Berghs Upgrade: skifta karriär på 12 veckor

Med intensivutbildningen Berghs Upgrade kan du skifta karriär och utbilda till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens - på 12 veckor. Välj mellan Digital Design, Content Manager, Digital Producer och Digital Copywriting.

Berghs Upgrade riktar sig till en erfaren målgrupp som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om sin karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Utbildningarna inom Berghs Upgrade skapar möjlighet att utveckla och byta sin nuvarande yrkesroll, fylla på med ny kompetens och fortsätta att vara anställningsbar. Vid avslutad utbildning finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i CV:t.

Upgrade: Digital Producer

Som Digital producer ansvarar du för att ni får med det digitala i alla produktioner. Du ser till att det skapas rätt förutsättningar för teamet, rätt format för rätt plattform och hjälper till att ta strategiska beslut vid webbproduktioner, filminspelningar och onlineannonsering.

Under utbildningen kommer du att lära dig att tänka strategiskt och taktiskt kring digital produktion och få förståelse för datadriven kommunikation. Kursen innehåller ett skarpt case som tar dig igenom tre olika områden Utforska & leda, Producera och Lansera. Vi kommer att lära oss grunderna, trender, processer, metoder och arbeta med att planera och leda olika produktioner med det digitala i fokus.

Upgrade: Digital Copywriting

När användarens upplevelse står i fokus krävs smart kommunikation i det stora och det lilla. Som Copywriter ska du helst kunna locka med hjälp av känslor och stora ord för att sedan visa rätt väg med hjälp av rätt tonläge och microcopy.

Under utbildningen lär du dig bland annat metoder för att arbeta med storytelling, Content Marketing, Inbound Marketing, UX-Writing och sökmotoroptimering. Vi utforskar även copywriterns roll i en tid där video tar allt större plats. Du får kunskap som efterfrågas idag. Du lär dig metoder och får verktyg för att lyckas som copywriter i olika typer av digitala projekt.

Upgrade: Digital Design

Den första utbildningen inom Berghs Upgrade var Digital Design, en intensiv utbildning  på 12 veckor, riktad till personer som redan är grafiska designers eller AD och vill skifta fokus och kompetensområde till digital design. Med användaren i fokus gör deltagarna en djupdykning i den digitala världen och utbildas inom gränssnittsdesign/UX för både webb och smarta telefoner. Utbildningen behandlar både de analytiska, tekniska och de konstnärliga sidorna av att arbeta med digital design och user experience. Efter utbildningens slut kommer deltagarna att kunna söka jobb som digitala designers.

– Vi träffar dagligen mycket skickliga grafiska designers och art directors som vill bygga på sina befintliga kompetenser för att ta sig an en ny yrkesroll. För dessa blir steget till UX ibland helt nödvändigt, utbildningen är upplagd för att göra steget så smidigt som möjligt, säger Johan Björnsrud, som är programansvarig för Digital Design på  Berghs Upgrade.

Upgrade: Content Manager

Det här är en intensiv utbildning på 12  veckor riktad till dig vill arbeta som den nya tidens marknadsförare och driva utveckling och kommunikation för varumärken och organisationer.

Att vara Content Manager på ett företag kan liknas vid rollen som chefredaktör inom traditionell media. Det är en slags hybrid mellan marknadschef och chefredaktör där det handlar om att producera innehåll kontinuerligt såväl som att ta ansvar för resultatet.

Under utbildningen kommer du att lära dig att tänka strategiskt och taktiskt kring redaktionell marknadsföring, så kallad content marketing. Kursen innehåller ett skarpt varumärke och case som tar dig igenom tre olika områden, strategi och taktik, storybuilding samt distribution och publiceringsplattformar.