Berghsstudenter står bakom hälften av nomineringarna i Gulltagen 2019

I år är det återigen dags för Berghs studenter att tävla i den prestigefyllda tävlingen Gulltagen och när de nominerade inför 2019 års prisutdelning i Oslo presenterades var inte mindre än 3 av 6 case från Berghsstudenter.

Det Nordiska studentpriset är en tävling där studenter från hela norden kan lämna in bidrag. Bidragen behöver inte realiseras men för att vara med och tävla behöver de ha gjorts under det senare året. Här är de tre casen som är med och tävlar om vinst i Oslo den 25:e april.

Flip the Search: Viktor Einarsson, Teo Fjäll och Daga Simonsson.
Gruppens ord om lösningen:
Vi tog på oss det svåra uppdraget att minska politisk polarisering på internet. De flesta Google-sökningar görs på mobila enheter, men Googles sökalgoritmer skapar filterbubblor. För att kunna ge en mer nyanserad bild av världen måste Google inte bara ge svar, utan också perspektiv. Idén är enkel. Genom att vända din telefon upp och ner blir sökresultaten motsatsen till vad du normalt skulle ha fått.

 

The Tinder Tourists: Viktor Einarsson, Teo Fjäll.
Gruppens ord om lösningen:
Vårt uppdrag var att få millennials att besöka Singapore genom utomhusmedia. Vi insåg att det är större chans att man besöker ett land om man redan känner någon där. Idén är att Visit Singapore lanserar digitalskyltar utrustade med WiFi och VPN, som placerar din telefonen i Singpore så att du kan tindra där innan du åker – utan Tinder Premium.
Skate the Internet: Viktor Einarsson, Teo Fjäll.

 

Gruppens ord om lösningen:
Caset handlar om att få millennials att byta till Googles nylanserade nätoperatör Google Fi. Ungdomars största mardröm är att få slut på mobilsurf, så vi använder Googles Chromes ”no connection-page” som reklamyta. Lösningen är att alla som får slut på surf kan spela till sig ny mobildata, som löses in när man byter till Google Fi.