ARU-ansvarig reklam­utgivare

Berghs Professional

  • Dagtid
  • 39 timmar

Att hitta kreativa lösningar som går i linje med strategin är en sak – men att vara säker på att man håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet är något helt annat. På den här kursen får du lära dig om marknadsföringslagen, tryckfrihet, etik och annat som en ansvarig reklamutgivare behöver kunna.

Sammanfattning

Datum: 19 Sep 2016 – 14 Nov 2016

Sista ansökningsdag: 29 Aug 2016

Hur: Dagtid

Antal timmar: 39

Kursdatum: Måndagar 19/9 kl 9.00-16.30, 26/9 kl 09.00-12.00, 3/10 kl 9.00-16.30, 10/10 kl 9.00-16.30, 17/10 kl 9.00-16.30, 24/10 kl 9.00-16.30, 7/11 kl 9.00-12.30 och tentamen 14/11 kl 09.00-12.30

Om kursen

Som producent av marknadskommunikation ansvar du för att föreslagna marknadsföringsåtgärder inte strider mot gällande lagregler, etiska regler eller branschpraxis. För en framgångsrik kommunikation och ett lyckat samarbete med kunden är det viktigt att du känner till vilka rättsliga regler som styr marknadskommunikationen och hur de tillämpas i praktiken.

Medlemsföretag i Sveriges Kommunikationsbyråer skall ha minst en medarbetare som är ARU, ansvarig reklamutgivare. Att byrån har en person anställd med aktuell och uppdaterad ARU-kompetens är också ett krav enligt branschens rekommendationer för samarbete mellan reklamproducent och reklamköpare, framtagna i samförstånd mellan Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Den här kursen ger dig praktisk vägledning om den juridiska spelplanen som gäller för all form av marknadskommunikation i olika medier. Utbildningen är case-baserad och inriktad på hur din kommunikationsbyrå ska arbeta med juridiska frågor vid produktion av marknadskommunikation.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till produktionsledare, projektledare och ledning på kommunikationsbyråer, men även till marknadsansvariga på företag och i organisationer.

Kursansvarig

Cecilia Torelm Tornberg, Advokat/Sales Manager, Advokatfirman MarLaw

 

19 sep 2016 – 14 nov 2016

Sista ansökningsdag är 29 aug 2016

Hur: Dagtid
Antal lektionstimmar: 39
Kursdatum: Måndagar 19/9 kl 9.00-16.30, 26/9 kl 09.00-12.00, 3/10 kl 9.00-16.30, 10/10 kl 9.00-16.30, 17/10 kl 9.00-16.30, 24/10 kl 9.00-16.30, 7/11 kl 9.00-12.30 och tentamen 14/11 kl 09.00-12.30
Ansök nu Sista ansökningsdag är 29 aug 2016

Det här får du

  • Marknads- och konkurrensrätt i ett EU-perspektiv
  • Juridik och etik i marknadskommunikation
  • Tryckfrihet och medierätt
  • Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning
  • Sociala medier
  • Specialregler för vissa varor och tjänster
  • Säljfrämjande åtgärder, mutor i marknadsföring
  • Prisinformation
  • Namn och bild i reklam
  • Upphovsrätt och avtalsrätt
  • Varumärkesrätt och internetjuridik
  • Praktikfallsövningar – så arbetar en ARU

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Ansökan och antagningskrav

Skicka också med

40% rabatt lämnas till Sveriges Kommunikationsbyråers medlemmar. Ange medlemsskap vid ansökan.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda. Senast i samband med sista ansökningsdag får du besked.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

40000 kronor

Studieavgift exkl. moms

32000 kronor

Datum

29 aug

Sista datum för ansökan

19 sep

Kursstart

39

Lektionstimmar