Vad gör en webbanalytiker?

Tycker du att digitala beteenden, webbanalys och datadriven marknadsföring låter spännande? Är du strategiskt lagd och intresserad av affärstänk? Då kanske du skulle passa som webbanalytiker!
Skrivet av
David Lindh
Januari 12, 2020
Vad gör en webbanalytiker?
En webbanalytiker är företagets öra mot rälsen när det kommer till digitala beteenden och försäljning. En webbanalytikers ansvar är att samla in och analysera data som visar hur företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi presterar i digitala kanaler. Du blir företagets expert på digitala mätvärden och har stenkoll på analysverktyg som Google Analytics. Ditt jobb blir också att visualisera siffrorna för resten av organisationen genom olika rapporter och presentationer.
Vad för olika yrkesroller kan en webbanalytiker ha?
Du kan ha yrkesroller som exempelvis digital strateg, konverteringsoptimerare, CRO-konsult, e-commerce manager, kampanjanalytiker eller digital marknadsförare.
Vem passar som webbanalytiker?
Webbanalytiker är ett jobb som i grunden passar dig som är nyfiken och gillar att testa dig fram. Du kanske är intresserad av att jobba affärsdrivet med att utveckla en e-handel? Eller tycker att det låter spännande att förstå hur mänskliga beteenden påverkas av olika färger på en webbplats? Det är såklart en fördel om du är intresserad av siffror, men det innebär inte att du behöver ha avancerade kunskaper inom matematik eller statistik.
Vilka utbildningar erbjuder Berghs för den som vill studera webbanalys?
På Berghs erbjuder vi både heltidsprogram och kortare kurser inom webbanalys, så här beror det helt på vilka förkunskaper du besitter. Vi erbjuder heltidsprogrammet Digital Design & Strategy samt Growth Marketing som är två respektive ett år långa. Digital Design & Strategy passar dig som vill få en helhetsupplevelse inom det digitala – i både design och strategi, medan Growth Marketing-programmet lägger sitt fokus på digital marknadsföring och tillväxtstrategi.
På kurssidan finns det mycket att välja bland, där gör du bäst i att botanisera i vår kurslista. Digital analys och mätning och Google Analytics och webbpsykologi är två passande kurser för dig som är intresserad av webbanalys.
Relaterat
Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende? Då kanske rollen som UX/UI-designer skulle passa dig. På programmet Digital Design & Strategy hårdtränas du under ett år i användarcentrerad design och lär dig skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.
Digital analys och mätning
Vilket värde skapas egentligen av din digitala kommunikation? Vilken kanal har störst påverkan, vilken effekt får din annonsering och vilken ROI har den senaste kampanjen? Det är frågor som dagens kommunikatörer ställs inför och som du förväntas kunna ge ett tydligt svar på.