Artiklar

Growth Marketing-programmet hjälpte Liza att förverkliga sin dröm

Liza Larsson Efter examen

“Jag ville arbeta datadrivet och lära mig relevanta verktyg för att kunna bli konsult inom digital marknads­föring”, säger Liza Larsson om beslutet att studera Growth Marketing på Berghs. Idag jobbar hon som SEM-konsult och har dessutom uppfyllt drömmen att starta egen e-handel.

Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Liza och jag jobbar på den digitala marknadsföringsbyrån Pineberry som SEM-konsult. Som SEM-konsult arbetar jag främst med Googles produkter (Google sök, Google shopping, performance max och Youtube). Jag arbetar operativt i systemet men också mer strategiskt kring hur vi ska lägga upp sökstrategi med mera. Jag har mycket kundkontakt och en viktig del av mitt jobb är att samarbeta med kunder och se till att vi arbetar mot rätt mål. 

Du gick heltidsprogrammet Growth Marketing på Berghs 2021/2022. Varför valde du den utbildningen?
– Jag ville arbeta med datadriven marknads­föring och lära mig relevanta verktyg för att kunna bli konsult inom digital marknads­föring. Dessutom lockade just Berghs då det är en skola där man under utbildningen faktiskt får arbeta på riktigt med företag och hjälpa till att lösa reella problem.

Vad fick du med dig från utbildningen?
– Growth Marketing-programmet handlar kortfattat om att ta beslut utifrån data. Jag fick med mig ett tänk kring att man alltid måste testa sina hypoteser för att veta vad som fungerar bäst inom marknads­föring. Om man till exempel vill veta vilket budskap en annons bör ha, så är det enklaste sättet att helt enkelt lägga ut olika alternativ och se vilken annons som “går bäst” utifrån den målsättning man har. Jag fick också med mig verktyg för att kunna förverkliga min dröm att starta min egen e-handel som nu faktiskt har gått live! Kika gärna in den: pintadaitems.com.

Hur var lärarna?
– Jättebra! Kursansvariga och föreläsare kom alla från näringslivet. En av de föreläsare vi hade är nu min kollega – det var perfekt att jag kunde höra av mig till henne innan jag sökte mitt nuvarande jobb.

Vad tyckte du var mest utmanande med utbildningen?
– Det är en bred utbildning där man får lära sig allt från den tekniska biten kring att tracka mål i Google Analytics till affärsutveckling. Det tog ett tag innan allt landade och jag kunde bestämma vad jag ville fokusera på.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?
– Den var över mina förväntningar då vi fick arbeta med riktiga företag. Och vi fick utöver specifik kunskap om Growth Marketing även en bred kunskap om marknads­föring. Vi läste till exempel tre stora kurser tillsammans med de andra programmen på skolan. Det är ett bra program som ger hands on-kunskap!

Hur kunde en typisk vecka på utbildningen se ut?
– Oftast hade vi olika föreläsningar med personer från näringslivet parallellt med ett kundcase vi arbetade på. Ett exempel är att vi hjälpte ett bolag att sätta upp och optimera Facebook-annonser. I slutet av veckan fick vi sedan analysera och utvärdera resultatet genom en presentation för företaget.

Har du något karriärtips att dela med dig av?
– Jobba med något som känns rätt och är kul för då kommer du vilja lära dig mer inom området och ständigt utvecklas!