Berghsklasser arbetar med Mercedes-brief

I februari startade ett av årets mest spännande projekt för studenterna inom Berghs diplomprogram Interactive Communication och Strategisk kommunikation och pr. Med tyska Jung von Matt som uppdragsgivare och Mercedes som kund var det dags att rikta blicken utanför Sverige.

Under samarbetsprojektet, där uppdragsgivaren var Jung von Matt i Hamburg och kunden var Mercedes, var uppdraget att kommunicera en ny typ av teknik inom bilindustrin. Mercedes brief gick ut på att visa att företaget är innovativt och nytänkande inom miljöarbete samt att introducera den nya tekniken på ett begripligt och överskådligt sätt. I en av grupperna från Berghs, där studenter från diplomprogrammen Interactive Communication och Strategisk kommunikation och pr samarbetade, arbetade Viktoria Larsson och Fanny Broms Seving (SKPR) och Ludvig Sandström och Sarah Lee Létourneau (IC).

Hur var det att jobba i en blandad grupp mellan klasserna IC och SKPR?

Ludvig: Jung von Matt ville ha en pr-vänlig lösning som gärna fick ha digital karaktär. Då passade våra klasser bra för ett samarbete. Jag brukar alltid försöka tänka pr när jag jobbar, det är bra att få in det elementet i alla lösningar. Nu var det extra roligt att arbeta med personer som var specialiserade på just det.

Fanny: Vi kompletterade varandra väldigt bra.

Viktoria: Vårt samarbete var roligt och smidigt. IC-studenterna har en större kunskap om gamification och ett interaktivt tänk som gjorde att vi kompletterade varandras kunskaper väl.

I februari presenterade Jung von Matt briefen för era klasser över Skype. Minns ni era första tankar när ni fått briefen och fått veta att kunden var Mercedes?

Ludvig: Jag tänkte att det fanns väldigt mycket möjligheter, speciellt inom den här nya teknologin som jag tror är framtiden.

Viktoria: Min första tanke var ”herregud” – ett ord blandat av prestationsångest och glädje. Jag såg det som en utvecklingsmöjlighet och det är ju alltid roligt att få jobba med ett riktigt case. Sen att få jobba med Mercedes och Jung von Matt Hamburg var det bästa strösslet.

Fanny: Jag minns att jag kände skräckblandad förtjusning. Det kändes så otroligt stort.

Med bara två veckors gemensamt arbete gällde det att komma på idén snabbt. Hur gick det till när ni fick er?

Fanny: Vår idé kom den tredje dagen som vi arbetade tillsammans, vi körde gruppövningar och kände direkt när vi hamnade på rätt spår. Efter det flöt vårt arbete på riktigt bra. Mycket av det berodde på att vi hade vår idé klar när vi efter en vecka hade en workshop med Jung von Matt och att de då gillade den så mycket. Då var det bara att köra på.

Ni får inte berätta om er lösning eftersom den nu ligger hos Jung von Matt och Mercedes och kanske kommer bli verklighet inom en snar framtid. Men kan ni inte avslöja litegrann om vad den handlade om?

Ludvig: Det vi kan säga är att vi tog fram ett koncept som kan tas ut på många olika sätt och nivåer. Under arbetet fokuserade vi mycket på målgrupper och hade starka insikter som låg till grund för arbetet. Till slut kom vi fram till en lösning som vi tycker speglade graden av innovation och nytänkande på ett annorlunda sätt inom bilindustrin.

Fanny: Vårt koncept är tydligt och det löper en röd tråd genom hela kampanjen. Konceptet är enkelt och går att ta ut det på väldigt många olika sätt, i olika kanaler. Idén är enkel att förklara. Då vet man att den är bra.

Ludvig: Skillnaden mellan vår lösning och de andra gruppernas var framförallt valet av målgrupp – där hade vi helt annorlunda tänk mot de andra. Vi hade bra symbolik och metaforer i vår lösning. Det är en renodlad pr-kampanj.

När det var dags för redovisning skedde den inför Jung von Matt som kommit till Berghs i Stockholm på besök. Presentationerna filmades och visades sedan för Mercedes, som efter ett par veckor återkom och presenterade en vinnare. Er grupp hade vunnit. Vad var det som gjorde att er idé tog hem det?

Ludvig: Efter presentationen var mest rädd för att vi hade ett ganska vågat koncept, med tanke på kunden storlek. Jag tänkte att antingen kommer de älska det, eller hata det. Och den här gången hittade vi rätt, vi fick väldigt fina lovord från Mercedes marknadschef.

Viktoria: Vi hade en avslappnad inställning och ville göra ngt roligt och nytt byggt på vår insikt. Jag tycker vi gav varandra utrymme för våra idéer och tankar. Vi hade bestämt hos ganska tidigt för vad vi ville göra och sen hade vi turen att de tyckte om det.

Ludvig: Att det är en bra idé vet man med magkänslan. Är det, som i det här fallet, en awareness-kampanj och produkten inte finns att köpa ännu så handlar det nästan bara om magkänsla. I feedbacken från Mercedes fick vi veta att de särskilt gillade målgruppsanalysen, att vi hade tagit det ett steg längre.

