Sista ansökningsdag är 1 december

Copywriting

Distans
Professional
  • Roller och uppgifter
  • Idégenerering
  • Marknads­kommunikation

Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.

24 feb - 9 jun 2023

Sista ansökningsdag är 1 december
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 24/2 kl 12:00-17.00 Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 9/6 kl 12:00-17:00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar:
10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Om kursen

Kursen utvecklar dina färdigheter i copywriting och ger ökad förståelse för copywriterns yrkesroll. I de uppgifter som följer med avsnitten kommer du att få skriva för olika målgrupper och för olika ändamål. I övningarna får du träning i att skriva så att andra vill läsa och insikter om hur språket bidrar till effektiv kommunikation. Det viktiga är inte vad du arbetar med eller har för bakgrund, det viktiga är att du har ett stort intresse för reklam, kommunikation, svenska språket och språkets inneboende kraft.

Vem är kursen för?

Den här kursen vänder sig till dig som har arbetslivserfarenhet, gärna inom områden som information, kommunikation eller journalistik. Du kan även ha viss erfarenhet sen tidigare av området copywriting.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

Kursansvarig

Ylva.BjörnströmYlva Björnström, Copywriter

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor

Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor

Tillkommande kostnader

Kurslitteratur 1.600 kronor.

Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!

Övrig information

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens.  Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

24 feb - 9 jun 2023

Sista ansökningsdag är 1 december
Hur:
Distans
Språk:
Svenska
Pris:
34 375 kronor
Plats:
Den här kursen hålls på distans
Kursdatum:
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 24/2 kl 12:00-17.00 Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 9/6 kl 12:00-17:00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".
Egna studietimmar:
10 timmar per vecka
Ansök nu

*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Reklamskribentens roller och uppgifter
  • Reklamtexter och genrer
  • UX copy
  • Språk och retorik
  • Marknads­kommunikation
  • Branschorientering
  • Konceptutveckling
  • Idégenerering och kreativt skrivande
  • Feedback som möter dig på din nivå

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom. Gäller dock vanligtvis inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Tidigare kursdeltagare

"Jag är tacksam för att jag läste kursen och jag tror att de är minst lika tacksamma på byrån där jag jobbar."
Robert Nilsson, Copywriter
Dels för att jag fann en välbehövd trygghet i min yrkesroll som copywriter, men också för kunskapen och verktygen som jag numera använder i mitt vardagliga arbete. Jag har fått förståelse för vikten av välformulerade kreativa briefer, för hur ett manus ska skrivas och för hur jag kan utveckla starka och långsiktiga koncept. Och det är jag väldigt glad för.