Artiklar

Fokus // Susan Kare

Finns det någon bättre dag än internationella kvinnodagen för att hylla en av de mest inflytelserika ikonerna inom pixeldesign? Följ med på en tillbakablick genom en Apple-entusiasts ögon för att utforska arvet av den legendariska Susan Kare.

Året är 1982, och Apple är bara två år från att lansera sin första Macintosh-dator. Ambitionen var tydlig och banbrytande: att skapa en dator som vem som helst kunde använda utan manual. I en digital värld full av komplexa kommandorader, kodning och programmering var det en utmaning att övertyga gemene man att investera i en dator. Vad var dess syfte? Varför var användargränssnittet så komplicerat?

Susan Kare, en konstnär och lärare med en doktorsexamen i konst, arbetade på ett konstmuseum i San Francisco när en vän tipsade henne om en ledig tjänst på Apple Computer Inc. De sökte konstnärer för att arbeta med gränssnittsdesign. Trots att hon saknade erfarenhet av både Apple-datorer och datorer i allmänhet, förberedde sig Susan inför intervjun. Med erfarenhet som typsnittsdesigner och en bakgrund inom bl.a broderi, skulle hennes kunskaper visa sig vara perfekt överförbara till pixeldesign inom ikonografi och textläsbarhet. 

Susan blev en innovatör inom skeumorfisk design - dvs att använda kända föremål från vår fysiska värld för att representera funktioner i den virtuella. Ska något slängas? Då representeras funktionen som en illustration på en papperskorg. Ska något klippas ut? En sax.

Susans portfolio inom pixeldesign är omfattande. Hon har designat allt ifrån  “Happy Mac” som pryder alla Finder-ikoner till command ikonen som tolkats från den svenska vägskylten för sevärdheter. Utöver ikonografi så är hon även skaparen av typsnitten Monaco, Chicago, Geneva och New York bland flera.

Hennes bidrag till pixeldesign är tidlös, och även om den skeumorfiska designen sedan ett tag tillbaka svalnat påminns jag om Susans tidlösa bidrag lite då och då när jag tittar ner på mitt tangentbord.