Copykursen fick Anders att se texter på ett annat sätt

Våren 2019 läste Anders Delhag en distanskurs i copywriting, vilket öppnade nya karriärmöjligheter. Här berättar han om detta och ger tips till dig som också funderar på att byta jobb.

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?

– Anders heter jag och är 37 år gammal, boende i Örebro med fru och två söner. Jag arbetar som Digital kommunikatör på Würth Svenska AB sedan 6 månader tillbaka. Jag läste kursen Copywriting på distans under våren 2019.

Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?

– Jag hade jobbat ca 13 år på samma arbetsplats och bara delvis med marknadsföring, som är det jag verkligen brinner för. Jag kände helt enkelt att jag ville vidare. Anledningen till att jag valde just kursen Copywriting var att jag ville utveckla mitt skrivande och få en bra grund när jag skulle söka mitt nästa jobb inom kommunikation.

Hur var det att plugga på distans?

– Lärarna var toppen, det var smidigare än jag trodde att plugga på distans och upplägget gjorde att man hela tiden hade koll och blev uppdaterad med vad som gällde. Frågor och funderingar besvarades alltid snabbt.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Jag skulle nog säga att kursen överträffade mina förväntningar. Jag fick med mig en bra erfarenhet som gav mig bättre självförtroende i min jakt på nytt jobb. Jag har blivit säkrare på att skriva för olika målgrupper, det tycker jag att det fanns ett bra fokus kring under kursen.

Vad var roligast eller mest lärorikt?

– Det roligaste och mest lärorika med utbildningen var att läsa den öppna feedbacken efter varje inlämnad uppgift. På förhand kändes det lite nervöst att feedback om mitt arbete skulle läsas av kurskamraterna. Men på det sättet fick man ju tips och idéer av varandra och förståelse för vilka fällor man skulle undvika att hamna i när man skriver, framförallt kommersiellt.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– En typisk dag på jobbet är att jag sitter och skriver texter för vår webb och optimerar den för sökmotorer. Jag är en del av marknadsavdelningen och ingår i olika projekt kring vår marknadsföring så det förekommer även en hel del möten. Ett roligt och varierande jobb.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är att jag får utlopp för min kreativitet och att jag får ingå i ett team som liksom jag brinner för marknadsföring.

Hur har du haft nytta av det du lärde dig?

– Jag tycker att jag dagligen har nytta av vad jag lärde mig under utbildningen. Skrivandet står för en väldigt stor del av mitt arbete. Ofta, både när jag skriver själv och när jag korrekturläser en text, har jag ett mer kritiskt öga nu och går igenom och justerar i texterna för att anpassa dem efter vem mottagaren är och vad det är för typ av text. Ett pressmeddelande, ett reklamutskick, en produkttext etc. Jag ser texter på ett annat sätt än innan tror jag.

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Mest stolt i min karriär är nog faktiskt att jag som 36-åring bestämde mig för studera och att byta bana. Jag hade jobbat med försäljning, mestadels i butik, i mer än 15 år och kände att jag ville göra något annat. Mindre än ett år efter utbildningen på Berghs hade jag nytt jobb.

Finns det något som du har ångrat?

– Jag är inte typen som ångrar saker egentligen, men av egen erfarenhet så kan jag säga att det är lätt att bli ”inbränd”. Du blir kvar på ett jobb och utför arbetsuppgifter som du ledsnat på för längesedan. Kanske för att det är tryggt, du kanske har bra kollegor och hygglig lön. Med facit i hand så borde jag ”vågat” ta steget tidigare.

Hur hittar du balans mellan arbete och privatliv?

– Jag försöker att inte ta med mig jobbet hem. Sen är det ju såklart ett plus att jag verkligen trivs med mitt arbete, det underlättar nog balansen.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

– Jag har framförallt lyssnat på poddar och böcker kring digital marknadsföring, men en bok som alltid är bredvid mig på kontoret är ”Fame To Claim” av Per Robert Öhlin, den var en del av kurslitteraturen och något som jag verkligen fastnade för.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

–  Till den som funderar på att läsa copywriting skulle jag säga, gör det! Det är en investering.

Här hittar du våra kurser inom ämnet copywriting. Vill du inspireras av andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.