Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Kursen Content Design lade grunden till byråns strategi

Elin.Landström

Elin Landström är Art Director på en kommunikationsbyrå i Luleå och läste Berghs distanskurs Content Design under hösten 2018. Här berättar hon om kursen, jobbet, ett nytt intresse och vikten av att titta med någon annans ögon.

Skrivet av Anette Hamel
April 15, 2019

Hej Elin! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Elin Landström och är Art Director på Yours kommunikationsbyrå i Luleå. Med 18 år i branschen har jag testat en hel del. Jag startade min karriär som grafisk formgivare och har därefter jobbat som redaktör, projektledare och produktionsledare. Även om struktur och ekonomi är en av mina starkaste egenskaper så behöver jag vara mer kreativ, något som Yours snappade upp och så kontaktade de mig.

Idag har jag spenderat 6 år på Yours och jobbar med kunder som bland annat Säkerhetspolisen, LKAB, Outinens potatis och Smedjan Galleria. På Yours är jag en ansvarsfull kreatör med fokus på strategier. Ibland gör jag även uppdrag som illustratör. Jag har en omättlig passion för mat – ett intresse som även gjort mig till byråns matstylist. Förutom formgivning och matstyling så producerar jag en hel del event och är självutnämnd decormaster ;). Ingen dag är den andra lik.

Vad var det som fick dig att söka till kursen Content Design?

Vi på Yours såg ett behov att utveckla det strategiska arbetet i sociala kanaler. Jag såg även värdet i att hitta den röda tråden för ett varumärke i alla kanaler. Allt från webb och film till print och digitala medier.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Kursen var anpassningsbar för individuella förväntningar. Du sätter själv upp dina mål med kursen och det är upp till dig att uppfylla dem. Det är helt enkelt upp till dig själv att uppnå dina förväntningar – vilket jag tyckte var positivt. Jag kunde lägga exakt hur mycket tid jag ville på mina uppgifter för att nå mitt personliga mål. Det gjorde att kursen enkelt uppfyllde mina förväntningar.

Vad fick du med dig?

Kursen Content Design har lagt grunden till vår nuvarande strategi för hur vi sköter flera av våra kunders kanaler. Det arbete jag gjorde under kursen används numera skarpt på vår kund - The Great Listening. Efter kursens avslut fick jag även tips till vårt framtida arbete med digitala hållbarhetsredovisningar av vår kursledare Jenny. Dessa böcker använder vi på byrån oss av när vi nu har börjat göra digitala hållbarhetsredovisningar.

Hur var lärarna?

Våra lärare var lättillgängliga, pedagogiska och anpassade sig på individuell nivå. Jag fick mycket bra feedback som har utvecklat mig personligen.

Hur var det att plugga på distans?

Det fungerade utmärkt för mig. I den bästa av världar hade jag gärna sett att vi träffats och kreerat tillsammans för att lyfta den kreativa höjden ytterligare ett steg. Kanske en workshop?

Vad tycker du var roligast eller mest intressant på kursen?

Att utmana mig själv, att stanna när det är klart och inte överarbeta eller övertänka. Att hitta den röda tråden i varumärket och se till att den återfinns oavsett vart du syns. Film är den del som var absolut svårast men helt klart roligast. Det har väckt ett nytt intresse hos mig och jag tittar i skrivande stund på fler utbildningar inom just det ämnet.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Vi har applicerat en del av mitt arbete i våra strategier på byrån. Dels har vi en ny rutin där vi låter någon utanför arbetsgruppen titta på arbetet och komma med feedback. Det var en del i kursen som jag uppskattade mycket: ”Titta med någon annans ögon”. Sedan använder jag det strategiska arbetet på alla varumärken jag jobbar med idag. Där fungerar mitt kursarbete som en form av grundmall till allt jag tar fram.

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

En normal dag på jobbet så kan jag göra allt från att styla en bild som ska vara på en produktförpackning till att rita en mässmonter eller producera ett event. En utmaning i mitt arbete kan vara att inte tappa fokus samtidigt som man måste låta höjden på idéerna finnas. Vilket är en självklar utmaning när man jobbar med ett galet-kreativt gäng.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Har du något bra eller roligt minne från Berghs som du vill dela med dig av?

Mina fantastiska kurskamrater, som gav bra feedback. Vi hade alla satt höga mål för att utvecklas maximalt efter förmåga. Det var ingen skillnad på vilken titel man hade, allas åsikter var lika mycket värda. Sedan ligger såklart vår kursledare, Jenny, mig varmt om hjärtat. Hon granskade verkligen ens arbete och kom med perfekta förslag till förbättringar eller förändringar. Och hon förklarade också alltid varför.

Har du något karriärtips?

Kasta ur dig galna idéer, plocka russinen ur kakan och anpassa sedan dina idéer utifrån din strategi. Var inte rädd för feedback - det är egentligen bara ett facit för att blir bättre. Och håll budget!

Har du idag kontakt med någon av dina kurskamrater?

Jag har haft kontakt med en kurskamrat, där jag har delat med mig av mina kunskaper, gett feedback och även skickat lite bilder till ett projekt. Jag är säker på att jag kommer att ha kontakt med fler kursdeltagare framöver.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad?

Jag får mycket inspiration från mina kollegor, bortsett från dem är jag ansluten till olika nätverk som Behance och Dribbble.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.