You're welcome, world

Vad skulle hända om 168 heltidsstudenter på en av världens främsta skolor inom kommunikation och marknadsföring utmanades att tackla FN:s globala hållbarhetsmål, och att göra det "på uppdrag" av 24 lyckligt ovetande, men i allra högsta grad verkliga, varumärken?

Vad är Explore Sustainability 2022?

Varje år i december läser alla förstaårsstudenter på Berghs den gemensamma kursen Explore Sustainability. Målet med kursen är att under knappt tre veckor, i en tvärdisciplinär arbetsgrupp bestående av studenter från Berghs olika heltidsprogram, utveckla en kreativ kommunikationslösning som gynnar människan, samhället, och det företag som är tänkt att vara avsändare för kommunikationen, samtidigt. Det som Harvardprofessorn Michael Porter kallar för "Shared Value", alltså.

I årets upplaga av kursen fick studenterna i uppgift att utveckla en lösning som på något sätt bidrar till uppfyllnaden av något av FN:s globala hållbarhetsmål, som strävar efter att skapa Shared Value, och att göra det åt ett av 227 möjliga varumärken. Varför just 227 stycken, och vilka? Roligt att du frågar.

Den sjunde september 2022 signerade 227 företag en debattartikel i Aftonbladet där de uppmanade svenska politiker att "sluta bromsa klimatomställningen". Budskapet var att näringslivet är redo att trampa gasen i botten för en mer hållbar morgondag – en föredömlig inställning som vi valde att ta vara på. Om företagen har viljan så har Berghs studenter idéerna.

Här nedanför ser du resultatet av studenternas arbete. Kanske är du en av dem som signerade debattartikeln i Aftonbladet, kanske till och med en av de 24 som studenterna valt att arbeta "åt"? Extra varmt välkommen, i så fall. Oavsett vem du är hoppas vi att du låter dig inspireras av de lösningar som presenteras här.

Just ja: Eftersom att en mer hållbar värld ligger i allas vårt intresse finns det en "verktygslåda" på respektive lösnings undersida, som länkar till en Drive-mapp med sådant som kan behövas för att göra verklighet av idén. Allt är inte färdigt (det är ändå bara tre veckors arbete), och eftersom att detta trots allt är skolarbeten kan studenterna ha tagit sig friheter med varumärkesidentiteter, bildrättigheter och så vidare. Men arbetet måste börja någonstans.

Varmt välkommen att höra av dig om du skulle vilja rädda världen tillsammans med oss – eller i alla fall göra den lite bättre.

Vänligen,
Vännerna på Berghs School of Communication