Copywriting
- —Roller och uppgifter
- —Idégenerering
- —Marknadskommunikation
Du som brinner för att trolla med ord i alla dess former får en inblick till copyyrket här. Kursen lär dig bland annat att skriva målgruppsanpassat och ger dig en förståelse för hur språket kan användas för att skapa effektiv kommunikation.
- Nivå
- Professional
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 40 000 SEK (inkl. moms)32 000 SEK (exkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 17 juni
- Start
- Fredag 30 augusti
- Slut
- Fredag 13 december
- Egenstudier
- 10 timmar per vecka
- Kursdatum
Start på Berghs, Bobergsgatan 48 den 30/8
kl 12:00-17.00.
Avslut på Berghs, Bobergsgatan 48 den 13/12
kl 12:00-17:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Handledning i Zoommöte 1.5 tim och tips/trick i 2 x Zoommöten 1,5 tim.
Grupparbete i Öppet klassrum, ett frivilligt och ett obligatoriskt. 1 inspelad föreläsning. Framgår i schema HT24.
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Om kursen
Kursen utvecklar dina färdigheter i copywriting och ger ökad förståelse för copywriterns yrkesroll. I de uppgifter som följer med avsnitten kommer du att få skriva för olika målgrupper och för olika ändamål. I övningarna får du träning i att skriva så att andra vill läsa och insikter om hur språket bidrar till effektiv kommunikation. Det viktiga är inte vad du arbetar med eller har för bakgrund, det viktiga är att du har ett stort intresse för reklam, kommunikation, svenska språket och språkets inneboende kraft.
Vem är kursen för?
Den här kursen vänder sig till dig som har arbetslivserfarenhet, gärna inom områden som information, kommunikation eller journalistik. Du kan även ha viss erfarenhet sen tidigare av området copywriting.
Tidigare kursdeltagare
Det här får du
Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:
- Reklamskribentens roller och uppgifter
- Reklamtexter och genrer
- UX copy
- Språk och retorik
- Marknadskommunikation
- Branschorientering
- Konceptutveckling
- Idégenerering och kreativt skrivande
- Feedback som möter dig på din nivå
Kursstart och avslut på Berghs
På denna kurs samlas vi i våra lokaler i Stockholm vid start och avslut. Dagen inleds med en gemensam lunch i klassrummet och avslutas med en AW tillsammans med alla som läser en 15-veckors distanskurs under terminen. Det är värdefulla tillfällen att träffa din klass och din lärare och bygga nätverk för framtiden!
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvarig
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift inkl. moms
40 000 kronor
Studieavgift exkl. moms
32 000 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur 1.600 kronor.
Vill du ansöka om delbetalning / finansiering? Läs mer här!
Övrig information
I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Att läsa en distanskurs på Berghs
- Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!
Utbildningskoordinator
Relaterade artiklar
"Jag ville läsa till copywriter och då kändes Berghs som ett självklart val"
Moa Hellgren gick först en startkurs i copywriting och sedan blev det en påbyggnadskurs i ämnet året därpå.
Copykursen fick Anders att se texter på ett annat sätt
Våren 2019 läste Anders Delhag en distanskurs i copywriting, vilket öppnade nya karriärmöjligheter.
3 tips för bättre UX Writing
Som skribenter har vi ofta många ramverk, riktlinjer och intressenter att förhålla oss till. Här delar Lena Stenberg med sig av några konkreta tips.