ARU-ansvarig reklam­utgivare

Berghs Professional

  • Dagtid
  • 39 timmar

Att hitta kreativa lösningar som går i linje med strategin är en sak – men att vara säker på att man håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet är något helt annat. På den här kursen får du lära dig om marknadsföringslagen, tryckfrihet, etik och annat som en ansvarig reklamutgivare behöver kunna.

Sammanfattning

Datum: 19 Sep 2016 – 14 Nov 2016

Sista ansökningsdag: 29 Aug 2016

Hur: Dagtid

Antal timmar: 39

Kursdatum: Måndagar 19/9 kl 9.00-16.30, 26/9 kl 09.00-12.00, 3/10 kl 9.00-16.30, 10/10 kl 9.00-16.30, 17/10 kl 9.00-16.30, 24/10 kl 9.00-16.30, 7/11 kl 9.00-12.30 och tentamen 14/11 kl 09.00-12.30

Om kursen

Som producent av marknadskommunikation ansvar du för att föreslagna marknadsföringsåtgärder inte strider mot gällande lagregler, etiska regler eller branschpraxis. För en framgångsrik kommunikation och ett lyckat samarbete med kunden är det viktigt att du känner till vilka rättsliga regler som styr marknadskommunikationen och hur de tillämpas i praktiken.

Medlemsföretag i Sveriges Kommunikationsbyråer skall ha minst en medarbetare som är ARU, ansvarig reklamutgivare. Att byrån har en person anställd med aktuell och uppdaterad ARU-kompetens är också ett krav enligt branschens rekommendationer för samarbete mellan reklamproducent och reklamköpare, framtagna i samförstånd mellan Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Den här kursen ger dig praktisk vägledning om den juridiska spelplanen som gäller för all form av marknadskommunikation i olika medier. Utbildningen är case-baserad och inriktad på hur din kommunikationsbyrå ska arbeta med juridiska frågor vid produktion av marknadskommunikation.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till produktionsledare, projektledare och ledning på kommunikationsbyråer, men även till marknadsansvariga på företag och i organisationer.

Kursansvarig

Cecilia Torelm Tornberg, Advokat/Sales Manager, Advokatfirman MarLaw

 

19 sep 2016 – 14 nov 2016

Sista ansökningsdag är 29 aug 2016

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 39
Kursdatum: Måndagar 19/9 kl 9.00-16.30, 26/9 kl 09.00-12.00, 3/10 kl 9.00-16.30, 10/10 kl 9.00-16.30, 17/10 kl 9.00-16.30, 24/10 kl 9.00-16.30, 7/11 kl 9.00-12.30 och tentamen 14/11 kl 09.00-12.30
Ansök nu Sista ansökningsdag är 29 aug 2016

Det här får du

  • Marknads- och konkurrensrätt i ett EU-perspektiv
  • Juridik och etik i marknadskommunikation
  • Tryckfrihet och medierätt
  • Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning
  • Sociala medier
  • Specialregler för vissa varor och tjänster
  • Säljfrämjande åtgärder, mutor i marknadsföring
  • Prisinformation
  • Namn och bild i reklam
  • Upphovsrätt och avtalsrätt
  • Varumärkesrätt och internetjuridik
  • Praktikfallsövningar – så arbetar en ARU

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Ansökan och antagningskrav

Skicka också med

40% rabatt lämnas till Sveriges Kommunikationsbyråers medlemmar. Ange medlemsskap vid ansökan.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

40000 kronor

Studieavgift exkl. moms

32000 kronor

Datum

29 aug

Sista datum för ansökan

19 sep

Kursstart

39

Lektionstimmar

Relaterade artiklar

Izabel fick jobb genom Berghs Career Day

Av Berghs redaktion - 4 månader sen

Varje år anordnas på Berghs en heldag då byråer, rekryteringsföretag och heltidsstudenter får möjlighet att träffas och knyta viktiga kontakter inför framtiden. Ett av de tusen möten som skedde på förra årets Career Day var mellan produktionsledaren Izabel Östgren och Oakwood, ett möte som bar frukt direkt. Idag arbetar Izabel som producent på Oakwood, och berättar här om sin tid på Berghs.

Läs mer

En ARU har förmågan att undvika dyra misstag och konflikter

Av Berghs redaktion - 5 månader sen

Cecilia Torelm arbetar som advokat på firman MarLaw AB och är ansvarig för onlinekursen ARU - Ansvarig Reklamutgivare, samt dagkursen med samma namn. Kunskap kring lag och rätt kommer väl till hands för personer inom kommunikationsbranschen, inte minst för att det är en kvalitetssäkring att kunna ta ansvar - både lagligt och etiskt. Har du koll på kommunikationsjuridiken?
Läs mer

Efter examen: Channa gick från produktionsledare till skribent

Av Berghs redaktion - 5 månader sen

När Channa avslutade sina studier på Berghs 2012 hade hon redan fått jobb och hade ett tydligt mål i sikte: hon skulle bli Sveriges bästa produktionsledare. Framtiden var utstakad och allt gick på räls. Men så kom livet emellan. Det kliade i Channas skrivarnerv och hon valde att stanna i kommunikationsbranschen, men att byta roll. Idag arbetar Channa som skribent i Köpenhamn. Här är Channas berättelse om livet efter examen från Berghs.
Läs mer

Skaffa en digital mentor!

Av Berghs redaktion - 2 år sen

Malin, som är kursansvarig för Projektledning av digitala lösningar på Berghs, jobbar i skift. När hon inte hänger på Berghs är hon nämligen VD på Sticky Beat. På Berghs lär hon kursdeltagarna att ta reda på vad de behöver veta, kunna och göra för att leda digitala projekt på ett effektivt och säkert sätt.
Läs mer
Visa fler