Copywriting
Berghs Professional
- Kvällstid
- 30 timmar
Du som har koll på grunderna inom copywriting vet att det är en sak att skriva för att informera – och en helt annan att skriva för att kommunicera. Här lär du, som redan har en vässad penna, dig ännu mer om verktygen bakom en text: hur du hittar rätt tonalitet, rätt tilltal till rätt målgrupp och ser till att orden inte bara når ut, utan in.
Sammanfattning
Ansök nu Sista ansökningsdag är 12 feb 2021Datum: 9 mar 2021 – 11 maj 2021
Sista ansökningsdag: 12 feb 2021
Hur: Kvällstid
Antal timmar: 30
Egna studietimmar: 2,5-5 timmar per vecka
Kursdatum: tisdagarna, 9/3 (på Berghs), 16/3 (Online), 23/3 (på Berghs) , 30/3 (Online), 6/4 (på Berghs), 13/4 (Online), 20/4 (Online), 27/4 (på Berghs), 4/5 (Online) och 11/5 (på Berghs) kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handledningstillfällen på kvällstid.
Plats: Bobergsgatan 48, Stockholm
Kursen kommer att ges som Blended, dvs en del av lektionerna fysiskt på Berghs och en del online via videoverktyget Zoom.
Om kursen
Din uppgift som copywriter är att få dina läsare att tänka, känna eller göra något. Det kan handla om att bygga ett företags varumärke, ändra en målgrupps beteende eller öka försäljningen av en produkt. Vårt sätt att konsumera media och skaffa kunskap har förändrats mycket de senaste åren och utvecklingen går snabbt. Nya digitala kanaler och ett ökat tempo ger helt nya möjligheter att kommunicera och förhoppningsvis nå fram, samtidigt som det innebär att konkurrensen om kundernas uppmärksamhet ökar.
Den här kursen ger dig kunskap och verktyg som är nödvändiga för att skapa, välja, formulera och nå fram med dina budskap och texter. Att vara copywriter handlar långt ifrån bara om att skriva och därför kommer vi att träna på att utveckla koncept, kampanjer och kommunikativa lösningar. Du får tänka både kreativt och strategiskt och prova på att skriva för olika typer av målgrupper och medier.
Vi tar upp det mesta som en copywriter stöter på i det vardagliga arbetet på kommunikationsbyrå, marknadsavdelning eller som frilans. Lektionerna består av teori, praktik och diskussion.
Du kommer även att få chans att använda dina nya kunskaper genom ett projekt tillsammans med kursdeltagare som läser Art Direction. Projektet löper under större delen av kursen och ligger utöver lektionstid. Det är en unik möjlighet att få arbeta i ett kreativt team med ett skarpt kunduppdrag.
Vem är kursen för?
Kursen passar dig som antingen redan skriver i dag eller är bekväm med att svänga dig med orden. Du är nyfiken på rollen som copywriter och vill få bättre koll på reklam och marknadsföring, i både traditionella och digitala kanaler. Du vill veta mer om tankarna bakom en effektiv text – och hur man snabbare når dit.
Kursansvarig
Embla Sue Panova, strategisk copywriter på Swedbank.
9 mar 2021 – 11 maj 2021
Sista ansökningsdag är 12 feb 2021
Hur: | Kvällstid |
Antal lektionstimmar: | 30 |
Egna studietimmar: | 2,5-5 timmar per vecka |
Kursdatum: | tisdagarna, 9/3 (på Berghs), 16/3 (Online), 23/3 (på Berghs) , 30/3 (Online), 6/4 (på Berghs), 13/4 (Online), 20/4 (Online), 27/4 (på Berghs), 4/5 (Online) och 11/5 (på Berghs) kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handledningstillfällen på kvällstid. |
Plats: |
Bobergsgatan 48, Stockholm |
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Kursen kommer att ges som Blended, dvs en del av lektionerna fysiskt på Berghs och en del online via videoverktyget Zoom.
Övrig information
OBS! Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid nya restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges kursen helt online.
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Kreativitet och idégenerering
- Konceptutveckling och målgruppsanpassning
- Textproduktion och tonalitet
- Digital marknadsföring och sociala medier
- Reklamfilm och film för sociala medier
Utöver schemalagd studietid ges en lektion med kundbrief och ett handledningstillfälle tillsammans med Art direction-klassen. Tillkommer gör också tid för projektarbetet.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
OBS! Vi följer myndigheters rekommendationer och riktlinjer, och vid nya restriktioner vad gäller resor och sammankomster ges kursen helt online.
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Kreativitet och idégenerering
- Konceptutveckling och målgruppsanpassning
- Textproduktion och tonalitet
- Digital marknadsföring och sociala medier
- Reklamfilm och film för sociala medier
Utöver schemalagd studietid ges en lektion med kundbrief och ett handledningstillfälle tillsammans med Art direction-klassen. Tillkommer gör också tid för projektarbetet.
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha ett intresse för att skriva samt ha goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Dessutom vill vi att du bifogar två valfria texter som du har skrivit.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor