”En utbildning räcker inte för ett helt yrkesliv”

Näst bäst i EU, och topp 5 i världen. Under World Economic Forum i Davos fick Sverige toppbetyg i GTCI - ett index över hur väl länder utvecklar, attraherar och behåller talanger. Häng med Joakim Thulin, Head of Strategic Insights på Berghs, på en trendspaning om vad som håller på att forma den globala arbetsmarknaden.

Förutom rankningen pekar rapporten ”Talent and Technology: Shaping the Future of Work” ut de viktigaste trenderna på den globala arbetsmarknaden. Mest uppenbart är givetvis att digitaliseringen kommer att fortsätta att förändra vårt sätt att arbeta, inte bara marginellt, utan radikalt.

Men inte bara hur vi arbetar förändras utan också vad vi gör. Hälften av dagens jobb spås försvinna inom 10 år spår Reforminstitutet, samtidigt som nya givetvis kommer till. En maffig omställning som redan har en given plats i framtida historieböcker. Och vi är många som känner av kraften i utvecklingen och undrar hur vi ska göra för att hänga med.

Längre arbetsliv, mer kompetensinvesteringar

Samtidigt förväntas vi arbeta längre, inte alltid för att vi måste, utan för att vi vill. Summerat får plötsligt begreppet kompetensutveckling en helt ny innebörd. Från ett par kursdagar om året för att hålla chefen nöjd, till att vi flera gånger under våra yrkesliv både kommer att behöva, men framförallt vilja, göra mycket mer omfattande kompetensinvesteringar. I många branscher, inte minst vår egen, är det inte osannolikt att var 10:e år växla in på ett depåstopp och köra 6-12 månaders heltidsutbildning.

Så hur gör man det möjligt? Regeringens framtidsspanare i kommittén ”Arbetet i framtiden” föreslår ett samarbete mellan stat, arbetsliv och oss som individer. Målet är att ge oss chansen att få gå på djupet, för att uppdatera eller lära nytt, även om vi är mitt i karriären. ”En utbildning räcker inte för ett helt yrkesliv längre” som kommittén uttrycker det.

Ett livslångt lärande

Det vi oftast ser, är att man under en längre tid adderar ett digitalt kunnande till sina tidigare förvärvade kunskaper, som mest sannolikt är kompetensområden med tydlig förankring i akademin som ekonomi, medicin och pedagogik. Nackdelen med detta är att komplexa lösningar mellan olika samhällsaktörer tar tid. På Berghs vill vi börja skapa förutsättningar för längre utbildningar som tar avstamp i din befintliga kunskap redan nu, och vi ser över inom vilka kompetensområden behovet är som störst. Det är med dessa insikter som grund som vi har utvecklat Berghs Upgrade.

På sikt är ambitionen att kunna erbjuda uppgradering och omställning för alla yrkesverksamma kommunikatörer. För det är först när vi håller jämna steg med utvecklingen vi kan må bra på jobbet och prestera efter vår verkliga förmåga och främja ett livslångt lärande.