Fick massor av konkreta tips

Liza Engström är HR Manager & Marknadskoordinator på Ports Group och läste kursen Marknadsföring på LinkedIn på Berghs i januari 2019. Här berättar hon om kursen, sitt jobb och vad hon fick med sig tillbaka till kontoret.

Hej Liza! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Liza Engström, är 27 år gammal och arbetar som HR Manager & Marknadskoordinator på Ports Group – ett företag som arbetar med att skydda företags varumärken juridiskt, digitalt och tekniskt. Jag kom till Ports Group för 3 år sedan efter avslutad examen från Lunds Universitet, där jag läste Ekonomikandidatprogrammet med inriktning marknadsföring, och har sedan dess gjort en spännande karriärsresa internt där jag nu har landat i en delad roll mellan HR och marknadsföring. Det innebär att jag arbetar med allt från våra rekryteringar, employer branding, personaltrivsel, event (interna och externa), sociala medier samt med strategisk marknadsföring mot kundprospekt – en oerhört mixad roll där alla dagar ser olika ut!

Jag sitter på vårt kontor i Göteborg just nu, men tar faktiskt och flyttar till Stockholm om några veckor och fortsätter att arbeta med samma saker därifrån. Vi har kontor i Göteborg, Stockholm och Malmö – så jag spenderar rätt mycket tid på alla tre kontoren.

Vad var det som fick dig att söka till kursen Marknadsföring på LinkedIn?

Jag använder LinkedIn otroligt mycket i mitt arbete, både ur ett HR perspektiv i form av rekrytering, annonsering och research, men också väldigt mycket i marknadsföringssyfte – framförallt i arbetet med kundprospektering. Jag kände att jag ville ”få lite mer kött på benen” och skaffa den kunskap som behövdes för att kunna optimera hur vi använder LinkedIns verktyg.

Vad har du fått med dig från kursen?

Otroligt mycket! Jag upplever att det är sällan man sitter en hel dag på utbildning och känner att allt som sägs är relevant, men det var verkligen den känslan jag hade efteråt. Maria Wade var otroligt duktig på att ge konkreta tips och råd, men likväl gick jag därifrån med en STOR dos inspiration kring hur vi kan utveckla vårt arbete framöver.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut, 100%. Maria överträffade mina förväntningar. För någon som är så nyfiken och frågvis som jag är var det såklart fantastiskt att utbildas av någon som arbetat på LinkedIn i många år, och på så sätt kunde man få många ”insidertips”. Jag tycker också att hon hade en bra balans mellan att hålla det lättsamt och inspirerande samtidigt som den kunskap man fick var väldigt konkret och lätt att direkt omsätta i praktiken.

Vad tycker du var roligast?

Att man blev fulltankad av idéer och gick därifrån med verktygen att faktiskt göra något konkret av dem. Jag ringde vår marknadschef när jag var på väg hem och kunde knappt sluta prata om de nya strategierna jag ville implementera direkt – som tur var tycker han också sådant är superkul så vi satte igång redan dagen därpå!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

Mina dagar är väldigt varierande då jag har en så pass mixad roll. Ena dagen kan jag sitta med rekryteringsprocesser och intervjua kandidater, skriva annonser och planera on-boarding processer, nästa dag planerar och genomför jag kundevent eller producerar videos (i marknadsförings- eller employer brandingsyfte) tillsammans med min kollega på marknadsavdelningen.

Ofta går några timmar per dag åt att sitta med våra sociala medier och strategier samt marknadsföring kring vår prospektering tillsammans med vår säljavdelning och däremellan är det diverse administration kring vår personal som måste skötas.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Jag känner mig mycket tryggare i det arbete jag gör på LinkedIn. Tidigare har jag varit självlärd och ibland har det känts som man famlat lite i mörkret, men kursen hjälpte mig att bekräfta att mycket av det arbetet vi gjort är korrekt, samt gav mig kunskapen kring hur vi ska kunna ”skruva upp det”.

Har du något karriärtips?

Om du är i början av din karriär, stirra dig inte blind på vilken typ av roll du söker utan lägg större vikt vid vilket typ av företag du söker till. Ibland är man så inställd på vad man ”ska” arbeta som att man inte ens tittar utanför den boxen och då missar man så oerhört många spännande möjligheter. Tänk snarare mer på vad du vill ha för typ av företagskultur, arbetsplats och arbetssätt (platt eller hierarkisk organisation, satta rutiner eller mer ad-hoc etc.).

Lägg stor vikt vid vem som blir din närmsta chef, jag hade troligtvis inte varit där jag var idag om inte jag från början haft fantastiska chefer som lyft, pushat och trott på mig och låtit mig växa. Till sist; jobba hårt – det syns alltid om du anstränger dig, men se till att ha riktigt roligt också!

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

Jag följer ett antal ämnen på LinkedIn och grottar gärna ner mig i artiklar och case-studier på hur andra företag gör. Försöker komma iväg på föreläsningar/branschevent eller liknande så ofta jag hinner – ett bra sätt att få ny input och knyta kontakter.

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.