Berghsklasser arbetar med Mercedes-brief

I februari startade ett av årets mest spännande projekt för studenterna inom Berghs diplomprogram Interactive Communication och Strategisk kommunikation och pr. Med tyska Jung von Matt som uppdragsgivare och Mercedes som kund var det dags att rikta blicken utanför Sverige.

Under samarbetsprojektet, där uppdragsgivaren var Jung von Matt i Hamburg och kunden var Mercedes, var uppdraget att kommunicera en ny typ av teknik inom bilindustrin. Mercedes brief gick ut på att visa att företaget är innovativt och nytänkande inom miljöarbete samt att introducera den nya tekniken på ett begripligt och överskådligt sätt. I en av grupperna från Berghs, där studenter från diplomprogrammen Interactive Communication och Strategisk kommunikation och pr samarbetade, arbetade Viktoria Larsson och Fanny Broms Seving (SKPR) och Ludvig Sandström och Sarah Lee Létourneau (IC).

Hur var det att jobba i en blandad grupp mellan klasserna IC och SKPR?

Ludvig: Jung von Matt ville ha en pr-vänlig lösning som gärna fick ha digital karaktär. Då passade våra klasser bra för ett samarbete. Jag brukar alltid försöka tänka pr när jag jobbar, det är bra att få in det elementet i alla lösningar. Nu var det extra roligt att arbeta med personer som var specialiserade på just det.

Fanny: Vi kompletterade varandra väldigt bra.

Viktoria: Vårt samarbete var roligt och smidigt. IC-studenterna har en större kunskap om gamification och ett interaktivt tänk som gjorde att vi kompletterade varandras kunskaper väl.

I februari presenterade Jung von Matt briefen för era klasser över Skype. Minns ni era första tankar när ni fått briefen och fått veta att kunden var Mercedes?

Ludvig: Jag tänkte att det fanns väldigt mycket möjligheter, speciellt inom den här nya teknologin som jag tror är framtiden.

Viktoria: Min första tanke var ”herregud” – ett ord blandat av prestationsångest och glädje. Jag såg det som en utvecklingsmöjlighet och det är ju alltid roligt att få jobba med ett riktigt case. Sen att få jobba med Mercedes och Jung von Matt Hamburg var det bästa strösslet.

Fanny: Jag minns att jag kände skräckblandad förtjusning. Det kändes så otroligt stort.

Med bara två veckors gemensamt arbete gällde det att komma på idén snabbt. Hur gick det till när ni fick er?

Fanny: Vår idé kom den tredje dagen som vi arbetade tillsammans, vi körde gruppövningar och kände direkt när vi hamnade på rätt spår. Efter det flöt vårt arbete på riktigt bra. Mycket av det berodde på att vi hade vår idé klar när vi efter en vecka hade en workshop med Jung von Matt och att de då gillade den så mycket. Då var det bara att köra på.

Ni får inte berätta om er lösning eftersom den nu ligger hos Jung von Matt och Mercedes och kanske kommer bli verklighet inom en snar framtid. Men kan ni inte avslöja litegrann om vad den handlade om?

Ludvig: Det vi kan säga är att vi tog fram ett koncept som kan tas ut på många olika sätt och nivåer. Under arbetet fokuserade vi mycket på målgrupper och hade starka insikter som låg till grund för arbetet. Till slut kom vi fram till en lösning som vi tycker speglade graden av innovation och nytänkande på ett annorlunda sätt inom bilindustrin.

Fanny: Vårt koncept är tydligt och det löper en röd tråd genom hela kampanjen. Konceptet är enkelt och går att ta ut det på väldigt många olika sätt, i olika kanaler. Idén är enkel att förklara. Då vet man att den är bra.

Ludvig: Skillnaden mellan vår lösning och de andra gruppernas var framförallt valet av målgrupp – där hade vi helt annorlunda tänk mot de andra. Vi hade bra symbolik och metaforer i vår lösning. Det är en renodlad pr-kampanj.

När det var dags för redovisning skedde den inför Jung von Matt som kommit till Berghs i Stockholm på besök. Presentationerna filmades och visades sedan för Mercedes, som efter ett par veckor återkom och presenterade en vinnare. Er grupp hade vunnit. Vad var det som gjorde att er idé tog hem det?

Ludvig: Efter presentationen var mest rädd för att vi hade ett ganska vågat koncept, med tanke på kunden storlek. Jag tänkte att antingen kommer de älska det, eller hata det. Och den här gången hittade vi rätt, vi fick väldigt fina lovord från Mercedes marknadschef.

Viktoria: Vi hade en avslappnad inställning och ville göra ngt roligt och nytt byggt på vår insikt. Jag tycker vi gav varandra utrymme för våra idéer och tankar. Vi hade bestämt hos ganska tidigt för vad vi ville göra och sen hade vi turen att de tyckte om det.

Ludvig: Att det är en bra idé vet man med magkänslan. Är det, som i det här fallet, en awareness-kampanj och produkten inte finns att köpa ännu så handlar det nästan bara om magkänsla. I feedbacken från Mercedes fick vi veta att de särskilt gillade målgruppsanalysen, att vi hade tagit det ett steg längre.

