
Digital försäljning med fokus e-handel
- Driva och optimera en e-handel
- Kundresa och digital säljstrategi
- Lojalitet och kundrelationer
Vill du bredda din kompetens inom e-handel? I takt med att e-handel växer i bransch efter bransch expanderas behovet av kompetens inom detta område. Detta är kursen för dig som vill bli vassare på digital försäljning och få en ökad affärsförståelse för att kunna specialisera dig inom e-handel.
20 sep - 15 nov
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Kursen ger både strategisk och taktisk kunskap i hur man driver försäljning på en e-handel på ett effektivt sätt. Du får en genomgång av strategiska metoder för att ta fram en kundresa och utifrån den en digital säljstrategi. Vidare till praktiska verktyg för att optimera försäljning på e-handel.
Under kursens gång sätter du upp en egen e-handelsite för att tillämpa dina kunskaper praktiskt. Det ger dig en god förståelse av olika användningsområden inom ämnet.
Genom att få strukturerade metoder och kunskap om olika verktyg ges du möjligheten att efter utbildningens slut kunna söka jobb som digital säljare, Online Sales Manager eller E-commerce manager beroende på tidigare erfarenhet. Du kommer också att bredda dina kontakter i branschen under utbildningens gång
Vem är kursen för?
Kursen riktar sig till dig med minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper. Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
Kursansvarig
Sophia Båge arbetar som E-Commerce Growth Strategist på E-handels Studion Creative Unit och har drygt 20-års erfarenhet av att utveckla kunders e-handel och digitala affärer med data som stöd. Hon brinner för att coacha företag och team att arbeta tillväxtdrivet och med användaren i fokus vaska fram guldkornen i form av värdefulla insikter ur kunddatan.
Sophia är en mycket uppskattad föreläsare och är också kursansvarig på för kursen Ehandel som ingår i heltidsprogrammet Growth Marketing på Berghs.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknadsföring eller kommunikationsbranschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper.
Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
34 375 kronor
Studieavgift exkl. moms
27 500 kronor
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
20 sep - 15 nov
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Det här får du
- Introduktion till de tekniska plattformar som utgör en e-handel
- Nyckeltal som är viktiga för e-handel och hur man kan använda data för att mäta och optimera dessa
- Att starta eget varumärke online
- Att driva och optimera en e-handel på ett datadrivet sätt
- Ramverk för att ta fram kundresa och digital säljstrategi
- Kvalitativ och kvantitativ data för att identifiera kundresan på en e-handel
- Verktyg för att bygga en effektiv säljprocess
- Lojalitet och kundrelationer
Att läsa en distanskurs på Berghs
• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom*. Gäller dock inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.
• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.
• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.