Artiklar

Att marknadsföra dig själv

Varumärkesutveckling handlar om att hitta, inte hitta på. Att utgå från det som faktiskt finns för att sedan formulera och kommunicera det på ett relevant, inspirerande och särskiljande sätt. På samma sätt kan du tänka kring din personliga, professionella utveckling.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 9, 2022

Berghs kurs i Strategisk marknadsföring fokuserar på vikten och värdet av en stabil varumärkesplattform och ett kreativt ramverk för strategisk kommunikation. På kursen gör klassen varumärkesövningar, formulerar varumärkeslöfte och what-how-what, resonerar kring positionering, framtidsbild, vision och vägledande principer, diskuterar målgrupper, budskap och kommunikationsmål. De fördjupar sig även i kommunikationskoncept, visuell och verbal tone of voice och kommunikations­strategi.

Föreläsningar varvas med diskussioner och grupparbeten och kursen innehåller även en individuell fördjupningsuppgift. Geta Kroon som är kursansvarig har alltid varit intresserad av marknadsföring, människor och vilka motiv som driver oss.

Hej Geta! Går det du lär ut på kursen att applicera på ett personligt varumärke eller endast på företag och organisationer?

Geta.Kroon

Geta: De modeller och verktyg för varumärkesutveckling vi går igenom på kursen fungerar lika bra att använda på företag och organisationer som på personer. Allt enligt principen om att ett varumärke är allt företaget är, gör och säger. Det handlar alltså om både verksamhet, organisation och kommunikation. Varumärkesutveckling handlar om att hitta, inte hitta på. Att utgå från det som faktiskt finns för att sedan formulera och kommunicera det på ett relevant, inspirerande och särskiljande sätt. På samma sätt kan man tänka kring sin personliga, professionella utveckling.

Detta är något som Linn af Klint Kansmark, Stina Granlund och Jeanette Eklund som gick kursen under hösten 2021 kan intyga. Dessa deltagare valde att göra varumärkesövningar och positioneringskartor kopplade till sitt eget personliga varumärke, utmaningar och mål.

Hej! Hur var det att jobba med ditt personliga varumärke på kursen?

Jeanette Eklund: Det var inspirerande och lärorikt att få använda de verktyg och nya insikter vi fått från kursen och applicera dem i ett personligt sammanhang. Att definiera sig själv och sina egenskaper och reflektera över vilket värde det ger till en mottagare/företag gjorde det tydligt för mig vad mitt erbjudande är, mitt varumärkeslöfte.

Stina Granlund: Vid ett grundläggande varumärkesarbete måste mycket tid läggas initialt på insiktsarbetet och så även för personliga varumärken. Jag gillade fasen med det strategiska grundjobbet; att fundera kring varför jag gör detta och att leta insikter både framåt och bakåt. Det traditionella varumärkeshjulet funkande jättebra som ramverk att hänga upp tankar och analys på. Extra intressant var att se på det emotionella värde jag som varumärke ger. Detta arbete har hjälpt mig att värna om min passion och kommer göra mig säkrare i mina val framåt.

Linn af Klint Kansmark: Utmanande och utvecklande! Att stanna upp, reflektera och analysera sig själv, sin framtid och dåtid är lärorikt och kul!. När man inom väggarna för ett företag ska skapa sin varumärkesplattform eller kommunikations­strategi och gör analysen kring vilka vi är, vart vi ska och hur ska vi ta oss dit så kan man vara objektiv, bolla och ta input från kunder/kollegor/ledningsgrupp och andra stakeholders vilket är mer privat att göra med ens privata professionella varumärke.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Långa eller intensiva. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj här!

Vad tyckte du var svårast?

Jeanette: Det var ett nytt sätt att se på sig själv som man inte är van vid och i viss mån var det lite svårt att lyfta blicken för att se utifrån och inte hamna i förenklade antaganden. Att i stället gräva lite djupare för att hitta kärnan.

Stina: Det var svårt, men också nyttigast, att hitta utifrånperspektivet på mig själv och samtidigt glädjande att involvera tidigare chefer, kollegor och samarbetspartners för att se att min personliga bild stämmer med deras. Ett personligt varumärke byggs inte på en dag, det byggs upp under en lång tid så reflektion både framåt och bakåt behövs.

Linn: Att inte skjuta upp eller skjuta ner för att det blir för jobbigt och svårt att analysera sig själv. Att man inte har lika enkelt att väga in hårda värden som data, undersökningar, feedback från kunder. Man måste luta sig mot mjuka värden.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att kartlägga sig själv?

Jeanette: Genom att hitta dig själv och vilka fördelar du har blir det även tydligt vad du letar efter och skulle trivas i för sammanhang och miljö. Att hitta din inre kärna och drivkraft leder förhoppningsvis till att du fokuserar på att leta efter ett företag eller uppdrag som matchar det.

Stina: Om jag nu skulle rekrytera passionerade medarbetare, så skulle jag uppskatta det arbete kandidaten gjort med att kartlägga sig själv för att se hur det personliga varumärket passar in med företaget man söker sig tills varumärke. Att någon verkligen gjort det jobbet och kommit fram till matchen vore fantastiskt. Det arbete som t.ex. vid influencer marketing läggs på att matcha det personliga varumärket med företagets är minst lika viktigt vid rekrytering - och för att använda ett kurscitat från Geta och Martin: Allt kommunicerar:)

Linn: Jag tror att den här analysen av sig själv är användbar vart man än är och vart man än ska i sin yrkeskarriär. Jag gillade att ha en tydlig, konkret modell och ramverk att hänga upp tankar och analys på, vilket vi fick av Geta och Martin. Man lyckas koka ner och konkretisera vad man vill göra mer av och vad man vill göra mindre av. Vad man är bra på och vad man inte är bra på, vilket gör det lättare att hitta rätt hos framtida arbetsgivare och uppdrag. Det hjälper en också att stanna upp och fira medgångarna av vad man har levererat i sitt yrkesliv.

I kursen ingår som sagt en individuell fördjupningsuppgift. Den är kopplad till innehållet och de utmaningar kursdeltagarna har i sin yrkesroll. En del kursdeltagare väljer då precis som Stina, Jeanette och Linn att istället fokusera på sina personliga varumärken.

"En varumärkesplattform skapar tydlighet och strategisk riktning för att utveckla erbjudandet, organisationen och kommunikationen, både internt och externt. Och det gäller som sagt för både verksamheter och individer" avslutar Geta.

Vill du också gå en kurs på Berghs? Här hittar du hela vårt aktuella kursutbud.