Digifredag #51

Det är dan före doppardagen och dags för årets absolut sista Digifredag! Berghs digitala strateger och kreatörer erbjuder en karamell som innehåller en av de absolut smartaste och mest underhållande kampanjerna från förr, Airbnbs spännande framtidsplaner och en av årets viktigaste digitala kampanjer. DSK är denna vecka extra stolta över sin insats i Musikhjälpen inleder därför med ett glädjande besked från auktionen. God jul och tack till er som följt oss under den här terminen!

Berghs digitala strateger och kreatörer är otroligt stolta denna vecka med över 7000 visningar och 241 bud så drog vi in 25 000 kronor till Musikhjälpen och vinnaren Skyltmax.se har en heldag att se fram emot!

Det blev ett rekordår för Musikhjälpen och med hjälp av nätcasinot Casumo drog Filip och Fredrik in 3,4 miljoner kronor.

Youtube har listat de mest visade reklamfilmerna under 2016 och på sjunde plats finns Always “Like a girl”. 

Detta har varit en otroligt stark kampanj under året med stereotypa emojis som många andra varumärken tagit efter.   Vi tycker att de gör ett superbra jobb med ett superviktigt budskap – grymt bra jobbat Always!

Storbritannien tar till med hårdhandskarna för att minska på trafikolyckorna och vill införa ny teknik som blockerar mobiltäckning när du kör bil.

Digitala tapeter ger möjlighet att interagera med byggnader och väggar.

Det perfekta skalet för den perfekta selfien.

Webbserien “Skam” har blivit så populär bland ungdomar att den skapar hysteri i Oslo.

Intressant nyanserande och problematiserande artikel om begreppet “Digital Native”.

Pinterest är ett av de företag som försöker locka in fler kvinnor i techsektorn men lyckades tyvärr inte nå sitt mål i år.

Amigo är en app som hjälper dig hålla koll på ditt sociala liv och påminner dig när du inte träffat kompisar på länge.

Ett intressant Kobra-avsnitt som förklarar varför webb-tv är ett framgångsrikt koncept. De trycker på vikten av research och autenticitet för att engagera dagens tittare och i avsnittet förklarar de även hur filterbubblor fungerar på ett pedagogiskt sätt. 

Google underlättar för rullstolsburna genom att visa vilka platser som är rullstolsanpassade.

Airbnb har stora planer för framtiden och satsar på flygbokningar.

De sociala plattformarna fortsätter slåss om de bästa och senaste funktionerna. Facebook lanserar nu en videobaserad gruppchatt.

Veckans gamla goding: Dumb Ways to Die

Årets sista lista toppar vi med en av de mest roliga och smarta kampanjerna någonsin enligt oss. Den är skapad för att minska trafikolyckorna i Australiens kollektivtrafik.

 

 

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.