Berghs studenter tar fram vision för Stockholm 2041

2017 antog Stockholms stad "Vision 2040". Ett dokument där tjänstemän föreställer sig ett Stockholm 23 år fram i tiden. Den 23 augusti utmanade de 175 heltidsstudenterna på Berghs stadens officiella vision under handledning av bland andra MethodKit, där studenterna skapade sin "Vision 2041". Genom den visualiserar de livet i Stockholm, både i det stora, på dagen och natten, bland gator och gränder.
Skrivet av
David Lindh
September 12, 2019
Vision 2041 är en metodisk workshop där deltagare gemensamt förstår sin dåtid, nutid samt framtid, för att sedan arbeta med staden sett från tre perspektiv; Livet i staden, Platser och gator och Staden på natten. Varje perspektiv presenterades på ett långt bord där ett specifikt MethodKit användes och en ämnesexpert fanns tillhands. Efter det uppmanades studenterna att diskutera, reflektera och ta fram konkreta koncept och nästa steg för en bättre värld. Dagen faciliterades av Ola Möller och Jonas Johansson, och anordnades av Berghs programansvariga Jenny Theolin och Pål Pettersson.
De tre teman som berördes var följande:
1. Livet i staden
Detta tema använder MethodKit for Society & Politics som ram för att tänka och prata om livet i staden.
2. Platser och gator
Detta tema använder MethodKit for Places som ram för att tänka och prata om gator och platser.
3. Staden på natten
Detta tema använder MethodKit for Cities at Night som ram för att tänka och prata om staden på natten.
Efter att ha spånat och tagit fram underlag för både drömmar, nuläge och den faktiska framtidsplanen, sammanställdes allt i en rapport. Läs rapporten i sin helhet här.
Mer om projektet hittar du på 2041.se
Relaterat
Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende? Då kanske rollen som UX/UI-designer skulle passa dig. På programmet Digital Design & Strategy hårdtränas du under ett år i användarcentrerad design och lär dig skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.
Growth Marketing
En Growth Marketer är dagens vassaste digitala marknadsförare. Under utbildningen hårdtränas du till att bli ett datadrivet proffs som får varumärken att växa genom att basera kreativa idéer i fakta. Du jobbar initierat mot målgrupperna på webben med smarta verktyg – från SEO och konverteringsoptimering till annonsering i sociala medier.
Berghs Intro
Är du nyfiken på kommunikationsbranschen? Har du ett intresse för att tänka kreativt och idébaserat men vill få en bild över vilka möjligheter som finns inom studier och yrkesval i kommunikationsbranschen? Då är Berghs Intro kursen för dig.