Viktoria: Det är så roligt att de ser det vi såg i vår kampanj och dess möjligheter. Jag är verkligen glad att de valde vår idé som vi verkligen tror på.

När får vi se kampanjen?

Ludvig: Vi vet inte säkert. Mercedes har antytt att de ska ta ut den, men man vet aldrig. Hur som helst har vi det här i våra portfolios.

Hur var det att arbeta mot en internationell kund och marknad?

Ludvig: Det är såklart lite annorlunda, man får ha i åtanke att de inte har exakt samma kultur som oss. Speciellt om man tänker på humor, förmodligen skiljer det sig mycket mer än man kan tro. Sedan att det var en byrå, och inte kunden, som briefade oss var också annorlunda. På många sätt är det lättare att bolla med en byrå, de fattar vår situation på ett helt annat sätt.

Fanny: Jag kunde märka skillnad på så sätt att IC ju är en internationellt inriktad utbildning och att de hade det perspektivet närmare. För oss i pr-klassen var det första gången vi arbetade mot internationella kunder, att tänka world-wide. Vi kom förstås in i det också, men från början hade IC ett försprång där.

Snart avslutar ni er tid på Berghs och beger er ut i arbetslivet. Vad vill ni göra då?

Ludvig: Visst hade det varit kul att vara kvar ett år till, samtidigt är jag så peppad på att komma ut på en byrå och jobba på riktigt. Jag är strateg med fokus på interaktionsdesign och konceptualisering. Jag skulle gärna testa att jobba utomlands.

Fanny: Här lever man i en liten bubbla med en ganska trygg tillvaro att luta sig tillbaka mot. Ändå känns övergången naturlig. Vi har träffat otroligt många företag och byråer och ju längre tiden går, desto bättre koll har vi på vad som händer därutanför. I framtiden vill jag kombinera pr med reklam, antingen hitta en pr-byrå med reklamtänk eller tvärtom. 

Fanny, Viktoria, Sarah Lee och Ludvig läser vid Berghs ettåriga diplomprogram Interactive Commuincation: Digital Director/Digital Creative samt Strategisk kommunikation & pr som startar varje höst på Berghs School of Communication. För mer information, besök Berghs studiekatalog

 

375

Tre trender inom varumärkespositionering

Varumärkespositionering handlar om att göra rätt saker. Allt ett företag säger och gör är en del av varumärkespositioneringen. Åsa Myrdal Bratt, varumärkesexpert och kursansvarig för Berghs kurs Varumärkes- och affärsstrategi, delar med sig av trender inom varumärkespositionering.

Internkommunikation är avgörande för effektivititet och utveckling

Cornerlia Rudh kan det här med internkommunikation. Till vardags arbetar Cornelia på Springtime, tidigare var hon dessutom kursansvarig för Berghs Professional-kurs Internkommunikation. För Berghs.se berättar Cornelia om varför orden "affären" och "målen" är de viktigaste att ha i åtanke när man jobbar med internkommunikation.

Tag kontrollen, projektledare!

Mie Nygren, kursansvarig för Berghs Professional-kurs i Projektledning, delar med sig av sina fem bästa tips för projektledare att få full kontroll över projekten. Målformulering, kostnadskontroll, delegering, avstämning och att vara förutseende är A och O.

Mattias Ström: Fyra bra case som visar vägen för marknads-PR

Mattias är kursansvarig för Berghs dagkurs i Marknads-PR på Berghs och arbetar till vardags på Prime. Här delar han med sig av fyra case som inspirerade honom under hösten 2013 och berättar vad de har gemensamt.

Ann Westfelt avslöjar hemligheten bakom en duktig strategisk projektledare

Ann Westfelt kan ledarskap och strategisk projektledning. Hon har jobbat med marknadsföring i många år, på olika företag och i olika positioner. Hon har bland annat varit produktchef på AppIe, rektor på Masters of Media och vd på Drax Industries. Idag är Ann VD på Visionary, där hon arbetar med utbildning och rådgivning, och på Berghs ansvarar hon för kursen Strategisk projektledning, som riktar sig till dig som har flera års erfarenhet inom ämnet eller rollen och som vill spetsa dina kunskaper.

Digital marknadskommunikation - viktigt och kul

Till vardags arbetar han som Head of Media & Analytics på Fritidsresor. Under åtta veckor varje vår och höst leder han dessutom Digital Marknadskommunikation professional - en kurs om hur man tar ett övergripande grepp om ett företags eller varumärkes hela närvaro online.

Fyra röster om produktionsledning

Håller produktionsledarrollen på att förändras? Vem passar att bli produktionsledare? Hur ser en typisk dag ut? Vi låter en nyutexaminerad student, en student som varit ute i arbetslivet några år, en ämnesansvarig för Berghs heltidsprogram Produktionsledning/Operativ projektledning och en riktigt erfaren produktionsledare reda ut begreppen

Visa fler inlägg