Kursen Digital PR var exakt den push Karin behövde

Karin Björnberg är chef på H&M och en av alla de som läst en distanskurs på Berghs under våren 2020. Här berättar hon om sitt jobb, hur det var att plugga på distans och hur kursen ledde till ett ökat självförtroende.

Hej Karin! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag heter Karin Björnberg och jobbar som funktionschef på H&Ms inköpskontor, det innebär att jag navigerar, koordinerar och driver den kommunikation som är kopplad till våra produkter och business. Jag har jobbat inom inköp på H&M i 21 år (med olika roller, alltifrån inköpare till olika delar inom kommunikation) och det har ju såklart format mig på alla möjliga sätt främst av att ha fått vara med och uppleva ett bolag gå från att finnas i 10 länder när jag började, till att vara ett av världens största retailföretag med fysiska butiker i 74 länder och 51 länder online.

Mitt teams ansvar är att jobba tillsammans med vår globala PR- och Marknadsavdelning där vi ser över metoder och best way of working ur ett globalt perspektiv, alltid med business, inclusiveness och sustainability i åtanke. Att driva end to end är något som alltid har motiverat mig.

Vilken kurs läste du hos oss och vad var det som fick dig att välja just den?

– Jag läste distanskursen Digital PR med Edit Brunner under den mycket speciella våren 2020. Min önskan var att få ett större digitalt självförtroende. Jag ville lära mig mer om sökoptimering, sociala medier, analysverktyg och hur man skapar innehåll. Men även utforska vad jag egentligen kan. Det låter kanske lite märkligt, men jag behövde ta tempen på mitt egna kunnande och kompetens eftersom jag har jobbat så länge hos samma arbetsgivare.

Vad har du fått med dig?

– Ökat självförtroende. Jag lärde mig att jag kan mer än vad jag tror och kanske inom andra områden än vad jag först hade föreställt mig! Content Marketing samt visuell storytelling lärde mig att jag har mer kreativitet inom mig än jag kanske får utlopp och användning för till vardags i mitt jobb. Jag älskade att ta fram idéer och skapa innehåll. Men även analys är en nyfunnen kärlek. Allt inom SEO, google analytics och growth hacking fascinerade mig och fick mig att vilja lära mig ännu mer om det. Sen har jag lärt mig att skala ned i både text och idé.

Jag har även åkt på några självförtroende-törnar under kursens gång. Jag har t.ex. alltid sett mig som en person som är bra på att skriva, och just den saken var det jag absolut fick mest konstruktiv feedback på, det visade sig att jag kunde vara ganska slarvig när jag skriver, kanske en effekt av att man har jobbat länge på samma arbetsplats? I alla fall var det en mycket viktig och bra lärdom och något jag definitivt kommer tänka på framöver. Det var även väldigt inspirerande att få ta del av mina kurskompisars inlämningar och se vilka superstjärnor det finns därute. Jag hade tex en klasskamrat som är 20 år yngre än jag och hon lärde mig enormt mycket inom Influencer Marketing, ett område där jag hade relativt liten erfarenhet.

Edit pushade mig att våga gå utanför min comfortzone, leka runt och testa. Det var särskilt lärorikt för mig som har varit så länge på en och samma arbetsplats. Det var exakt den pushen jag behövde. Riktigt bra och kreativa idéer uppstår inte om du bara är i din comfortzone.

Hur var det att plugga på distans?

– Jättebra. Våren 2020 blev ju allt på distans så det var inget man tänkte på nämnvärt även om det såklart hade varit kul att träffas irl på avslutningen. Själva plattformen var både pedagogisk och enkel.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Absolut och även överträffade mina förväntningar. Det var tuffare än jag trodde och Edit ställde höga krav, något jag verkligen uppskattade. Jag ville ju lära mig. Tempot var också högt och eftersom jag jobbade heltid samtidigt så fick jag verkligen planera ordentligt för att hinna med.

Hur var lärarna?

– Mycket inspirerande och kunniga. Edit är oerhört pedagogisk och jag upplever att hon läser av en bra och förstår vad just du behöver pushas inom. Jag blev även imponerad över hur aktuellt allt i kursmaterialet var. Gästföreläsarna var också väldigt tydliga och bra med intressanta föreläsningar inom deras specifika områden.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?

– All form av analys var väldigt spännande och lärorik. Jag tyckte också att det var väldigt intressant med insikter från startup­världen. Sedan var det roligaste att läsa och utforska om content marketing och hur man skapar ett engagerande innehåll. Samt att göra sociala medier strategier för valfria företag! Det var jätteroligt och lärorikt. En av mina strategier kommer dessutom att användas på ett IT-bolag som jag testkörde för, så det blev en extra självförtroendeboost.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– SEO är något jag kommer börja arbeta mer med i mitt dagliga arbete och något som jag direkt kunde ta med mig tillbaka. Nya sättet att skapa business – vad kan vi se som ingen tidigare har sett? Sen tänker jag fortsätta driva tesen att känslomässig kommunikation är inkluderande kommunikation. 2020 är året då vi kommer behöva visa mer empati än någonsin.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa i mitt jobb är att jag har fått forma min karriär och jobbat mig fram inom de områden som intresserar mig och det känns oerhört lyxigt. Jag har även ett fantastiskt team med högpresterande, smarta människor som alla bidrar till både leverans och en bra stämning.

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– Att jag har fått förmånen att jobba väldigt nära och direktrapporterat till några av retails smartaste och mest drivna kvinnliga ledare. Det är den bästa skolan av dem alla – att ha fantastiska mentorer som ständigt pushar och utvecklar dig att bli det bästa du kan vara varje dag. Mitt egna ledarskap är något jag är stolt över och det är en direkt effekt av mina förebilders förmåga att inspirera och motivera.

Finns det något som du har ångrat?

– Möjligtvis att jag inte började plugga tidigare.

Hur hittar du balans mellan arbete och privatliv?

– Att jobba mer och mer hemifrån har på ett sätt hjälpt till med balansen. Det tar mindre tid att ta sig mellan möten och det är enklare att få till träningstid på lunchen och därmed är man ”färdigtränad” när arbetsdagen är slut. Sen är min hjärna igång lite närsomhelst på dygnet och mina anteckningar i telefonen är fulla av tankar, idéer jag måste genomföra eller möten jag måste boka in, men det är mitt sätt att sortera och jag tycker att jag har en bra balans.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Jag har insett att man måste ta sig tid att läsa. Artiklar, inlägg, länkar och reflektioner – allt! Men det tar tid och det är något jag ska försöka hålla fast vid och planera in tid för. Att ta del av andra människors smarta tankar och idéer är som rena igångsättaren för den egna hjärnan.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Gör det! Kursen och materialet är väldigt up to date och du får med dig så mycket mer än vad du trodde. Och kanske lär du dig något viktigt om dig själv på köpet.