Artiklar

Kursen gav en bred inblick i jobbet som Copywriter

Oskar.Palmerot

Oskar Palmerot är nordisk kommunikations­chef på industribolaget Atlas Copco. Hösten 2017 läste han kvällskursen Copywriting på Berghs. Här berättar han om kursen, den goda kontakten med lärare och kurskamrater och delar med sig av lärdomar.

Skrivet av Anette Hamel
April 16, 2018

Hej Oskar! Vem är du och vad jobbar du med?

Sedan några veckor tillbaka är jag nordisk kommunikations­chef på industribolaget Atlas Copco, med ett övergripande ansvar för varumärkes-, PR- och employer branding-arbetet inom regionen. Jag är född och uppvuxen i Nacka i Stockholm, lite drygt 200 meter ifrån Atlas Copcos huvudkontor, och har även jobbat inom koncernen tidigare så att nu återvända till bolaget genomsyras av en stark känsla av att ”komma hem”. De senaste åren har jag jobbat som content manager och copywriter på pensions- och försäkringsbolaget SPP, och det var under den tiden som jag gick kvällskursen i Copywriting på Berghs.

Vad var det som fick dig att söka till denna kurs?

När jag började min tjänst som content manager på SPP fick jag ganska direkt ta ett brett ansvar när det kom till produktion av text, både till bolagets content marketing-plattform men även som kravställare och inhouse-copy för marknadskampanjerna. Behovet uppstod därför att lära mig konkreta verktyg och tips, varför valet föll på att läsa kursen.

Vad har du fått med dig från kursen?

Kursen gav en bred inblick i de många verkligheter som kan vara sanning för copywriters i yrkeslivet, vilket jag tyckte var väldigt spännande och intressant. Något jag framförallt bär med mig är några av de övningar i kreativitet och idégenerering som vi provade, exempelvis ”100 rutor” där du ska forcera fram och skriva ner 100 snabba idéer på ett stort papper indelat i 100 rutor. Kreativitet är verkligen något som kan tränas upp, och det var det jag främst ville få med mig. Även kopplingen mellan kreativitet och strategi/insiktsarbete var väldigt bra att få en djupare förståelse för.

Hur var lärarna?

Embla och Anna var fantastiskt härliga och engagerade som kursansvariga. Gästföreläsarna var väldigt kunniga och lättillgängliga, vilket gav bra möjlighet till diskussioner med dem.

Berätta gärna lite om hur en dag på jobbet kan se ut för dig!

Eftersom jag fortfarande håller på att landa i rollen som kommunikations­chef så ser mina dagar väldigt olika ut, med stort fokus på introduktioner just nu, både av områden och av människor. Om jag istället går till min tidigare roll som content manager och copywriter så bestod mina dagar mycket av projekt- och produktions­ledning gentemot leverantörer, med korrektur av manus för reklamfilmer, upprättande av briefer inför kampanjer och liknande men också mycket av att skriva och producera innehåll själv i form av artiklar för SPPs content marketing-plattform eller uppdateringar till sociala medier.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Kursens innehåll visade sig vara annorlunda än vad jag initialt hade föreställt mig, på ett positivt sätt. Det var en bra blandning av teori och praktik, men det som framförallt överraskade mig var den goda stämningen och utbytet med mina kursare. Vi hann bli rätt tighta på de få veckor vi sågs och hade väldigt roligt tillsammans, vilket skapade ännu bättre förutsättningar för kreativitet och lärande.

Vill du också läsa en kurs hos oss?

Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid, intensivkurser och på distans.

Välj här!

Vill du dela med dig av något bra minne från Berghs?

Bland det mest komiska var när vi hade vår avslutning. Veckan innan hade vi presenterat våra grupparbeten och då hade vi varit bland de sista grupperna att presentera. Alla tidigare grupper hade haft väldigt olika och annorlunda lösningar på caset, men så kom det till gruppen som gick upp precis innan oss.

När de började presentera insåg vi snabbt att deras idé var nästan exakt likadan som vår lösning. Veckan därpå, när vi hade avslutningen, så fick vi ett miniprojekt att lösa i samma projektgrupper som vi varit i för grupparbetena. När gruppen innan oss går upp och börjar presentera, efter att alla andra hade haft väldigt olika idéer och förslag, så presenterar de återigen nästan en identisk lösning som min grupp kommit fram till. Lärdom: man kan vara kreativ på väldigt många olika sätt, men min grupp och den gruppen var tydligen kreativa på exakt samma sätt.

Var det något under kursen som kändes extra givande?

Grupparbetet var det roligaste och mest lärorika tyckte jag, eftersom vi då fick ta och koka samman våra kunskaper från lektionerna och också jobba tillsammans med deltagarna från art direction-klassen.

Utan den härliga stämning vi hade i klassen, och med lärarna, hade jag delvis fått ut mycket mindre i form av lärande och kunskap, men också haft betydligt tråkigare. Jag tror att det kan bero på att många, kanske till och med de flesta, som söker en kurs på Berghs vid sidan av sin vanliga sysselsättning också dedikerar sig till att göra något mer av tillfällena. Så upplevde jag det iallafall, och det var jättevärdefullt i längden.

Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?

Vi skapade en grupp med lärarna och även deltagarna från AD-klassen på Facebook för att kunna hålla kontakten och dela erfarenheter även efter kursen. Det har också mynnat ut i att vi träffats vid flera tillfällen, senast på en gemensam AW för bara några dagar sen. Nätverket och det sociala är bland det värdefullaste och roligaste som jag fått med mig från kursen, och jag hoppas att vi kommer hänga ihop en bra stund framöver.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Oavsett om jag tittar på min vardag som copywriter eller kommunikations­chef så är förmågan att kunna skriva och vara kreativ oumbärliga i min jobbvardag. Jag har lättare för att tackla mina arbetsuppgifter, vilket gör att jag har roligare på jobbet och också är ett bättre stöd för mina kollegor.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet copywriting?

Jag följer flera nyhetsbrev från olika byråer och andra aktörer inom branschen, är medlem i olika forum och grupper i sociala medier (framförallt LinkedIn och Facebook) samt läser branschmedia. Utöver det försöker jag gå på så många seminarier jag kan, det utvecklar både kunskap och nätverk.

Låter Copywriting som något för dig? Vad kul! Vi har flera kurser att välja mellan. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen