21 företag redo att utmanas av Berghs studenter

I veckan började Berghs heltidsstudenter arbeta med sina examensprojekt! Studenterna har delats in i 21 arbetsgrupper och kommer 6 veckor framöver att utforska nya kommunikationslösningar för olika företag.

Skrivet av Adam Horne
April 2, 2020

Då var det dags för studenternas stora examensprojekt, som är avslutningen på deras heltidsprogram på Berghs. I år är det 21 företag, stora som små och från olika branscher, som har vänt sig till skolan för att få innovativa och kreativa idéer för sin kommunikation. Under 6 veckor kommer studenterna att jobba i team, sammansatta från alla kompetensområden (strategi, design, kreation, digitalt, growth marketing, PR och produktionsledning).

Här är årets uppdragsgivare och handledare:

SJ – engagera och involvera medarbetare i ett samordnat och automatiserat stöd för trafikkommunikation.
Handledare: Rosie Kropp.

Almi – nå ut och attrahera fler kvinnor att driva företag, och öka andelen kvinnor bland Almis företag.
Handledare: Johanna Johansson

Norges Ambassad & Norsk-Svenska Handelskammaren – skapa en kommunikativ
plattform för ökad kännedom om samtida Norge.
Handledare: Åsa Marklund

Hotel Tylösand – den kommunikativa utmaningen innehåller både produkt- och tjänsteutveckling samt kommunikation.
Handledare: Jasmin Yaya

Vår Gård Saltsjöbaden – skapa strategi- och varumärkesplattform för breddning av erbjudandet och positionsförflyttning.
Handledare: Sofie Clason

IKEA – stärka positionen kring kvalitet och hållbarhet genom att kommunicera demokratisk design.
Handledare: Roshanak Fatahian

Telenor – utveckla kommunikationskoncept och aktivering som lockar till besök i butik.
Handledare: Frida Morberg

We_change – positionera sig som den ledande och mest trovärdiga hållbarhetsaktören på gymnasienivå.
Handledare: Caroline Lidman

Vattenfall – förstärka positionen genom sociala kanaler och engagera målgruppen till aktiva val av elbolag.
Handledare: Jonathan Hise Kaldma

Interoc AB – positioneringsarbete och övergripande kommunikations­strategi.
Handledare: Lisa Walder

Interflora – positioneringsarbete och framtagande av kampanj för nytt koncept.
Handledare: Johanna Karlsson

Philips – stärka premiumpositionen genom ny kommunikations­strategi i syfte att nå nya användare.
Handledare: Fredrik Manuel Persson

Ecpat – minska det psykiska lidandet för barn och unga vars bilder och filmer spridits på nätet utom deras kontroll.
Handledare: Nicole Kavander

Heat & Rescue – en startup som behöver paketera sin produkt, ta fram kreativt koncept och kanalstrategi.
Handledare: Sevgi Camuz

En Svensk Klassiker – konceptualisera 50-årsjubileumet och positionera sig inom ”hälsosamt samhälle”.
Handledare: Stefan Trolle Lindros

Arlanda Express – öka kännedom och marknadsandel bland inresande från utlandet och olika delar av Sverige.
Handledare: Carl – Johan Mölstad

Lidl Sverige – positioneringsarbete med hållbarhetsfokus för att stärka relation till befintliga samt nya målgrupper.
Handledare: Lamin Sonko

Scouterna – förändra position kring ”unga gör världen bättre”, i form av julkampanj.
Handledare: Hanna Axelryd

Eurocommercial Properties – skapa kommunikativa koncept för sociala medier för ett antal köpcentrum i syfte att stärka lokal kundrelation. Handledare: Ludvig Olsson

Kavli AB – stärka varumärkespositionen genom kommunikation kring att välgörenhet är grunden för verksamheten.
Handledare: Rickard Villard

LRF Media – förstärka sin hållbara positioneringen genom förtydligad innehållsstrategi och visualisering.
Handledare: Karl Kardemark


Relaterade artiklar