Influencer Marketing
- Fördjupad förståelse för IM
- Planering och genomförande
- Verktyg, mallar och arbetssätt
Du som arbetar med sociala medier, e-handel, PR eller digital marknadsföring och vill fördjupa dina kunskaper inom Influencer Marketing kommer att få många praktiska verktyg, möjligheter och nya idéer med dig från den här intensivkursen.
15 nov - 6 dec
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Om kursen
Är du ute efter alternativ till traditionell reklam för att marknadsföra dina produkter eller tjänster online? Bygga varumärke, driva trafik och konvertera? Influencer Marketing har mognat till att bli en global storspelare i den digitala marknadsföringsmixen och öppnar upp för nya möjligheter att arbeta smartare, effektivare och mer engagerat med målgrupper som annars är näst intill omöjliga att nå.
I den här intensivkursen går vi igenom de tre fundamentala stegen för ett lyckat Influencer-samarbete: planering, aktivering och uppföljning.
Lär dig hur du navigerar bland byråer, nätverk och managers och väljer rätt influencers för dina affärsmål. Hur du presenterar och pitchar in ditt bolag och bygger långvariga relationer. Hur du skriver tydliga briefer, avtal och manus, förhandlar och prissätter. Men framförallt hur du skapar innehåll i en annan persons kanaler som passar både ditt varumärke, influencern och dess följare?
Efter avslutad kurs kommer du bli en mer effektiv beställare av Influencer marketing. Du kommer förstå en Influencers värde, kreativa möjligheter, arbetsmetoder och mätverktyg och ha lärt dig av bransch-experters egna erfarenheter, misstag och trendspaningar.
Teori och praktik varvas med inspirerande case, gästföreläsningar och egna inlämningsuppgifter. Kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.
Vem är kursen för?
Den här kursen är för dig som jobbar inom reklam, marknadsföring eller PR- på byrå, kundsida eller som egenföretagare- och vill fördjupa dina kunskaper inom Influencer Marketing.
Du vill förmodligen marknadsföra dina produkter eller tjänster enbart, eller med hjälp av, influencers för att bygga varumärke, driva trafik till sociala kanaler och e-handel och konvertera mer långsiktigt än i en tävling eller en enstaka kampanj. Du kanske vill skala upp, effektivisera, arbeta mer långsiktigt eller mer nischat med Influencers och letar efter verktyg, nya idéer och konkreta tips och råd? Du vill få inspiration, kreativa idéer, trender och hjälpmedel för att ligga före konkurrenterna och få ut det mesta möjliga av dina digitala investeringar.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
LÄSTIPS! Ofta finns det längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen – ett bra sätt att få veta mer.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen är en fördjupande kurs. Du behöver ha arbetsrelaterad erfarenhet inom reklam, digital marknadsföring, e-handel, eller sociala medier för att kunna tillgodogöra dig innehållet. Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. För kursen krävs goda kunskaper i svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
24 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
19 500 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
15 nov - 6 dec
*Ansökan blir bindande först när du blivit antagen och tackat ja.
Kursansvarig
Edit Brunner, frilansande konsult inom digital kommunikation, PR & Influencer Marketing. Edit har tidigare varit Sverigechef på SplayOne och har över 10 års erfarenhet från digital marknadsföring bl.a. från PR- och mediebyrå. Hon är från Stockholm, men numera bosatt i Los Angeles. Edit har även distanskursen Digital PR på Berghs.
Det här får du
- En fördjupad förståelse för Influencer Marketings möjlighet och begränsningar.
- Hur du bäst ska planera, genomföra och följa upp en Influencerkampanj för att få ut så mycket som möjligt av din tid och din investering.
- Hur du presenterar och pitchar in ditt bolag och bygger långvariga relationer.
- Hur du skriver tydliga briefer, avtal och manus, förhandlar och prissätter.
- Konkreta verktyg, mallar, arbetssätt och erfarenheter från branschledande experter som arbetar dagligen med Influencer Marketing på olika sätt.
- Inspiration och aktuella trender.
Att läsa en distanskurs på Berghs
• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom* . Se på kurssidan vad som gäller för just din kurs.
• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.
• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Tidigare kursdeltagare
