”Berghs endagskurser gav mig superbra och konkreta tips”

Johan Arvidsson jobbar som digital strateg på Örebrokompaniet. I början av 2018 fyllde han på verktygslådan med två av Berghs populära endagskurser; Marknadsföring på LinkedIn och Marknadsföring på Facebook och Instagram. Här berättar Johan varför han valde att gå dessa kurser och vad han fick med sig.

Hej Johan! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Johan Arvidsson, är 36 år och jobbar som digital strateg på Örebrokompaniet, som är Örebros marknadsbolag och har som uppdrag att marknadsföra staden Örebro. I min roll ansvarar jag för den digitala marknadsföringen av tex turism, evenemang/konserter, kongresser och mycket till som får platsvarumärket Örebro att glänsa. Just nu jobbar jag parallellt med ett stort strategiarbete där över 60 olika digitala kanaler och konton ska bantas ner till under 20 i en första 1.0-fas till våren. Min skolning har jag inom journalistiken där jag jobbat på bland annat Aftonbladet, TT, SVT och Nerikes Allehanda. Som webbansvarig, nyhetschef och sportreporter.

Varför bestämde du dig för att bli digital strateg?

När det digitala berättandet började smyga sig in i mediehusen valde jag att satsa på den vägen för att hitta nya moderna sätt till effekt och räckvidd i mitt berättande, som oftast har innehållit annorlunda vinklar och perspektiv snarare än stora avslöjanden. En berättandeform som har lätt att bli snackisar i fikaborden och som passar ännu bättre digitalt och viralt än i pappersformat. Jag prioriterade även att dra nytta av en förbättrad och nära dialog med läsarna – som kunde ge mig snabb feedback och ge mervärde till storyn. 2016 vann jag och två kollegor pris på European Newspaper Award i Wien, för innovativt online-berättande. Där jag och en kollega följt en dödsstämplad strokepatient på hans tuffa väg tillbaka i livet. Vi följde honom i tre år och publicerade reportaget som en digital longread. 17 tidningar tog in reportaget, som spreds över hela världen. Där och då bestämde jag mig för att satsa allt på digital kommunikation. Tidigare i livet har jag även jobbat som kommunikationschef och på kommunikationsbyrå.

Vad var det som fick dig att söka till endagskurserna Marknadsföring på LinkedIn och Marknadsföring på Facebook och Instagram?

Det som fick mig att söka är att kanalerna är ständigt föränderliga. De byter utseenden, nya funktioner läggs till och algoritmerna vrids om till höger och vänster. I min roll tappar jag i trovärdighet om jag inte håller mig uppdaterad och fångar in aktuella trender och förändringar som kan förbättra vårt eget arbete på sociala medier. Därför riktar jag mig alltid mot grupper som kan specifika kanaler bäst. Nyligen var jag tex handledare för ett UF-företag som nischade sig mot tonårspoddar, i utbyte skolade två gymnasieelever mig stenhårt i Snapchat, som är deras viktigaste kanal och där de kan ge en 36-åring, med Instagram som lagbok, helt nya kunskaper.

Vad har du fått med dig från kurserna?

Det jag har med mig från kurserna är flera positiva saker. Inte minst Maria Wade och Hanaw Rashid som är inspirerande och kunniga kursledare. Tack vare kursen Marknadsföring på LinkedIn har jag kunnat lägga några fler nya verktyg i min verktygslåda över hur jag kan jobba med bolagets företagssidor på LinkedIn. På kursen fick jag och mina kurskamrater till och med fick egna rekommenderade åtgärdslistor med feedback över våra profiler på LinkedIn. Superbra och konkreta tips för att synliggöra sig själv ännu mer!

Jag har jobbat aktivt i rätt många år med både Instagram och Facebook. Byggt upp konton på olika språk och jobbat intensivt med framför allt hållbara strategier och content. Oftast riktat kunskapen i ett förstaläge mot ledningsgrupper och beslutsfattare för att bistå med en digital mognad, som sedan ska smitta av sig och blomstra i hela verksamheten. Annars skapas låtsasstrategier utan bäring och Facebook och Instagram riskerar bli ett pålägg som någon stackare får serva på kvällar och helger mellan barnpassning och fredagstacosen. På kursen Marknadsföring på Facebook & Instagram fick jag en bra uppdatering av contentbiten, av aktuella trender och energi-boostning genom konkreta och gångbara exempel. Dessutom en viktig del i att vidga kunskapen kring annonseringsdelen och framför allt möjligheten till konvertering och att mäta köp på enkelt vis. Jag hade 3 A4 med anteckningar med mig hem och applicerar flera inslag i Örebrokompaniets egen digitala kommunikationsstrategi, som ska presenteras i en 1-0-version senare i vår. Berghs endagskurser gav mig superbra och konkreta tips. 

Taggar: