Content design

Berghs Professional

  • Distans_Piktogram Distans

Kommunikation som känns mer redaktionell har kommit stort på sistone och så även inom design. Den här kursen vänder sig till dig som idag är formgivare eller AD och vill skaffa dig mer kunskap om content design. Här får du lära dig om hur du konsekvent bygger trovärdighet – i alla möjliga kanaler.

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnas?

Om kursen

Det redaktionella berättandet är på stark frammarsch även utanför journalistiken. Allt fler företag inser vikten av att kommunicera med sin målgrupp med hjälp av trovärdigt och relevant innehåll, så kallad content marketing.

Avsändaren kan vara allt ifrån en större butikskedja till en ideell organisation – alla har mycket att vinna på att tala till målgruppen med redaktionella verktyg. Här spelar det visuella uttrycket en central roll för hur varumärket uppfattas.

Den här kursen ger dig kunskaper i hur du tar fram en design som bygger trovärdighet och är konsekvent i alla sina uttryck, från det tryckta magasinet till webb-tv-inslag. Under kursens gång arbetar du som kursdeltagare med ett och samma valfria case, detta för att kunna omsätta strategi till design i flera olika kanaler. Fokus ligger på att hitta ett designkoncept som går att förvalta och vidareutveckla i alla kanaler.

Vem är kursen för?

Den här kursen passar dig som idag arbetar som formgivare eller AD – redaktionellt, på byrå eller kommunikationsavdelning, eller som frilans – och vill lära dig mer om content design. Kursen kommer med hjälp av konkreta koncept- och designuppgifter lotsa dig fram till ett strategiskt och kanaloberoende arbetssätt.

Kursansvarig

Jenny Gemzell, vd och art director på Kate redaktionell design. Jenny arbetar med content design och har tagit fram redaktionella designkoncept till allt från organisationer och företag till förlagsdrivna kommersiella magasin och kulturtidskrifter.

Vill du bli kontaktad när ansökan öppnas?

Det här får du

  • Strategi och innehåll. Vad för redaktionellt material vill användaren ha? Vad i verksamheten är lämpligt att omsätta till redaktionellt berättande?
  • Redaktionellt koncept och designkoncept. Vad är skillnaden och hur gör man?
  • Design för print, mobil och rörliga medier. Hur ska det visuella uttrycket hålla ihop alla kanaler?
  • Att arbeta med designkonceptet i sociala medier och på event.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.

"Kursen har hjälpt mig mycket i mitt jobb. Dels har jag förverkligat flera tankar och idéer från kursen samt att jag tänker på ett helt nytt sätt när jag jobbar med våra befintliga kanaler."

Jessie Karlsson, kommunikatör

Jessie Karlsson, kommunikatör

Content Design är en intensiv men otroligt givande distanskurs. Eftersom vi jobbade med ett och samma case genom hela kursen kunde man tydligt se hur mitt och andras projekt utvecklades. Det bästa med kursen var att den innefattade så många delar, vi jobbade fram ett kanaloberoende designkoncept som vi testade i print, film, sociala medier, webb och event.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande, grundläggande kunskaper i och tillgång till datorprogrammen InDesign, Photoshop och Illustrator. Du bör också ha en grundutbildning inom typografi och grafisk design.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms

25 000 kronor

Studieavgift exkl. moms

20 000 kronor

Tillkommande kostnader

Kurslitteratur 500 kronor.