Artiklar

Negin fyllde på med kunskap hon kunde använda direkt

Negin Nazerian

Negin Nazerian är kommunikationsstrateg och jobbar för Energimarknadsinspektionen. Under våren 2023 gick hon både Communication Management och Employer Branding på Berghs. "Om du har ambitionen att bli vassare i kommunikation och employer branding tycker jag verkligen att du ska skapa utrymme för dessa två kurser", säger Negin. Här berättar hon om studietiden, sitt jobb och vinsten i att gå på Berghs.

Skrivet av Anette Hamel
Augusti 25, 2023

Hej Negin! Vem är du och vad jobbar du med?

– Den snabbaste beskrivningen? En iransk ålänning som brinner för kommunikation. Jag är kommunikationsstrateg och jobbar för Energimarknadsinspektionen. I rollen ingår att driva fram vårt kommunikativa budskap, uppdrag och resultat. Men också att stärka den interna stoltheten och varumärket som arbetsgivare. Energipriser och energiomställning är komplexa frågor som plötsligt har blivit ett hett ämne. Det finns många kommunikativa utmaningar och möjligheter. Tidigare jobbade jag som programledare och producent inom Sveriges Radio på P3 och P4.

Du tillbringade mycket tid på Berghs i våras. Berätta!

– Ja, jag läste både Communication Management och Employer Branding under våren 2023. Det är många delar i kurserna som gifter sig väl och handlar om att lyfta varumärket och det gemensamma högre syftet.

Vad var det som fick dig att söka till Communication Management?

– Med många års erfarenhet, både privat och offentligt, så kände jag att det var dags att fylla på med kunskap jag kunde använda direkt. Nätverket var också viktigt för mig – från gästföreläsare till kurskamrater. Längs med kursens gång har jag dagligen kunnat använda mig av insikter och modeller som verkligen gör skillnad. Det ligger mycket på dig själv, att vara nyfiken och driven. Det finns många kurser jag gått genom åren, men på Berghs är det mixen av branschkollegor och användbar kunskap som gör det unikt.

Vad har du fått med dig från kurserna?

  • Kursen Communication Managment gav inspiration till olika tillvägagångssätt – från corporate communication till employer branding. Vi står inför förändringar inom kommunikation och den här kursen hjälper dig att hålla rätt kurs. Jag tar med mig alla meningsfulla samtal och frågor som blev besvarade. Vi var en lagom stor grupp, vilket bidrog till väldigt tajta samtal – även med gästföreläsarna.
  • Inom Employer Branding var det upplägget med hemuppgifterna och de konkreta tipsen som kursledaren Emil gav utifrån sin erfarenhet. Det var inte ett gäng teorier, utan beprövade metoder som kunde krokas i verkligheten.

Motsvarade kurserna dina förväntningar?

– Över förväntan! Jag har plockat många kunskapsäpplen under våren, och fortsätter baka in det med konkreta aktiviteter och goda samarbeten. Det roligaste på kursen med kursledaren Andris var att hinna diskutera med alla i vår grupp och även bolla verkliga case och utmaningar med gästföreläsarna. Inom Employer Branding så var innehållet över förväntan eftersom det jag landade i mot slutet av kursen var en konkret plan för nästa steg.

Fick du någon aha-upplevelse under våren på Berghs?

– Det var många diskussioner om hur AI och chatGPT kan både spara oss tid och hjälpa konkret i uppdrag. Också tyngden i kommunikation som gör att hela organisationens kommunikativa förmåga kan utvecklas.

Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningarna?

– Roligast var farten och upplägget – veckorna går fort och varje veckouppgift sätter igång nya tankar och insikter. Innehållet är väldigt konkret och praktiskt att använda direkt i jobbet.

Har du fått användning av det du lärde dig?

– Utan minsta tvekan har jag fått användning av det jag lärt mig! Jag har redan påbörjat dialogen internt och kommer absolut använda de nya färdigheterna för att finslipa vår interna kommunikation, hur vi ska förhålla oss till AI och ledarförmåga inom kommunikation. Det finns många idéer som ska sättas i verket och jag ser verkligen fram emot det.

Vilken kurs passar dig?

Berghs erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.

5 tips för att hitta rätt kurs

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Variationen! Att kunna gå mellan rätt svåra diskussioner till att vara kreativ i produktion, vare sig det är interna eller externa kanaler, sociala medier eller strategi för ett stort projekt. Den bästa känslan är när jag ledsagar andra i att tänka kommunikativt och de förstår hur de själva kan höja kvalitén.

Och vilka är utmaningarna?

– Utmaningen är att bemöta och hantera de delar av organisationen som ännu inte insett potentialen hos kommunikatörer. Ibland finns en kioskmentalitet, från att ”beställa nyheter” till att omvandla filer. Genom att berätta effekten av vårt arbete så kommer vi kunna lyfta vårt värde.

Hur håller du dig fortsatt uppdaterad? Något tips på blogg, podd, bok eller annat?

– Jag ska absolut se till att köpa hem Richard Mosleys ”Employer Branding For Dummies”. På LinkedIn letar jag ständigt efter nya kunskapskällor inom AI och ledarskap. Förutom givna thought leaders eller TED-talks tycker jag att det finns bra innehåll från exempelvis Ben Meer och Pete Huang.

Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa dessa kurser?

– Om du har ambitionen att bli vassare i kommunikation och employer branding tycker jag verkligen att du ska skapa utrymme för dessa två kurser. Det kommer göra susen som kompetensutveckling, både på bredden och på djupet. Dessutom sätter dina kurskamrater färg på innehållet med sina erfarenheter och roller. Och fort går det – så håll i dig och bara kör, du kommer inte att ångra dig!

Fotograf: Emelie Otterbeck