Performance Marketing
- —Kanalstrategi
- —Optimering av budget
- —Målsättning och mätning
Hur vet du att marknadsföringen bidrar till tillväxt? Eller vilka insatser som ger resultat på riktigt? Det här är avgörande frågor för alla företag, och som bäst besvaras av en Performance Marketing Specialist – en eftertraktad roll i dagens alltmer mätbara och konverteringsfokuserade medielandskap.
- Format
- Distans
- Plats
- Distans
- Pris
- 28 500 SEK (exkl. moms)35 625 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Måndag 7 april 2025
- Slut
- Måndag 2 juni 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Performance Marketing är den delen av digital marknadsföring som fokuserar på konvertering. Det kan handla om att öka försäljningen eller bidra till fler leads. I takt med att webben växter och fler konsumerar online ökar också kravet på att marknadsföringen ska riktas till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och med rätt frekvens. Det är ett kreativt pussel som Performance Marketing Specialister är experter på att lägga.
Kursen går igenom grundpelarna i Performance Marketing: kanalval, optimering och mätning. Den ger förståelse för strategi och praktiska kunskaper i relevanta verktyg.
Kanalval
Det finns en uppsjö av kanaler att välja bland, och alla presterar olika beroende på syfte och mål. Vi går igenom en rad olika kanaler för köpt annonsering såsom sökannonsering, Sociala Medier, Affiliate och Programmatiska köp på Display & Video.
Mätning
CPC, CPA, CPL, ROAS – det finns förmodligen ingen annan del av marknadsföring där akronymer används lika frekvent. De står för olika nyckeltal som utgör grunden i Performance Marketing. Vi går igenom hur de används för att mäta resultat. Vi kommer också gå igenom andra viktiga delar för resultatmätning som webbanalys och olika attributionsmodeller.
Optimering
I Performance Marketing gäller det att först lägga ett grundläggande pussel, men sedan lägga om det löpande för bättre resultat. Vi går igenom hur trafik och konvertering samspelar och hur de strategiskt kan optimeras.
Det här får du
- Konverteringsdrivande kanalstrategi
- Optimering av marknadsföringsbudget och ROI
- Målsättning och mätning av KPI:er och datapunkter
Kursen vänder sig till dig som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens för att driva konvertering. Du vill arbeta med tillväxt eller medieköp i en marknadsförings- eller säljroll på en mediebyrå eller en marknadsavdelning.
Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig, är beställare mot en digital byrå eller liknande. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Professional
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 28 500 SEK (exkl. moms)35 625 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Måndag 7 april 2025
- Slut
- Måndag 2 juni 2025
- Egenstudier
- Ca 10 timmar/vecka
- Kursdatum
Start online 7/4 kl 13:00-16:00.
Avslut online 2/6 kl 13:00-16:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarledda Zoommöten torsdagar kl 19.00-20.15.
Behöver jag några förkunskaper?
Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig eller är beställare mot en digital byrå. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
- Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvariga
Lucas Borglund
Driver eget företag inom digital analys och marknadsföring
Sophia Båge
E-Commerce Growth Strategist på E-handels Studion Creative Unit
Sophia leder även kursen Digital försäljning med fokus e-handel.
Relaterade artiklar
“Kursen Kreativt ledarskap gav mig flera nyttiga tankeställare”
Tove Hanell är Creative Content Director på Stockholms Handelskammare. Här berättar hon om sitt jobb och om Berghs kurs Kreativt ledarskap.
På kursen tog Ludvig fram en Employer Branding-strategi för Carlsberg
Ludvig Åkesson är HR-specialist med fokus på rekrytering & Employer Branding på Carlsberg Sverige. Här berättar han om Berghs distanskurs.
Josefine lärde sig mer om digital säljstrategi
Josefine Arnstad är Flagship Store Manager på Marimekko och har mångårig erfarenhet inom retailbranschen.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!