Berghs bjuder på en poddwalk och trendspaning med fokus på stadsutveckling i Almedalen

Med tron om att kommunikation gör en viktig skillnad i samhället har Berghs år efter år varit aktiva under Almedalsveckan på olika sätt. Vi har bjudit in till seminarier om samtid och trender, men också omvärldsbevakat för egen räkning. I år bjuder Berghs på en unik poddwalk följt av en trendspaning den 5 juli. Vi har intervjuat VD Camilla Wallander och Head of Strategic Insight Joakim Thulin om årets upplägg och deras bästa Almedalstips.

Skrivet av Respina Gholinia
Juni 30, 2022

Hej Camilla och Joakim! Vad ska Berghs göra i Almedalen i år?
För oss har det varit viktigt att delta under veckan för att utforska nya områden och hitta nya föreläsare. Vi har självklart velat bjuda på något också, och har varje år valt att göra en eller flera trendspaningar och givetvis samtal. 

I våras lanserade Berghs ett nytt område inom stadsutveckling – Urban Design & Planning. Vi tror på att modern stadsdesign kräver mer kommunikation och förmågan till kreativt samarbete. Det inspirerade oss till att satsa på en poddwalk, där man går runt i Visby och får chans att tänka till på olika utmaningar och möjligheter.

Hur kom ni fram till idén om en poddwalk?
Valet att göra en poddwalk baserar sig på att vi ser att ljudbaserad kommunikation har tagit en stark roll och kommer växa ytterligare framöver som media. Redan innan, men framför allt under pandemin har intresset för podcast ökat enormt och idag lyssnar mer än 50% av alla i Sverige på poddar regelbundet. Gemensamt för nästan alla poddar är förmågan att både underhålla och utbilda, och bli diskussionsunderlag i samtal med andra.

Vi ville ta tillfället att testa processen med reseach, manusskrivande, inspelning av samtal, val av musik, skapa QR-koder, koppla koder till wordpresssidor etc. Vi ser det som en test för att jobba mer med ljud i vår utbildning, men även för att få igång tankar som: hur låter ett varumärke och vad pratar det om? På vilka sätt går det att använda ljud i situationer för att nå ut till en publik? När är det intressant, och hur gör man?

Vad hoppas ni på att bidra med?
Under Almedalsveckan pågår många samtal, och många gånger lyssnar man på en panel som pratar medan samtalen kräver personliga inbjudningar. Vi tror att Almedalen skulle må bra av att öppna upp för mer dialog. Att använda tiden till att prata med varandra, samverka i frågor, testa teser etc. Med vår poddwalk vill vi bidra med inspiration till flexibilitet att själv välja tidpunkt samt ta tid för samtal. Under vår trendspaning kommer vi även stanna upp vid tre områden där vi interagerar med de som kommer dit.

Vem bör gå poddwalken och lyssna på trendspaningen 5 juli?
Vi brukar locka personer som jobbar med kommunikation i någon form – på en marknadsavdelning, på kommunen, i organisationer och/eller kommunikationsbyråer. Nu hoppas vi även intressera alla som jobbar med fastighets- och stadsutveckling! 

Anmäler man sig till vårt event så skickar vi på tisdag morgon ut en ljudfil som beskriver hur vår walk går till. Därefter tar man sig runt till sex olika platser, scannar QR-koder och reflekterar. Med vår trendspaning vill vi lyfta olika dimensioner som behöver tillföras för att säkerställa ökade krav för ett hållbart samhälle. Vi delar aktuella inspirerande case kring kommunikation och urban design, och kommer hålla till på innergården vid Klockgränd 4 i arenan “Stadsutvecklingsdagarna365”.

Har ni tips på annat att se och lyssna på under veckan? 

Massor! Almedalsveckans största utmaning är sällan att välja rätt utan att välja bort. Sätt ett tema för dagen när du sitter och planerar vid frukosten. En branschdag kanske startar med Göran Aldéns trendspaning kring framtidens kommunikation, medan en dag med samhällsfokus kan börja med Diversity Dilemmas och sedan de nya Impactbolagen.

Passa gärna på ta en dag för att gå helt utanför din egen ram, med urinsortering, hyperloop, eskatologi och mycket annat på programmet saknas det inte tillfällen att lära sig något helt nytt. Och glöm inte att förändring av dig själv kan hjälpa till att förändra dina tankar, förändra ditt yttre med ett lån av kläder hos Almedalsgarderoben på Donnersgatan!  

Anmäl dig till vår poddwalk och trendspaning här. Vi ses i Almedalen!

Taggar:

Relaterade artiklar

Urban Design and Planning

Berghs lanserar Urban Design & Planning – ett nytt utbildningsområde inom stadsutveckling

Under det senaste året har Berghs utforskat olika områden och branscher där det behövs ny kompetens och nya sätt att jobba på. Ett av dessa områden är stadsutveckling. Med utgångspunkt att framgångsrika platser är platser som byggs tillsammans, med en tydlig vision som aktiveras och underhålls i vardagen så lanserar nu Berghs ett antal kurser inom Urban Design och Planning. Kurserna är speciellt framtagna för yrkesverksamma kommunikatörer, arkitekter, stadsutvecklare, affärsutvecklare och projektledare.

Läs mer
Urban Design and Planning

Fem kursnyheter inom vårt nya utbildningsområde Urban Design & Planning

Vi har tagit fram ett antal kurser inom vårt nya utbildningsområde Urban Design & Planning, speciellt tillägnat för yrkesverksamma kommunikatörer, stadsutvecklare, beställare, affärsutvecklare, arkitekter och projektledare. Få en överblick av kursutbudet här!

Läs mer
Urban Design and Planning

”Berghs advisory board för Urban Design & Planning ska säkra nyfikenhet och relevans” 

För att säkerställa att Berghs utvecklar relevanta utbildningar har ett advisory board specifikt för Urban Design & Planning tillsatts. Ett antal utvalda branschkunniga personer med olika perspektiv har under våren haft i uppdrag att bidra till ett kunskapsinnehåll som efterfrågas av branschen och kan omsättas i direkt handling. Här berättar vår vd Camilla Wallander mer om valet av utbildningsområde och vilka personer som ingår i vårt nya advisory board.

Läs mer