Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Kursen ökade förståelsen för det digitala ekosystemet

Jenny.Stenis

Jenny Stenis är ansvarig för Trafikverkets sociala medier. I höstas läste hon Digital innehålls­strategi på Berghs. Här berättar Jenny hur en dag på jobbet kan se ut och vad hon fick med sig från kursen.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 14, 2020

Hej Jenny! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Jenny Stenis och jag älskar internet. Jag är ansvarig för Trafikverkets sociala medier sedan drygt tre år tillbaka, men har varit på myndigheten i 12 år. Den röda tråden i mitt jobb har alltid varit det digitala. Jag bor i en liten tvåa i Midsommarkransen i Stockholm och överkonsumerar populärkultur och snus.

Vilken kurs läste du hos oss och varför valde du just denna?

– Jag läste Digital innehålls­strategi hösten 2019. Fick möjligheten att bredda mina kunskaper om innehåll i fler digitala kanaler än sociala medier, som jag jobbar med dagligdags. Jag ville öka min förståelse för det digitala ekosystemet.

Hur var kursen?

– Jag gillade verkligen att vi var en liten klass och att det var personer från skiftande arbetsplatser och branscher, men med samma slags utmaningar. Alla var väldigt bjussiga, vilket var kul och givande! Min lärare, Anna Lantz, var helt fantastisk. Vi fick väldigt många konkreta metoder att använda oss av.

Vad tycker du var mest intressant?

– Att fokusera på den situation som användaren befinner sig i när den är i en digital kanal. Och det skiljer sig ju från en webbplats (där man oftast söker specifik information) och sociala medier (som man konsumerar mer som tidsfördriv).

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Min arbetsdag handlar mycket om att stötta mina kollegor i olika frågor som gäller sociala medier. Dels rent operativt i hur man gör olika saker i till exempel Facebook Business manager och vilka målgruppsinställningar som kan vara relevanta i marknadsföringen av ett inlägg. Och dels strategiskt i hur man kan tänka kring innehåll, vilka vägval vi ska göra och hur vi planerar och paketerar saker för olika kanaler. Vi har konton på Facebook, Instagram, Twitter, YouTube och LinkedIn, och varje kanal har såklart sina egna förutsättningar. Jag knyter ihop olika människor med varandra och försöker se till att mina kollegor har vad de behöver för att göra sina jobb.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Vi har både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur kommer du att kunna använda dina nya kunskaper?

– Jag tror att allt jag lärde mig kommer att vara användbart på ett eller annat sätt i framtiden, oavsett om det är i min nuvarande roll eller i en annan.

Har du något karriärtips?

– Tänk brett! Det finns så många olika områden man kan jobba med inom kommunikation, och det dyker upp nya hela tiden. Att utmanas är att utvecklas, så våga göra sådant du inte har gjort förut. Var nyfiken!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Jag gillar att titta på hur folk som inte ser sig själva som kommunikatörer jobbar med innehåll och bygger relationer till sina användare och sin publik. Hur till exempel poddmakare använder sina personliga Instagramkonton för att sprida sina avsnitt, hur de lyckas ta in sina lyssnares uppslag i produktionen av innehållet och vilken betydelse podcasters eftersnacksgrupper har för lyssnarnas gemenskap. En annan favorit är Matmejlet som kommer som digitalt nyhetsbrev varje helg, men som också lever hela tiden på Instagram. Visuellt snyggt och kanalöverskridande!

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.