3 strategier från förr som fortfarande spökar

Historiskt sett finns en hel drös mossiga gamla marknadsföringsstrategier som bygger på att fuska sig kring systemet, eller att inte göra "jobbet" på riktigt. Här har vi listat tre strategier som vi hoppas håller på att dö ut, men tyvärr fortfarande spökar i våra flöden ibland.
Skrivet av
Berghs School of Communication
Oktober 30, 2019
1. Köpa sig engagemang: fullänkar & spökföljare
2. Pinkwashing
De flesta känner till begreppet Greenwashing idag – när företag försöker framstå miljömedvetna och gröna trots att de i själva verket inte gör några speciella insatser eller arbete kring hållbarhet. Pinkwashing är ett samlingsuttryck för ett likande beteende, men handlar istället om att ta parti för HBTQ++ communityn. Ofta görs detta i samband med Pride, när varumärken hissar regnbågsflaggan eller byter ut sin logotyp för att vinna några enkla poäng. Om ni som företag inte har en policy för inkludering 365 dagar om året, eller bidrar till arbetet på annat sätt, så är det dags att tänka om. Börja istället jobba på ett mer aktivt sätt jobbar för ett inkluderande samhälle framför att att skapa kampanjer med Pride som täckmantel.
3. Den som syns mest, hörs mest! Eller?
I den gamla skolans marknadsföringsstrategi var val av kanal inte med i bedömningen för hur en kampanj tas ut så effektivt som möjligt. Då togs en reklamkampanj eller en idé fram och skulle sedan basuneras ut i varumärkets alla kanaler, utan variation i tonalitet eller uttag. Om den här uråldriga icke-strategin fortfarande används? Tyvärr, ja. Som tur är ser vi lika ofta smarta kampanjer där både målgruppsanalys och kanalval fått gå först.
Relaterade kurser
Digital spridnings- och kanalstrategi
För att lyckas med digital spridning krävs det att man vet vad, var och när relevant innehåll ska spridas och till vem. På den här kursen lär du dig att ta ett helhetsgrepp på din digitala kommunikation: Från Google Ads och sociala medier till poddar och bloggar.
Effektiv marknadskommunikation
En väl fungerande kommunikation kan vara det som avgör hur ett företag lyckas, både internt och externt. Därför finns det få saker som är viktigare att satsa på än företagets marknadskommunikation. Det här är en intensivkurs för dig som är varm i kläderna, men vill göra din kommunikation ännu mer effektiv!