Artiklar

Flera guld i Young Glory till kreatörsduon

2020 var ett ganska snålt år vad gäller höjdpunkter. Men december blev en fantastisk månad för Berghs studenter som tävlade i Young Glory. Peter Holtze och Oskar Engman tog guld för ”Absolut Remedy” i fjärde tävlingsomgången. Här berättar de mer om det!

En väldigt framgångsrik kampanj för Berghs, med Peter och Oskar på första plats! Duon vann tre av de fyra första omgångarna i tävlingens åtta omgångar. Men de är inte ensamma. Berghsstudenterna Kasper Moss och Lovisa Zeiloth är på andra plats, Sofia Bergvall och Linnéa Amundsson på fjärde plats.

Young Glory är en internationell kreativitetstävling som tilldelar pris för kreativ konsistens. Det är åtta briefer som på åtta månader bedöms av åtta olika framstående domare. Studenter och yrkesverksamma tävlar varje månad i olika kategorier för att vinna guld, silver, brons eller finalist utmärkelser.

Vi intervjuade den kreativa duon, Oskar och Peter efter deras senaste seger.

Hej Oskar och Peter! Stort grattis! Vad var er första tanke om briefen på Young Glory? 

O: Den första tanken var förmodligen bara en känsla av spänning. Stora varumärken tillåter dig att göra stora saker, och vi gillar att sträcka på grejer så de blir så stora som möjligt.

P: Det var en rolig brief! Med ett företag som Absolut visste vi att vi behövde göra något bold och ärligt talat något sjukt. Så tre öl på Crazy Horse, och vi hade vår idé.

Att studera Communication Design & Copywriting heltid på Berghs är ett stort åtagande, hur hade ni tid för tävlingar som Young Glory?

O: Att hitta tid har aldrig varit ett problem egentligen; det kommer naturligt för att vi har kul. Och när man väl har hittat en lösning på problemet känns det lite som att göra ett mål, och det är rätt så beroendeframkallande.

P: Vi försöker att inte se på det som jobb utan istället en möjlighet att umgås, göra något vi tycker om och skapa saker som vi tycker är kul. Om det faktiskt blir bra är det en bonus.

Hur såg arbetsprocessen ut?

O: Jag tror att jag talar för oss båda när jag säger att vi tänker på det briefen dygnet runt, men på tisdagar och torsdagar slår vi ihop våra idéer över en hamburgare och ett par öl. Sedan sitter vi bara och pratar strunt i några timmar tills vi har något som känns värt att producera. Typ så.

P: Det funkar inte förrän vi har en burgare i magen, helst på Burger Mansion i Högdalen. Sedan ett par öl in, och vi rullar. När vi har några intressanta insikter försöker vi utveckla dem individuellt och utforska så mycket som möjligt före nästa burgare. Sedan börjar vi skriva manus för varje idé och lägger dem i väldigt simpla slides; vi gör inte casefilmer om vi inte känner att det behövs för att framföra idén.

Så här såg casefilmen ut:

 

Hur ser era planer ut efter Berghs?

O: Jag vill vara på en plats med snälla människor som gillar att göra coola, dumma, roliga och rörande saker. En plats där andras arbete inspirerar en och får en att växa kreativt. I stort sett en plats som Berghs. Nu blev det här helt plötsligt en text om hur mycket jag kommer att sakna min klass efter att jag tar examen märker jag.

P: Jag tog faktiskt ledighet från Berghs i januari och har arbetat heltid som designer på B-Reel sedan.

Vi är så nyfikna. Vilka var era värsta idéer? 

O: Jag tror att vi pratade om Molotov cocktails vid något tillfälle. Men precis efter vi nämnt det tittade vi på varandra, skakade på våra huvuden och skrattade.

P: Det finns så många. Som att sälja Vodka-flaskor frysta så att du inte kan dricka den direkt. Eller ersätta varannan flaska med vatten - rysk roulette-stil, eller helt enkelt göra flaskorna supersmå så att du bara inte kan bli full.

Var hittar vi er online?

O: oskarengman.com

P: peterholtze.com och @holtze_holtze på Instagram 🙂

*Till slut vann Oskar och Peter hela Young Glory tävlingen 2020/2021.