Kurser

Copywriting

  • Idégenerering och kreativt skrivande
  • Reklamtexter och genrer
  • Språk och retorik

Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
40 000 SEK (inkl. moms)
32 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Tisdag 16 juli
Start
Fredag 30 augusti
Slut
Fredag 13 december
Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Kursen utvecklar dina färdigheter i copywriting och ger ökad förståelse för copywriterns yrkesroll. I de uppgifter som följer med avsnitten kommer du att få skriva för olika målgrupper och för olika ändamål. I övningarna får du träning i att skriva så att andra vill läsa och insikter om hur språket bidrar till effektiv kommunikation. Det viktiga är inte vad du arbetar med eller har för bakgrund, det viktiga är att du har ett stort intresse för reklam, kommunikation, svenska språket och språkets inneboende kraft.

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Reklamskribentens roller och uppgifter
  • Reklamtexter och genrer
  • Copywritern och AI
  • Språk och retorik
  • Marknads­kommunikation
  • Branschorientering
  • Konceptutveckling
  • Idégenerering och kreativt skrivande
  • Feedback som möter dig på din nivå
  • Individuell coachning i slutet av kursen

Den här kursen vänder sig till dig som har arbetslivserfarenhet, gärna inom områden som information, kommunikation eller journalistik. Du kan även ha viss erfarenhet sen tidigare av området copywriting.

På denna kurs samlas vi i våra lokaler i Stockholm vid start och avslut. Dagen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW tillsammans med alla som läser en 15-veckors distanskurs under terminen. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden!

Ämne
Kreativitet & design
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
40 000 SEK (inkl. moms)
32 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Tisdag 16 juli
Start
Fredag 30 augusti
Slut
Fredag 13 december
Egenstudier
10 timmar per vecka
Kursdatum

Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 30/8
kl 12:00-17.00.
Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 13/12
kl 12:00-17:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Handledning i Zoommöte 1.5 tim och tips/trick i 2 x Zoommöten 1,5 tim.
Grupparbete i Öppet klassrum, ett frivilligt och ett obligatoriskt. 1 inspelad föreläsning. Framgår i schema HT24.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
40 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
32 000 kronor

Tillkommande kostnader

Kurslitteratur 1.600 kronor.

Övrig information

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens.  Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Ylva.Björnström

Ylva Björnström

Copywriter.

Ylva leder även kursen Copywriting Start.

Tidigare kursdeltagare

Jag är tacksam för att jag läste kursen och jag tror att de är minst lika tacksamma på byrån där jag jobbar.

Dels för att jag fann en välbehövd trygghet i min yrkesroll som copywriter, men också för kunskapen och verktygen som jag numera använder i mitt vardagliga arbete. Jag har fått förståelse för vikten av välformulerade kreativa briefer, för hur ett manus ska skrivas och för hur jag kan utveckla starka och långsiktiga koncept. Och det är jag väldigt glad för.

Robert Nilsson
Copywriter

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Kristiina Müllersdorf