Distanskursen passade perfekt

"Kursen Digital PR kändes nytänkande, spännande och var precis vad jag letade efter" säger Matilda Fondell, Production Coordinator på H&M. Här berättar hon om sitt jobb, hur det var att plugga på distans och delar även med sig av några karriärtips.

Hej Matilda! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Matilda och jobbar som Production Coordinator på H&M’s globala kommunikationsavdelning i Stockholm. Innan dess har jag pluggat Modevetenskap och jobbat som konsult inom PR och visuell kommunikation på & Other Stories, Acne Studios och på olika PR-byråer med inriktning på mode-och livsstilsvarumärken.

Vad var det som fick dig att söka till just distanskursen Digital PR?

Jag kände att jag ville komplettera min kandidatutbildning med spetskunskap inom digital kommunikation. Drömmen var att arbeta med PR för ett modevarumärke och kursen Digital PR kändes nytänkande, spännande och var precis vad jag letade efter!

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Absolut, jag är mycket nöjd med kursen överlag och all kunskap och nya erfarenheter jag fick med mig efter att ha pluggat på Berghs. Det märktes att Louise brinner för kommunikation och det var så inspirerande och givande att få ta del av hennes samlade erfarenheter inom PR. Hon var en mycket engagerad lärare som ringade in varje avsnitt under kursen på ett bra sätt. Vi hade även intressanta gästföreläsare som var specialister inom olika kursområden, vilket var mycket uppskattat!

Hur var det att plugga på distans?

Då jag kombinerade kursen med att jobba med andra projekt vid sidan av så var det smidigt att plugga på distans just då – det var toppen att kunna välja när det passade mig att gå igenom föreläsningar. Vi hade nya kursavsnitt varje måndag med inspirerande gästföreläsare och veckouppgifter som skulle lämnas in veckan efter.

Hur har du fått användning av det du lärde dig?

Då jag idag jobbar med digital kommunikation har jag haft mycket användning av allt som vi lärde oss under kursens gång – att pitcha idéer, skapa briefer och att lära sig att sätta kommunikationsstrategier. Jag uppskattade att våra veckouppgifter var så hands on och att man sedan delade och feedbackade på sina kurskamraters inlämningar. Det händer att jag går tillbaka till kursmaterialet för att hämta inspiration!

Hur kan en dag på ditt jobb se ut?

Mina arbetsdagar är varierande, vilket jag verkligen uppskattar, men en vanlig dag börjar oftast med att gå igenom mail, styra upp min dagliga to-do list och se över dagens möten i kalendern. Vi arbetar med att skapa globala PR-aktiviteter genom omväxlande och parallella projekt – så beroende av i vilken fas projekten befinner sig i kan en dag bestå av allt från att sitta och bolla tankar i både interna och externa möten till att skriva och hantera text-och bildmaterial samt planera och koordinera event.

Har du något karriärtips?

Om du väljer att plugga vidare – välj ett ämne som du brinner för även om branschen verkar smal och svår att ta sig in på, det lönar sig i slutändan då du förhoppningsvis får en chans att jobba med det du är intresserad av.

  • Nätverka för att på så sätt få ett brett kontaktnät
  • Skaffa dig en mentor som kan inspirera och vägleda dig
  • Praktisera – det ger dig både insikter om din bransch, vad du vill jobba med och ger dig kontakter som kan bli oumbärliga för framtiden

 

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi vår artikelserie Efter kursen.