Berghsstudenterna om Clubhouse

Det omtalade sociala mediet Clubhouse har inte undgått Berghs studenter. Vi pratade med Mimmi och Ani som studerar heltidsprogrammen Public Relations respektive Strategisk kommunikation för att höra om deras syn på appen och dess framtidsutsikter.

Skrivet av Susanna Serenban
Februari 23, 2021

Hej Mimmi och Ani! Är ni på Clubhouse? Vad fick er att testa?

Mimmi: Jajemän! Vem är inte? Just det, alla med android är inte… Det var en vän till mig som skickade en av sina första invites eftersom jag, enligt henne, ”ju pysslar med PR och sånt”.

Ani: Ja, det är jag! Det som fick mig att testa var att många i min klass hänger på Clubhouse och i coronatider så var det lite mysigt att kunna prata med alla som man inte får träffa IRL. Ett roligt ställe att mingla med människor man nödvändigtvis kanske inte har en sån relation med att man ringer eller smsar. 

Vad är er inställning till Clubhouse efter att ha testat själva?

Ani: Jag gillar konceptet och att det blir som en ofiltrerad live-podd. Du vet aldrig var en konversation kommer att sluta. Jag tyckte det var mer kul i början men har tappat ”suget” att vara på appen, av den anledningen att jag kan tycka att det blir lite tråkigt när man befinner sig i ett rum och inte känner någon av de som talar. Det kan vara väldigt mycket som sägs men väldigt lite av ”kvalitet”. Jag vill nog påstå att den är lite överhypad faktiskt…

Mimmi: Efter ett år av utebliven FOMO har den nu gjort en storslagen comeback! Mina första dagar kändes allt väldigt exklusivt, pirrigt och outforskat. Då var jag väldigt optimistisk. Nu börjar jag känna en smärre pessimism, men jag tror det mest beror på att app-kulturen fortfarande etableras.

Mimmi Onsum studerar PR på Berghs.

Är Clubhouse för alla?

Mimmi: Det kan absolut finnas något för alla där inne. Men personer som livnär sig på att upprätthålla en viss onlinepersona bör nog tänka på de eventuella risker som finns. Clubhouse är ett forum som händer i stunden. Till skillnad från andra sociala medier är det därför svårare att kontrollera hur man uppfattas och flödet av information. För exempelvis influencers varumärken och privatliv kan detta vara skadligt.

Ani: Det är ju för alla som är över 18 år. Sen kanske det inte passar alla på så sätt att man hellre kanske föredrar att lyssna på mer strukturerade diskussioner eller paneler. Jag personligen kan tycka att det är svårt att koncentrera sig på konversationerna ibland eftersom det är så ”hoppigt”. 

Vad är det bästa respektive det sämsta med Clubhouse?

Mimmi: Det bästa är att gränser mellan människor suddas ut. Man lär sig något nytt varje dag från de mest otippade personerna. Det sämsta är att det bildas eco chambers där samma ämnen diskuteras in i detalj, gärna ämnen där starka egon får bekräfta sig själva i evigheter.

Ani: Det bästa är att det kan vara ett utmärkt ställe att networka och visa framfötterna i diskussioner/paneler och det är ett roligt sätt att snicksnacka med bekanta och vänner. Du kan sitta i pyjamas och ansiktsmask, vi är nog alla lagom trötta på att sitta fixade framför videosamtal. Det sämsta är att det är mycket skvaller som sprids och att appen faktiskt spelar in alla samtal. Hur exakt går det till? Hur länge sitter de på inspelningarna och hur vet vi att det raderas? Strider inte detta mot GDPR? Nu kommer kanske foliehatten på men jag är lite orolig för hur dessa inspelningar kommer användas i framtiden. 

Deep fakes är redan en verklighet där våra bilder och videos kan bli manipuleras. Lägg till timtal av röstinspelningar på en deep fake så sitter du på en rätt stor makt att kunna manipulera media i framtiden. Det är faktiskt riktigt otäckt. Det finns redan rapporter om hur säkerhet och kryptering har varit bristfällig i Clubhouse (vilket inte är så konstigt med tanke på hur ny den är) och hur vissa länder i öst har försökt ta en del av datan. 

Jag tror att det finns ett visst värde i att ha ett säkerhetstänk i bakhuvudet. Trots allt – data är det nya guldet…

Ani studerar Strategisk kommunikation på Berghs.

Hur tror ni att varumärken bäst tar sig an Clubhouse?

Mimmi: Jag tror mer på att man kommer kunna förlänga och boosta personliga varumärken snarare än att varumärken själva ska använda plattformen för ett direkt affärssyfte. De rum som har en tydlig kontext och fortsätter dra lyssnare (ex. Bachelor/ette Sweden) hade absolut kunna få sponsorer till de olika ”avsnitten”. Problemet är att man inte kan garantera en minimiräckvidd alla gånger.

Ani: Vi som studerar strategisk kommunikation har redan pitchat till vissa kunder att befinna sig på Clubhouse. Att hålla i paneler eller öppna diskussioner på en kanal där väldigt många nyckelpersoner hänger kan ha ett stort värde för företag och deras talespersoner. Det är dock ett svårt forum att kontrollera, även med en bra moderator, så det gäller att ha någon riktigt vass som kan ta sig ur snåriga diskussioner och frågor ifall konversationen går åt ”fel” håll. Jag har redan sett flera företag som har börjat etablera sig på Clubhouse, till exempel tidningen Expressen.

Vad tror ni om framtiden för Clubhouse?

Mimmi: Om rummen fortsätter att vara intressanta och inkluderande tror jag på en ljus framtid. Allt hänger däremot på hur användarna själva hanterar mediet och vad de väljer att fylla det med. Det är också viktigt att de som modererar ser till att hålla god ton och agera etiskt.

Ani: Det är svårt att säga. Just nu verkar Clubhouse vara synonymt med ordet förtal, men jag tror att det kommer bli mer kommersiellt i framtiden med mer företag som hänger där. Men med det sagt så kan det även bli en mer opersonlig plats. Det kan bli som en extension för LinkedIn där professionella networkar och företag lyfter fram sina prestationer och projekt istället för att fokusera på ämnen och det personliga mötet.