Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Uppstart av examensprojekt online

Det här är den första delen i en artikelserie om Berghs examensprojekt. Den här arbetsgruppen har fått ett uppdrag av ett telekomföretag, som går ut på att utveckla kommunikationskoncept och aktivering som lockar till besök i butik. Men vad som är unikt i år är att det mesta av kommunikationen sker online. Följ gruppen genom den kreativa processen.

Skrivet av Adam Horne
April 6, 2020

Examensarbetet är det sista projektet för alla Berghs heltidsstudenter och pågår under 6 veckor. Grupperna är blandade med studenter från olika discipliner och med en handledare jobbar de med en skarp brief från en kund.

Arbetsgruppen som vi kommer följa består av Berghs heltidsstudenter: Samir Selbi och Bardia Namin Growth Marketing, Lisa Koikeroinen Produktions­ledning, Anders Schough Digital Design & Strategy, Rebecca von Matern Art Director, Vendela Tryde Public Relations, Hedvig Berntson Strategisk kommunikation och Cornelia Hinds Communication Design. Gruppen handleds av Frida Morberg, Head of UX, på Conversionista.

Del 1 av 6

I denna artikelserie skriver arbetsgruppen själva om sina upplevelser, framgångar och motgångar med projektet och vi kommer veckovis att publicera deras resa.

Första veckan – Uppstart

Första veckan är alltid svår, idéer ska frodas, struktur ska sättas, vi ska lära känna varandra och unikt för detta år sker de flesta av våra möten via skärmen.  Denna vecka bestod av två dagar introkurs ''Communication According to Berghs, där vi pratade en del om inkluderande kommunikation samt fick utföra en uppgift i grupp som resulterade i en videoinspelning. Efter detta fick vi äntligen reda på våra grupper och vilken kund vi blivit tilldelade, vilket kändes superspännande! Allt skedde över videoverktyget Zoom, något som vi pratade om att det är ett märkligt och annorlunda format att ses i första gången. Men det kändes ändå bra. Vi började med att var och en individuellt fick svara på två frågor, som vi tillsammans sedan lyfte i gruppen. Dessa var;

1. Vad behöver jag från de andra för att glänsa?
2. Vad är mina personliga styrkor?

Det visade sig att många i gruppen delade samma åsikt gällande fråga 1, och vi var överens om att det behövs ett härligt arbetsklimat för att glänsa – att vi lyssnar på varandra, respekterar varandra och låter alla komma till tals. Gällande fråga 2 pratade vi om att vi kan bidra med olika kunskaper då vi alla studerar olika program, men också om vad vi kan bidra med personlighetsmässigt.

Efter denna del ville vi sätta en tydlig struktur för att planera vårt arbete. Det vi kom fram till var att vi ska våga utmana varandra och göra något riktigt bra av de sista 7 veckorna.

  • Arbeta strukturerat
  •  Göra det bästa av den digitala mötesplatsen (ta eget ansvar för att man lyssnar och är med, låtsas som att man sitter i samma rum)
  • Förhålla sig till sina egna rutiner och dela med sig av dem till gruppen för att kunna göra det bästa av tiden hemma.
  • Leverera något FETT vi är stolta över
  • Skapa en känsla av att vi är en egen mini-byrå

Första mötet

När vi sedan tagit fram en struktur och lärt känna varandra lite bättre var det dags att läsa igenom briefen vi fått av vår kund. Alla i gruppen antecknade var för sig det dem ville lyfta, och vi utformade slides. Detta blev vår grund för det första kundmötet.

Första mötet med vår handledare gick strålande och vi tyckte det kändes väldigt bra. Vi gick igenom briefen tillsammans och ställde alla frågor vi samlat ihop. Frida berättade mer om kunden och telecom och vi fick mer förståelse. Med all info vi fått var det dags för det första kundmötet.
Vi ville vara så tydliga och pedagogiska som möjligt och valde att dagen innan skicka in en agenda som innehöll;

  • Presentation av gruppen
  • Presentation av kunden och varumärket
  • Brief och frågeställningar
  • Arbetsprocess och tidsplanering
  • Några punkter om nästa steg
  • Möten, avstämningar och hur vi håller kontakt
  • Övriga frågor, funderingar och förväntningar på oss

Vi la upp arbetet så att Cornelia delade skärm med kunden via Zoom, och bytte slides medans Lisa och Anders guidade dem igenom agendan. Det vi konstanterade är att det helt klart är en utmaning att förmedla en känsla av entusiasm genom skärmen, men det kändes ändå bra och alla gick ur mötet peppade och glada. Lisa tycker att anpassningen till det digitala livet på distans har gått snabbare än vad hon trodde och det fungerar förvånansvärt bra. Zoom är ett smidigt verktyg och det fungerar utmärkt att dela information med varandra via plattformen Slack och Google Drive.

Första veckan drog mot sitt slut och vi började utforma en debrief tillsammans som nästan blev helt klar innan vi tog helg!