Viktoria: Det är så roligt att de ser det vi såg i vår kampanj och dess möjligheter. Jag är verkligen glad att de valde vår idé som vi verkligen tror på.

När får vi se kampanjen?

Ludvig: Vi vet inte säkert. Mercedes har antytt att de ska ta ut den, men man vet aldrig. Hur som helst har vi det här i våra portfolios.

Hur var det att arbeta mot en internationell kund och marknad?

Ludvig: Det är såklart lite annorlunda, man får ha i åtanke att de inte har exakt samma kultur som oss. Speciellt om man tänker på humor, förmodligen skiljer det sig mycket mer än man kan tro. Sedan att det var en byrå, och inte kunden, som briefade oss var också annorlunda. På många sätt är det lättare att bolla med en byrå, de fattar vår situation på ett helt annat sätt.

Fanny: Jag kunde märka skillnad på så sätt att IC ju är en internationellt inriktad utbildning och att de hade det perspektivet närmare. För oss i pr-klassen var det första gången vi arbetade mot internationella kunder, att tänka world-wide. Vi kom förstås in i det också, men från början hade IC ett försprång där.

Snart avslutar ni er tid på Berghs och beger er ut i arbetslivet. Vad vill ni göra då?

Ludvig: Visst hade det varit kul att vara kvar ett år till, samtidigt är jag så peppad på att komma ut på en byrå och jobba på riktigt. Jag är strateg med fokus på interaktionsdesign och konceptualisering. Jag skulle gärna testa att jobba utomlands.

Fanny: Här lever man i en liten bubbla med en ganska trygg tillvaro att luta sig tillbaka mot. Ändå känns övergången naturlig. Vi har träffat otroligt många företag och byråer och ju längre tiden går, desto bättre koll har vi på vad som händer därutanför. I framtiden vill jag kombinera pr med reklam, antingen hitta en pr-byrå med reklamtänk eller tvärtom. 

Fanny, Viktoria, Sarah Lee och Ludvig läser vid Berghs ettåriga diplomprogram Interactive Commuincation: Digital Director/Digital Creative samt Strategisk kommunikation & pr som startar varje höst på Berghs School of Communication. För mer information, besök Berghs studiekatalog

 

375

Lyssna på Studentbyråns första podcastavsnitt med Lina Thomsgård

Berghs slututställning 2014 går av stapeln 24-25 maj, och arrangeras av en grupp studenter som kallas Studentbyrån. Idag lanseras Studentbyråns första podcastavsnitt. Varje vecka fram till slututställningen kommer Klaudia Eriksson och Klara Höök bjuda in en person till ett kort podcastsnack. Gästerna kommer från medie­-, reklam­- och kulturvärlden. Det är individer eller representanter från organisationer som genom sin kommunikation skapar värde ­ något som är större än bara en produkt eller tjänst och som gör skillnad.

Berghsstudenter kammar hem guld på Gulltaggen i Oslo

Gulltaggen är Nordens största tävling för digital marknadsföring, kommunikation, innovation, ledarskap och kreativitet. Ett gäng studenter från diplomutbildningen Interactive Communication på Berghs tog hem guld i kategorin ”Bästa nordiska studentarbete". Årets vinnarbidrag ”Wear It All” gjordes av Sofia Olsson, Andreas Carlfors, David Svedenström, Sara Gärdegård och Mikael Hörnaeus.

Creativity is the most powerful force in business

Jamie Harrelson, Senior Brand Strategist at DDB San Francisco and Content Provider for a four week planning course within the Berghs Certificate online program starting fall 2014, tells us about her view on planning. "The best planners are driven by an innate curiosity and are riduculosly obsessed with learning, they are confident and decisive. Planners exists to make advertising great."

Från låtskrivande i San Francisco till jämställdhetsapp i Stockholm

Vi träffade och pratade lite med Nina Olsson, just hemkommen copywriter som har bott och studerat tre år i San Francisco. Nina gick utbildningen Berghs Bachelor, som innebär en termins grundläggande kommunikationsstudier på Berghs i Stockholm och 2,5-3 års studier på en av Berghs partnerskolor i Australien eller USA.

50 dagar av kommunikation, employer branding och en och annan gif

Det är högt tryck här på Sveavägen 34. Nu är det ungefär en vecka sedan examensarbetet drog igång och grupperna har slängt sig ut på öppet hav. En av dem har valt att blogga om de 10 intensiva veckor de står inför och dela med sig att sina framgångar, motgångar och fun facts.

Kommunikatör=problemlösare säger Anton, som läser Interactive Communication på Berghs

Anton Håkansson läser Interactive Communication på heltid på Berghs, och på sina få lediga stunder jobbar han just nu med att utveckla sin nya app, Snailday. Det är en kalenderapp som är utformad särskilt för människor med autism eller en liknande diagnos, men som funkar för alla tankspridda och stressade människor.

17 Swedish secrets that will boost your career

Marco Ortolani is an Italian living in Sweden. He is the Program Director of Berghs Certificate, a comprehensive online education program for international professionals who want to boost their creative or strategic skills. Here, Marco shares his top advice on how being a bit more Swedish can boost your career.

Visa fler inlägg