22 företag får kommunikationsboost av 176 hungriga Berghsstudenter

Nu är det dags. Berghs heltidsstudenter står inför sitt sista uppdrag innan de beger sig ut i arbetslivet. Under sex veckor i april och maj hjälper de företag att utforska nya lösningar på sina problem. Nu matchar vi 22 företag med 176 studenter som står redo med sina kompetenser för att i tvärfunktionella team hitta nytänkande lösningar på årets briefer.

Skrivet av Jelena Ljubinkovic
April 9, 2021

Årets företag är en spännande mix av industriföretag, start-ups, retail, B2B, konsultföretag och opinionsbildning. Bland utmaningarna som finns hos företag idag märks ett starkt behov av att konceptualisera, paketera och positionera sina varumärken tydligare.  Behovet att gå från ökad kännedom till ökat engagemanget i sociala medier är också stort.

 

Årets uppdragsgivare och utmaningar 2021:

 

  • ATG – öka engagemanget och attrahera fler till travspel.
    Handledare: Carl-Johan Mölstad, World Domination Inc.
  • Blocket – öka kännedom och engagemang kring klimatnyttan med tjänsten.
    Handledare: Jonathan Hise Kaldma, Tiger & Kiwi.
  • Cosmetech Holding – identitets- och profileringsarbete av globalt koncept
    Handledare: Sofia Kacim, Kacim Comm.
  • Defunc – varumärkesplattform samt livsstilsorienterad kommunikation.
    Handledare: Johanna Karlsson, Pearly Jo.
  • Klarna – stärka positionering som den ultimata shoppingupplevelsen med fokus USA.
    Handledare: Lisa Walder, Maniola Studios. 
  • Kunskapsskolan – utveckla varumärket och stärka kommunikationen.
    Handledare: Åsa Marklund, Emakina DBG.
  • Lantbrukarnas Riksförbund – nå ut till de yngre målgrupperna med närproducerad mat.
    Handledare: Ludvig Olsson, Trickle.
  • Lead 4 Change – utöka kännedom och bygga position som ledande ledarskapsföretag
    Handledare: Rosie Kropp, Lavandel.
  • Plant Vision – öka kännedom om tjänster inom Life Science.
    Handledare: Karl Kardemark, Valtech. 
  • Sandvik – kommunikationsplattform och en kommunikativ idé för att attrahera nästa generations medarbetare.
    Handledare: Leo Holte, Klarna.
  • SFAB – skapa en ny kommunikationsplan och varumärkespositionering.
    Handledare: Nicole Kavander, All of us. 
  • Sinch – paketera och designa sina produkter på ett intresseväckande sätt som utmanar branschen.
    Handledare: Robin Cedvin, Independent Art Director & Creative.
  • Speed Services – kommunikation som bredda användningsområdet och attrahera fler.
    Handledare: Johanna Johansson, Ingo.
  • Spelfriheten – kommunikation som når ut till spelberoende för att sänka skammen.
    Handledare: Sedir Ajeenah, 29K.
  • Svenska Diabetesförbundet – insamlingsstrategi som stärker positionen.
    Handledare: Lamin Sonko, Majority. 
  • Starstable. hitta, engagera och attrahera nya spelare i och utanför Sverige.
    Handledare: Frida Norfors, Conversionista.
  • Södra Årefjällen Turism Ekonomiska Förening – paketera och kommunicera en uppgraderad fjällupplevelse.
    Handledare: Roshanak Fatahian, Volontaire. 
  • Techbuddy – lansera en helt ny buddy-plattform.
    Handledare: Jakob Jansson, Mentor Sverige.
  • TV4 – bredda kontaktytorna och förädla kommunikation mot B2B-partners
    Handledare: Rickard Willard, KIND co Labs.
  • Visit Sweden – paketera och förmedla “den digitala måltidspressresan”.
    Handledare: Sophia Wood, Studio SW.
  • Wella Professionals –  stärka som självklara valet inom kategorin hårfärg.
    Handledare: Hanna Axelryd, Peak Performance. 
  • Widerlöv & co – stärka varumärket vid geografisk expansion.
    Handledare: Sevgi Camuz, Qliro.

Berghs examensprojekt pågår under april och maj varje år och företagen får tillgång till en unikt stark mix av framtidens kommunikatörer. I varje grupp ingår cirka sju studenter från skolans olika utbildningar: Strategisk kommunikation, Public Relations, Art Direction, Copywriting, Communication design och Digital Design & Strategy, Growth Marketing och Produktionsledning. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Såhär såg casen ut för 2020:
https://yesandfestival.com/graduation-project/