2020 utmanade oss till en digital festival

Berghs årliga festival flyttade online 2020. Temat "Yes! And..." utmanade alla besökare att hoppa in i diskussioner om kommunikation, utbyta idéer, ta del av underhållning och inspireras av fantastiska studentarbeten i det digitala rummet.

Skrivet av Jelena Ljubinkovic
April 9, 2021

”Yes! And…” var festivalens ledord och skapades för att studenter och besökare skulle mötas på ett intressant sätt. Konceptet hämtades från improvisationsteaterns värld och gick ut på att bygga vidare på idéer och berättelser för att skapa ett momentum. Presentatörer gör det på scen, eller i organisationer för att hjälpa teambuilding, och många kreatörer använder det som en metod för att generera idéer. Konceptet ”Yes! and…” är den perfekta metaforen för att starta en konversation.

Så såg det ut 2020:

– Att göra en slututställning med festivaltema online är så spännande! Det kommer vara dagar fyllda med samtal, visningar, diskussioner och underhållning som vi hoppas ska kunna sätta en ny standard för hur vi kan använda det virtuella rummet. Vi kommer att kunna bjuda in fler, öppna upp mer och tillgängliggöra våra studenters fantastiska arbeten på ett sätt som aldrig förr. – Christopher Waldekrantz, Marknadschef.

– Vi befinner oss tyvärr i en tid där det är mycket nej. Nej till att gå ut, nej till att resa och nej till nya kontakter och möjligheter. Det är ansträngt för många på flera olika sätt och därför ville vi att konceptet skulle bära med sig en framåtanda och positivitet. Vår festival kommer kunna erbjuda en paus från det allvaret och samtidigt visa den kreativa potential våra studenter och vår bransch besitter. – Teodor Hässler, Kreatör på Berghs marknadsavdelning.

 

Vi skapade även en hemsida där man genom filtrering kan söka bland studenternas arbeten och discipliner. Men det var också en del diskussioner, debatter, och underhållning. Här kan du utforska förra årets händelser.

 

Se filmen från de lyckade eventdagarna