Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Känner sig tryggare och kan fatta mer välgrundade beslut
Heidi Ekberg är marknadsansvarig på JM i Stockholm. För några år sedan läste hon Strategisk marknadsföring på Berghs. Här berättar Heidi om kursen och hur hon har fått användning av den.
Hej Heidi! Vem är du och vad jobbar du med?
Mitt namn är Heidi Ekberg och jag är marknadsansvarig på JM i Stockholm. Jag har varit här i drygt två år och jag är ansvarig för ett antal nyproduktionsprojekt i Stockholm. Man kan säga att jag jobbar från ax till limpa. Innan vi sätter spaden i marken tar jag fram underlag, bland annat marknadsanalyser, för att vi ska rita rätt produkt. Under byggtiden ansvarar jag för marknadsföringen och kommunikationen, fram till dess att kunden flyttar in i sitt nya hem.
Tidigare har jag haft roller som marknadschef och projektledare inom olika branscher, för det mesta har det handlat om att sätta en plats på kartan. På JM handlar det mycket om att inspirera och visualisera, att berätta om en plats som idag inte finns. Det är spännande att vara med hela vägen och se förvandlingen av ett område, men framförallt att möta och följa våra kunder i deras förväntningar och drömmar. Det känns väldigt meningsfullt.
Du läste kursen Strategisk marknadsföring hos oss under hösten 2015. Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?
Jag hade varit föräldraledig och bott utomlands i några år och ville ha en kickstart och fylla på med ny kunskap. Den inspirerande miljön på Berghs och det faktum att lärarna är yrkesverksamma var det som fick mig att söka till Berghs.
Vad tyckte du om lärarna?
De var pålästa och engagerade. Att lärarna dagligen jobbar med de ämnen de lär ut gör att de har en stor erfarenhetsbank att kunna ösa exempel ur. Det gillar jag skarpt! Geta Kroon som är kursansvarig har jag haft kontakt med många gånger sedan kursen, det ser jag som väldigt värdefullt. Man lär känna varandra ganska bra på de tillfällen som man ses. Även gästföreläsarna var engagerande och inspirerande.
Vad har du fått med dig?
Ett strategiskt tänk och ett metodiskt sätt för att bygga upp marknadskommunikationen. Samt olika metoder för att mäta effekten av varje insatt krona. Jag går tillbaka till mina anteckningar ibland för att få inspiration eller hitta en modell som passar för just det specifika uppdraget. Jag känner mig tryggare i min roll och kan fatta mer välgrundade beslut.
Motsvarade kursen dina förväntningar?
Absolut! Upplägget med lektionstillfällen under en längre tid var toppen, då kunde jag kombinera det med att jobba samtidigt och använda mig av och testa mina nya kunskaper i vardagen. Dagarna var intensiva, faktaspäckade och mycket inspirerande. Atmosfären var tillåtande och generös.
En stor behållning var att få insikt i likasinnade kurskamraters kunskaper och erfarenheter från andra branscher som jag själv inte varit verksam i. En fördel med kursen var att de flesta hade branscherfarenhet och precis som mig själv ville fylla på kunskapsbanken.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
Min önskan var att få inspiration och verktyg för att jobba ännu mer strategiskt och långsiktigt i vardagen, att komma lite ifrån att släcka bränder. Idag har jag mer plats för både och, med en bra strategisk plan som grund och vägledning blir de snabba besluten både lättare och bättre.
Har du något bra minne från Berghs som du vill dela med dig av?
Jag har många fina minnen från kursen. Vi var en ganska liten och sammansvetsad grupp och vi hade väldigt roligt. Jag såg fram emot varje onsdag väldigt mycket. Det var många tillfällen som jag kände en stark aha-upplevelse. Bland annat föreläsningen om kundundersökningar fick mig att se på det här viktiga ämnet på ett nytt sätt.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?
Jag läser mycket och är intresserad av det mesta. Det blir mycket faktaböcker, just nu om kommunikation, historia och framtidsspaningar. Jag läser branschnyheter och ser gärna på nyhetssändningar så fort jag kommer åt. Jag tror på att försöka vara så allmänbildad och uppdaterad om omvärlden som möjligt, att försöka förstå förändringar och trender, för att kunna ta beslut som ger effekt både på kort och lång sikt.
Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.
Relaterade artiklar
“Strategisk marknadsföring var en otroligt lärorik kurs”
Rasmus Lindén, marknadsstrateg på Länsförsäkringar AB, var på föräldraledighet när en kollega frågade om han ville haka på en kurs på Berghs.
5 saker du inte visste om att läsa en kurs på Berghs
Har du funderat på att gå en kurs på Berghs, men är lite osäker på vad du ska välja och när du ska söka?
William använder dagligen lärdomarna från kurserna
William Turner är Digital Communications Manager på Göteborgs Hamn AB. De senaste åren har han gått tre kurser på Berghs.