En distanskurs på Berghs var bra för karriären

“Kursen överträffade mina förväntningar. Det är det absolut bästa beslut jag tagit i arbetslivet då det tagit mig dit jag är nu.” säger Caroline Johansson som läste distanskursen PR Management på Berghs hösten 2016. I augusti 2017 började hon som Gruppchef för marknadsavdelningen på Kolmårdens Djurpark.

Hej Caroline! Vem är du och vad jobbar du med?

Jag heter Caroline Johansson, 37 år och jag arbetar som Gruppchef för marknadsavdelningen på Kolmårdens Djurpark. Jag är ganska ny på jobbet, jag tillträdde i början av augusti. Jag bor med min familj utanför Norrköping.

Vad var det som fick dig att söka till distanskursen PR Management på Berghs?

Jag har läst två kurser på Berghs, Certifierad Marknadsutbildning (en skräddarsydd utbildning genom Volvo. reds. anm.) i februari 2016 och sedan PR Management hösten 2016. Anledningen till att jag sökte PR Management var främst för att jag ville utvecklas och fördjupa mina kunskaper inom just PR och kommunikation. Jag kände mig redo att ta nästa steg i arbetslivet och kursen verkade lockande eftersom den till stor del var ur ett ledningsperspektiv. Sedan hade jag fått ett riktigt bra intryck av Berghs från den första utbildningen jag gick och jag kände mig verkligen hemma på skolan.

Vad har du fått med dig från kursen?

Främst ett nytt tänk. Ett mindset som jag inte hade innan. Insikt och kunskap kring kommunikation och hur den kan vinklas och riktas mot olika målgrupper. Just målgruppstänket och arbetssättet ligger mig varmt om hjärtat och jag gläds varje gång jag ser att det ger resultat. Målgruppstänket går också perfekt hand i hand med digital kommunikation som vi jobbar mycket med.

Motsvarade kursen dina förväntningar?

Kursen överträffade mina förväntningar. Det är det absolut bästa beslut jag tagit i arbetslivet då det tagit mig dit jag är nu.

Berätta om något bra minne från Berghs!

Mitt bästa minne från Berghs är den lördag i början på december när jag satte mig i bilen och åkte upp till skolan för att redovisa min slutuppgift. Jag hade redan då klarat minimigränsen för att bli godkänd på kursen så det var bara ren glädje den dagen. Jag kände att ”Nu börjar det!”. Sen trivs jag så otroligt bra på skolan att hela den terminen är ett bra minne.

Fick du någon typ av ”aha-upplevelse” under kursen?

Många aha-upplevelser! Många gånger från mina kurskamrater som alla jobbade med andra saker än mig själv men också i momentet om Employer Branding som har blivit något av ett favoritämne. Vår lärare Anna Johansson var duktig på att få oss att se saker ur andra synvinklar och det gav tankeställare.

Hur har du fått användning av dina nya kunskaper?

Jag har verkligen haft användning av mina nya kunskaper, varje dag faktiskt med det yrke jag har nu. Mina kunskaper har också tagit mig dit jag är idag och då känner jag att det verkligen var väl investerad tid.

Vad inspireras du av?

Jag inspireras av människor och deras idéer och effektivitet. Jag finner också stor inspiration i att prova nya vägar och nya kanaler. Vi har precis provat Snapchat som kommunikationskanal och det kändes vansinnigt spännande när vi sjösatte det. Först är man lite orolig över hur utfallet blir eftersom det är nytt men sedan när man ror det i land- då får jag en så mäktig känsla. Då vill jag bara testa mer och på andra sätt!

Vill du läsa om andra personer som har gått en kurs på Berghs? Då rekommenderar vi Berghs artikelserie Efter kursen.