Digital kreatör blev Copywriter på Daniel Wellington

Johan Peiris läste heltidsprogrammet Digital Strateg/Kreatör på Berghs och jobbar idag som Global Lead Copywriter på Daniel Wellington. Här delar han med sig av sin tid på utbildningen, vem han tror passar för programmet och ger tips på vad du kan jobba med efter examen.

Hej Johan, Berätta lite om dig själv!

När jag växte upp trodde jag länge att jag skulle jobba med naturvetenskap, men efter ett års kemistudier i Uppsala hoppade jag på civilekonomprogrammet – det slutade med en magister i marknadsföring. Under min studietid hade jag fått upp ögonen för det kreativa i marknadsföring och för att skriva, så efter studierna följde jobb på små och stora reklam- och PR byråer, blandat med manusskrivande för Strix. Just det, jag skrev jag en musikal också!

Du jobbar på Daniel Wellington idag, berätta lite om vad du gör där?

Jag är Global Lead Copywriter vilket innebär att jag jobbar med all skriven text på bolaget, allt från det kreativa arbetet bakom våra globala kampanjer till hur vi kommunicerar i digitala kanaler. Målet är att bygga upp en långsiktig kommunikations­strategi som innefattar allt från vår design och kvalitén på våra produkter till våra värderingar som företag.

Innan det pluggade du programmet Digital Strateg/Kreatör på Berghs, hur kommer det sig att du valde det programmet?

Min bror hade gått programmet tidigare och pratade varmt om utbildningen. Själv var jag skeptisk, jag hade jobbat i nästan tio år och var osäker på om jag ville tillbaka till studierna. Samtidigt var jag i ett vägskäl i min karriär, och kände att jag stagnerat. Jag behövde nya utmaningar och få nya idéer.

Vad tyckte du var bäst med utbildningen?

Min klass och alla fantastiska människor jag träffade. Många grymma föreläsare som inspirerat men det viktigaste är kanske sättet att arbeta, ett iterativt arbetssätt där du lär dig ifrågasätta, prioritera och omorientera, något som är ovärderligt om du vill pusha dina idéer framåt och samtidigt hålla dina deadlines.

Vad får man lära sig som digital kreatör och vad kan man ha för yrkesroll efteråt?

Du får lära dig allt från UX-design, konceptutveckling, konverteringsoptimering till att skriva micro-copy. Framförallt så lär du dig hur du ska anpassa ditt budskap beroende på mottagare och plattform.

När det kommer till vad man kan bli tror jag det bara är fantasin sätter gränser – förutom de mer självklara, som t.ex. UX-designer, tycker jag att alla som vill jobba som kreatörer bör gå programmet. Speciellt om du vill jobba på bolag. Där behöver du kunna anpassa ditt budskap både i text och visuellt beroende på kanalstrategi och utbildningen ger dig en stark verktygslåda för att kunna göra just det.

Vem tycker du passar för programmet Digital Strateg/Kreatör?

Jag trodde att jag hade ganska bra koll på digital marknadsföring när jag började, men det tog bara en vecka tills jag insåg hur mycket jag inte kunde. Medan flera program på Berghs är mer anpassade för jobbet på en reklambyrå skulle jag säga att Digital Strateg/Kreatör är mer anpassat för hur 2020-talets arbetsmarknad ser ut, om du så vill bygga en startup, jobba på byrå eller inhouse på nått coolt bolag.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Utifrån sett är det säkert resandet, har fått spela in kampanjer i Kina, Japan, Indien och USA, det är såklart superkul, men ska jag vara ärlig så är det ganska svårt att få till med att hämta på dagis. Jag tror att det är en kombination av fantastiska kollegor och den kultur man byggt upp. På Daniel Wellington är inget omöjligt, bara idén är bra nog. Som kreatör är det den bästa briefen du kan få!

Taggar: