Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Kursen Content Marketing blev en ögonöppnare för Martin

Martin_Forsberg

Våren 2019 läste Martin Forsberg kursen Content Marketing på Berghs. Nu arbetar han på en kommun och har nyligen avslutat ett uppsatsarbete om ämnet på Stockholms universitet. Här berättar han om kursen och sin fördjupning.

Skrivet av Anette Hamel
Mars 30, 2021

Hej Martin! Vem är du och vad jobbar du med?

– Jag bor i Stockholm och har jobbat med kommunikation ganska länge. Jag har bland annat jobbat på en statlig myndighet, där jag de sista fem åren arbetade som kommunikations­chef. Jag har även jobbat med politiskt påverkansarbete inom den ideella sektorn och som konsult med eget företag. För närvarande arbetar jag på en kommun.

Du läste kursen Content Marketing hos oss under våren 2019. Vad var det som fick dig att söka till just denna?

– Jag ville gå kursen Content Marketing för att lära mig mer om hur man skapar innehåll som människor vill läsa och hur man kan använda Content Marketing för att bygga och upprätthålla relationer med människor som är intresserade av ett visst ämne. Något år tidigare gick jag distanskursen Digital PR, så detta var inte min första Berghskurs.

Vad fick du med dig?

– Vilka organisationer är det som traditionellt sett varit bäst på att skapa innehåll som människor verkligen vill läsa? Jo, det är medieföretagen som levt på att skapa innehåll som människor faktiskt varit beredda att betala för. Content Marketing innebär, lite förenklat, att företag som inte är medieföretag börjat använda medieföretagens metoder för att skapa innehåll i sin marknadsföring.

Content Marketing har inneburit något av ett paradigmskifte för många företag i och med att man gått från produktbaserade säljbudskap till att skapa innehåll som gör att kunderna själva ska vilja söka upp ett varumärke. Det handlar om att med journalistiska metoder skapa ett relevant och engagerande innehåll som är lärorikt eller underhållande. Även om jag för närvarande arbetar i en offentlig organisation var kursen något av en ögonöppnare för mig. Paradigmskiftet kan enligt min mening översättas även till offentliga verksamheter.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

– Ja verkligen. Jag tyckte att alla lärare på kursen var mycket bra och engagerade. En stor styrka med Berghs kurser är att lärarna är praktiskt verksamma, och framgångsrika, inom sina områden. För mig innebar kursen att jag fortsatte att fördjupa mig om metoden och jag har nyligen avslutat ett uppsatsarbete om Content Marketing på Stockholms universitet, Institutionen för mediestudier (JMK).

Vad tycker du var roligast eller mest intressant under utbildningen?

– Det är svårt att lyfta fram en sak då jag tyckte att hela kursen var intressant och rolig. Vi fick jobba i grupp med ett case och det var ett bra sätt att börja omsätta det vi lärt oss i praktiken.

Vilken kurs passar dig?

På Berghs erbjuder vi ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Ofta finns det allra längst ner på en kurssida relaterade artiklar om just den kursen. Exempelvis intervjuer med lärare och/eller kursdeltagare – ett bra sätt att få veta mer.

5 tips för att hitta rätt kurs

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

– Jag har som sagt skrivit en uppsats på Stockholms universitet, Institutionen för mediestudier (JMK) som heter ”Content marketing med kommuner som avsändare”. Content Marketing kan kallas för flera olika namn, bland annat redaktionell metod. I min uppsats jämställs dessa begrepp. I samband med uppsatsen har jag undersökt hur kommuner ser på metoden, om de använder den och i så fall hur och varför. För närvarande är jag delaktig i diskussioner om att införa metoden i en kommun. Det är spännande att vara med om detta utvecklingsarbete.

Har ditt arbete ändrats under Coronapandemin?

– Min arbetssituation har förändrats på samma sätt som den gjort för många andra. Jag arbetar huvudsakligen hemifrån och har möten via Teams. Med tiden har jag vant mig mer och mer. Det finns både för- och nackdelar med distansarbete tycker jag. Vi får se hur detta kommer att påverka arbetslivet på längre sikt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med att jobba med kommunikation på en kommunledningsförvaltning är att jag får jobba med många intressanta frågor som betyder mycket för många människor. Jag har alltid varit driven av att jag vill bidra till någon form av samhällsnytta.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet du läste hos oss? Något tips på någon blogg, podd eller bok?

– I och med att jag nyligen avslutat ett uppsatsarbete har det mest blivit böcker för min del. Det finns en del akademisk litteratur som berör Content Marketing samt även många vetenskapliga artiklar. Därutöver finns mycket bra litteratur i form av handböcker. Ett exempel är ”Content Marketing för alla”. Boken är skriven av Joakim Arhammar, som är kursansvarig på Berghs, och Pontus Staunstrup. Ett annat exempel är ”Följarna först” av Staffan Ekengren.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna utbildning?

– Jag rekommenderar den varmt. Det finns kanske kommunikatörer i offentliga organisationer som kan tänka att en kurs i Content Marketing främst vänder sig till företag. Men jag menar att kursen kan vara minst lika relevant för kommunikatörer i offentlig och ideell sektor.

Foto: Roslagsfotograferna