Artiklar

"Kursen Marknadsföring Start överträffade mina förväntningar"

Magdalena.Taheri

Umeåbon Magdalena Taheri är mitt uppe i en flytt till New York. I höstas pluggade hon på Berghs. “Jag fick en rejäl inspirationsboost under och efter kursen och är så nöjd med kursens innehåll” säger Magdalena. Här berättar hon mer om vad hon lärde sig och de fortsatta planerna.

Skrivet av Anette Hamel
Februari 2, 2022

Hej Magdalena! Berätta lite om dig och vad du gör nu.

– Jag heter Magdalena Taheri, är född och uppvuxen i Umeå. I somras tog jag en kandidatexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Sedan dess, i väntan på mitt amerikanska arbetsvisum, har jag roat mig med roliga ströjobb. Bland annat har jag distansjobbat för ett startup-bolag i London. Jag ansvarade för deras sociala kanaler och skapade content. I nuläget är jag mitt uppe i en flytt till New York, så jag ägnar mig åt annat parallellt – som en distanskurs inom copywriting. Väl i NY vill jag arbeta med PR och marknadsföring. Techbranschen intresserar mig, jag har även fått upp ögonen för startup-världen och ser mig själv eventuellt fortsätta på det spåret.

Du läste vår distanskurs Marknadsföring Start under hösten 2021. Vad var det som fick dig att söka till denna?

– Jag är en nyfiken person som alltid strävar efter att fylla på min verktygslåda. I våras, efter en praktik hos en kommunikationsbyrå, stötte jag på många begrepp och verktyg inom marknadsföringens värld. Vi arbetade lite med segmentering och val av målgrupper, vilket väckte en större nyfikenhet hos mig och jag ville lära mig mer. Jag scrollade därför bland kurser på Berghs och fick syn på en marknadsföringskurs på distans. Det landade helt rätt, så jag skickade iväg en ansökan.

Vad fick du med dig från dessa 8 veckor på Berghs?

– Jag når ett helt annat djup i mitt arbete nu, tack vare alla verktyg och lärdomar som jag samlat på mig under kursen. Det var även mitt främsta mål, att fylla verktygslådan och bredda mina kunskaper. Jag kan numera kombinera det jag lärde mig på medie- och kommunikationsprogrammet med alla lärdomar och kunskaper från marknadsföringskursen och därmed få en bättre helhetsbild i allt arbete jag gör. Jag kan täcka in fler områden och har verkligen tagit min analysförmåga till nya höjder.

Hur var läraren?

Jesper Odelius var motiverad, engagerad och kunnig inom ämnet. Det märktes redan från start. På varje uppgift gav han genomarbetad feedback och delade tips och lärdomar från alla sina år inom branschen. Det var otroligt lärorikt och gav mycket inspiration.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Kursen Marknadsföring Start överträffade mina förväntningar. Jag trodde inte att jag skulle plocka på mig så mycket kunskap som jag gjorde under kursens gång. Mycket tack vare vår fantastiska kurslärare Jesper. Han bidrog med massa lärdomar, kunskap och fantastiskt bra feedback. Vi var också en mindre klass, vilket gjorde att vi kom varandra närmare och hade intressanta samtal där alla kom till tals.

Vilken kurs passar dig?

Vi har ett stort utbud av utbildningar inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!

5 tips för att hitta rätt kurs

Fick du någon aha-upplevelse under kursen?

– Hela tiden. Speciellt när vi i kursen diskuterade och gick igenom våra inlämningar. Vi hade, trots att vi utgått från samma grund, tolkat uppgifterna och applicerat verktygen på våra egna vis. Det gav mig en aha-upplevelse. Det bevisade även för mig att verktyg inom marknadsföring kan användas på flera olika sätt och vis. Till en början försökte jag göra allt rätt, men insåg efter ett tag att det finns flera sätt att göra rätt på. Det öppnade upp för mer kreativt arbetssätt för mig, där jag vågade ta ut svängarna mer och lita mer på mitt arbete.

Och vad tycker du var roligast?

– Variationen på uppgifterna tyckte jag var roligast. Varje vecka fick vi en ny uppgift. Oftast valde vi själva vilka företag vi ville utgå ifrån. Vi gjorde uppgifterna till våra egna och valde företag utifrån våra intressen. Det var mer fokus på det kreativa än det formella, något jag märkte stor skillnad i eftersom jag kommer direkt från universitetet.

Hur tror du att du framöver kommer att få användning av det du lärde dig?

– Genom att kunna plocka fram och applicera det jag har lärt mig under kursen på olika projekt. Det känns tryggt att jag har massor av bra material från kursen att luta mig tillbaka mot.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet?

– Jag fortsätter att vara nyfiken och trendspanar inom områden som intresserar mig. Jag har även beställt hem boken “Blue Ocean Strategy” efter många varma rekommendationer.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?

– Tveka inte – se det som en investering, både i dig själv, men också i verksamheten. Jag fick en rejäl inspirationsboost under och efter kursen och är så nöjd med kursens innehåll!

Här hittar du hela Berghs kursutbud. Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs hos oss? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.