”Fördomarna mot damishockey är AIK:s absolut största hinder”

Under hösten fick studenterna i klassen Public Relations ett uppdrag av AIK Damhockey. Nämligen att komma med idéer för att rekrytera fler flickor till sporten, att få mer publik till dammatcherna och att skapa fler sponsorsamarbeten inom damhockey. Studentgruppen Anton Jansson, Line Bomark, Haisam Mohammed, Jonatan Peterson och Ebba Carlsson valde att skapa ett fiktivt evenemang - med en twist.

 

Hej PR-studenter! Under hösten har ni blivit tilldelade ett uppdrag av AIK Damhockey. Kan ni beskriva era tankar då ni allra först fick reda på uppdragsgivaren?

Vid första anblick – svårt och oväntat! Det kändes kul eftersom det var en stor utmaning. Damsport generellt har tyvärr ett lågt intresse kring sig och det kändes roligt att ta reda på varför det är så och till och med få komma med förslag på lösningar.

Vid ett tidigt tillfälle under projektet träffade hela klassen AIK Hockeys marknadschef; Anders Olson. Kan ni sammanfatta utmaningen ni fick?

Utmaningarna var rätt många. De ville bland annat synas mer i media, få mer sponsorer, få mer publik till matcherna samt rekrytera mer flickspelare till AIK. En ganska bred brief som du kanske hör.

Hur satte ni igång att arbeta med utmaningen? Hur lade ni upp arbetet?

Haisam Mohammed: Vi gjorde research i det vi kunde finna om AIK och damhockey, som i övrigt som var rätt sparsamt, på nätet. Dock kunde vi skapa oss en bra bild av föreningen utifrån researchen samlat med egna insikter om ishockey i stort. Dessutom besökte vi en hockeymatch för att få en närmare bild av hur det ser ut i verkligheten.

Om man ska prata insikter och strategi. Vilken var den insikt ni fick när ni gjort research på uppgiften och vilken strategi tror ni att AIK Damhockey behöver?

En viktig insikt vi kom fram till var att att många förutsätter att damerna är sämre, samtidigt som att de flesta aldrig ens har sett en damhockeymatch. Vi insåg också att AIK:s damlag inte får den uppbackning av föreningen de förtjänar och att de behöver skapa en strategi med målet att AIK ska få jämställd medial uppmärksamhet.

En del av strategin var just den mediala uppmärksamhet vi tror AIK skulle få vid den aktiveringen vi föreslog för dem att genomföra. Det skulle vara ett startskott på en ny kommunikationsidé där AIK tar plats som en modern och jämställd förening.

Vilket tror ni är det största hindret?

Fördomarna mot damishockey är AIK:s absolut största hinder.

Nu till lösningen! Er grupp hade ett specifikt förslag på lösning och ”uttag”, nämligen ett evenemang. Berätta!

Vi ville visa upp hur tufft, spännande och kul damhockey faktiskt kan vara. Vi vill visa upp hockey i ett nytt sammanhang, där vi tar rinken till staden. Vi kallade det “Adrenalin i kungsan”. Vid detta evenemang ska AIK möta Leksand i en intensiv match på uterink, där vi ger hela Stockholm chansen att uppleva sporten tillsammans med god mat och roliga aktiviteter som speedshooting, skridskotävling och prickskytte och erbjuder dessutom besökarna möjligheten att träna tillsammans med proffsen. Vid evenemanget ska också härlig livemusik från kvinnliga artister som tex Molly Sanden, The Sounds och Miriam Bryant spelas. En slags hockeyfestival, helt enkelt.

Vilka problem tänker ni att evenemanget kommer att lösa? Hur?

Det kanske låter ganska platt med endast ett evenemang som lösning för AIK hockeys problematik. Det håller vi med om, så vi kände att vi var tvungna att tweaka denna idé lite extra och dra fördomarna till sin spets. Vi ville belysa vilka det egentligen är som spelar hockey. Det utan att säga det, utan istället visa det. Vi märkte under arbetets gång att vi själva benämnde sporten för “hockey” och “damhockey”. Vi ställde oss själva frågan varför? Och vad skulle hända om kommunikationen inför eventet utgick från att det var just hockey som skulle spelas, och inte om det var herr- eller damlag som spelade. Vi ser att de flesta skulle bara ta för givet att det är herrarna som ska spela. Vad skulle reaktionerna bli hos publik och media som tagit för givet att det var herrar som skulle utöva matchen bara för att vi kommunicerat ordet “hockeymatch”? Vi ville starta debatt.

Sammanfattningsvis. Vad lärde ni er av arbetet med AIK Dam och att arbeta tillsammans?

Jonatan Peterson: Vi blev framförallt väldigt inspirerade av tjejerna som spelar i AIK som har en enorm passion för något de älskar.

Ebba Carlsson: Verkligen, men vi insåg även hur viktigt det är att ha ett varför.

Line Bomark: Vi lärde oss också hur viktigt det är att måla ut sin fiende i sammanhanget. I detta fall var AIK damishockeys största fiende fördomarna folk har kring damhockey. Det var därför vi valde att just utmana/belysa fördomarna.

Taggar:

Berghs redaktion

Den här artikeln är producerad av Berghs redaktion. Berghs redaktion består av medarbetare på Berghs kommunikationsavdelning, Berghs Communications, samt gästskribenter, lärare och studenter. This content is produced by Berghs.