Kunden, Studenterna eller Berghs i första hand söka sig till Programansvarig för respektive program, chefer på Berghs Heltidsavdelning eller Berghs ledning. 

12. Var kan jag parkera?

Var kan jag parkera min bil?

  • Längs med Bobergsgatan finns det parkeringsplatser, samt ofta gott om plats på någon av tvärgatorna ned mot Husarviken. Taxa 2 eller 3.
  • Tips! Här hittar du aktuell information om parkering i Stockholm

Var kan jag parkera min cykel?

  • Du kan parkera din cykel till vänster om huvudentrén, vid Tengelinsgatan 3.
  • Observera att vi inte förvarar privata cyklar inomhus.