”Kursen Digital PR var en viktig del i min utveckling”

Leon.Imming

Leon Imming bor på Västkusten och är marknadsansvarig på Lagunen Camping & Stugor. I höstas gick han distanskursen Digital PR. Här berättar han varför du borde gå denna kurs och hur den har kommit honom till nytta.

Skrivet av Anette Hamel
Januari 31, 2022

Hej Leon! Vem är du och vad jobbar du med?

– Leon Imming heter jag och bor i Strömstad på Västkusten. Jag jobbar som marknadsansvarig på Lagunen Camping & Stugor i Strömstad. Innan Berghs så har jag studerat digital marknadsföring och Goals & analytics på IHM Business school. Jag har också gått diverse ledarskapsutbildningar och andra kortare utbildningar.

Hösten 2021 gick du kursen Digital PR hos oss, vad var det som fick dig att söka denna?

– Jag gick kursen för att bättra på mina kunskaper gällande Digital PR och framförallt Influencer Marketing som är en del av kursen. Det digitala landskapet förändras dagligen, och ska man hänga med och utvecklas för att göra skillnad så gäller det att hela tiden uppdatera sin egen kunskap. Jag har hört mycket bra om Berghs School of Communication och kände att kursen Digital PR var en viktig del i min utveckling.

Vad fick du med dig från kursen?

– Jag tar framförallt med mig ett stort självförtroende och trygghet i hur jag ska agera i mina digitala insatser framöver, speciellt när det gäller Influencer Marketing och varumärkesbyggande insatser generellt. Sen såklart, när du väljer att gå en kurs på Bergh så skapar du ett större kontaktnät med en massa intressanta personer för framtiden.

Hur var läraren?

Edit Brunner är mycket erfaren inom ämnet och har jobbat med Digital PR i över 10 år. Utöver erfarenhet så är hon otroligt duktig på att ge feedback och få en att tänka på de små, viktiga detaljerna som gör så stor skillnad. Hon är också väldigt trevlig!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

– Mina dagar ser olika ut. Ena dagen sitter jag i möten i stort sett hela dagen, där mötena kan handla om annonsering, hemsida, produktutveckling, projekt, samarbetspartners, kampanjer osv. En annan dag kan jag sitta helt i produktion av nya landningssidor, magasin, paket, fototagning, film, analys osv. Sen så ser säsongerna väldigt olika ut när man jobbar med camping, så arbetsuppgifterna varierar beroende på säsong.

Har ditt arbete ändrats under Coronapandemin?

– I det stora hela så skulle jag inte säga att mitt arbete i sig har förändrats, däremot har vi varit tvungna att vrida och vända på mycket inom företaget. Innan Corona hade vi 98% norska gäster, alltså absolut vår primära målgrupp. I och med Corona var vi tvungna att vända på allt och börja prata med våra svenska gäster på ett helt annat sätt än innan – vi var alltså tvungna att skapa en helt ny målgrupp på otroligt kort tid. Detta Innebar en helt ny hemsida, skapa nya målgrupper, tänka om kring all kommunikation, ny kampanjplan, nya erbjudanden och massa annat. Nu såhär i efterhand är jag otroligt glad för den resan vi har gjort på denna korta tid, som kommer att stärka oss i många år framöver. Och det bästa, nu har vi två geografiskt starka målgrupper att jobba mot.

Vilken kurs passar dig?

Vi har ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

Välj här!

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Ingen dag är sig lik. Jag får utrymme till att vara kreativ, testa mig fram, analysera resultat och ta beslut därefter. Det digitala landskapet utvecklas varje dag. Ska jag hänga med och göra bra resultat för bolaget jag jobbar för så gäller det att jag själv hela tiden utvecklas och hänger med i den digitala utvecklingen. Detta resulterar i att jag hela tiden blir en bättre version av mig själv, vilket jag tycker är otroligt motiverande!

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på kursen?

– Svårt att välja ut en sak… Men något jag tar med mig och som vi kommer att jobba med på ett mycket mer genomtänkt och strategiskt vis framöver är newsjacking kombinerat med Influencer Marketing. Jobbar man med detta på rätt sätt så kan man lyckas otroligt bra kommunikationsmässigt.

Berätta mer om hur du kommer att implementera det du lärde dig.

– På Lagunen är vår utmaning att förlänga säsongen före och efter sommaren. För att lyckas med detta skapar vi reseanledningar kopplat till vår outdoor-satsning, vilken för övrigt upplevs bäst på vinter, vår och höst. Jag kommer därför framåt att få användning av all ny kunskap gällande Influencer Marketing – vi kommer att jobba mycket med att förlänga våra säsonger kopplat till outdoor.

Hur tyckte du att det var att studera på distans?

– Distans funkade väldigt bra för mig, och var nödvändigt för att jag skulle kunna gå denna kurs.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Målet var att skapa en tydlig grund och trygghet i hur man strategiskt kan jobba med Digital PR. Och nu efteråt kan jag konstatera att kursen har uppfyllt mina förväntningar.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss? Har du något tips på blogg, podd, bok eller annat?

  • Först och främst rekommenderar jag en bok som Edit tipsade oss om på kursen: This is Marketing: You Can’t Be Seen Until You Learn To See
  • En annan bok som har hjälp mig mycket, och som jag rekommenderar alla att läsa: How to win friends and influence people – Av Dale Carnegie
  • För att hålla mig uppdaterad kring det digitala fick jag tips under kursens gång att följa dessa länkar: https://www.socialmediatoday.com/ och https://later.com/blog/
  • Slutligen är Google Alerts ett bra sätt att hela tiden hålla sig uppdaterad om ämnen som är relevanta för dig.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Är du på samma plan som mig och känner att du vill skaffa dig en stabil och tydlig grund i hur man jobbar med Digital PR? Då tycker jag absolut att du ska söka denna kurs! Och kom ihåg, det är DU själv som väljer hur mycket du sätter dig in i ämnet och tar vara på dessa 8 veckor. Se till att göra det bästa av tiden!

Utöver den 8 veckor långa distanskursen Digital PR har Edit Brunner har även kursen Influencer Marketing (3 veckor) på Berghs.