Sista ansökningsdag är 3 augusti

Att skriva för att övertyga

Distans
Professional
  • Hur välja rätt budskap?
  • Målgruppsanpassning
  • Skriva för olika kanaler

Behovet av bra skribenter är större än någonsin. Överallt och i alla kanaler behövs välformulerade, genomtänkta och intressanta texter. Texter som når läsaren i form av nyhetsbrev, inlägg i sociala medier, webbsidor, debattartiklar, informations- och reklamkampanjer. Texter som berör och engagerar läsare. Denna kurs gör dig till en bättre skribent.

Nyhet

14 sep - 9 nov

Sista ansökningsdag är 3 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 875 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Kursstart online onsdag 14/9 kl 13.00-16.00. Kursavslut online onsdag 9/11 kl 13.00-16.00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på denna sida om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Att skriva är att tänka. Den som inte tänkt klart, kan heller inte skriva klart. Därför lär du dig att analysera och tänka igenom budskap, målgrupp, argumentation, tonalitet och kanal innan du börjar skriva. Du får lära dig att använda olika metoder, verktyg och modeller som stöd för arbetet. Steg för steg blir du allt säkrare på att bedöma kvaliteten både i dina egna och andras texter. Resultatet blir att du kan skriva bättre, snabbare och mer målinriktat.

Du får praktiska skrivuppgifter varje vecka och individuella skriftliga kommentarer på alla texter som du gör under kursen. Om du arbetar med texter idag, eller skriver genom ditt jobb, har du goda möjligheter att arbeta med de texterna under kursen.

• Företag erbjuder sina tjänster genom olika texter.
• Organisationer berättar om sin verksamhet.
• Myndigheter förklarar vilka regler och ger instruktioner.
• Partier och intresseorganisationer skriver för att skapa opinion.

Det är därför inte konstigt att fler än någonsin skriver i sina yrken; oavsett om de arbetar som kommunikatörer, informatörer, copywriters, säljare, ekonomer, ingenjörer eller assistenter. Alla organisationer behöver bra skribenter.

Vem är kursen för?

Kursen riktar sig till dig som arbetar med information, marknadsföring, reklam, kommunikation eller opinionsbildning och som vill lära dig professionella metoder att skriva och utveckla olika typer av texter.

Kursansvarig

mikael-rosen-berghsMikael Rosén, Copywriter. Mikael har lång erfarenhet som kommunikationsbyråledare, skribent och föreläsare och har arbetat med de flesta typer av företag, organisationer och myndigheter.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du tycker om att skriva och vill utveckla ditt skrivande. Det är en fördel om du redan nu skriver i ditt yrke eller planerar att göra det. Krav: Godkänt betyg i svenska på gymnasienivå/motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
31 875 kronor

Studieavgift exkl. moms
25 500 kronor

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Nyhet

14 sep - 9 nov

Sista ansökningsdag är 3 augusti
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
31 875 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Kursstart online onsdag 14/9 kl 13.00-16.00. Kursavslut online onsdag 9/11 kl 13.00-16.00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på denna sida om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar:
ca 10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Det här får du

  • Budskapsmodeller – hur välja rätt budskap?
  • Målgruppsanpassning och målgruppsteori
  • Att välja rätt argument, göra nyttan tydlig
  • Skriva för olika kanaler och contentstrategi
  • Varumärke och hur hantera det okända, kända, superkända?
  • Dispositionstekniker – vad ska du ha i början, mitten, slutet?
  • Stilistik och tonalitet – hur får du det att låta bra?
  • Från ord till handling – att leda läsaren i mål/konvertering
  • Den längre texten, debattartiklar, rapporter, analyser.

 

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom* . Se på kurssidan vad som gäller för just din kurs.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.