Artiklar

Från idé till verklighet

Förra året genomförde studenterna Wilma, Alice, Emelie, Nathalie, Assel, Loïc och Simon sitt examensprojekt på uppdrag av Skanska. Gruppens uppgift bestod av att skapa en kreativ lösning för att nå yrkesmedarbetare och minska gapet mellan dem och tjänstemän. Skanska har nu lanserat gruppens idé och projekt som en kampanj. Vi tog tillfället i akt att prata med gruppens PR-ansvariga Wilma Roth om hennes tankar.

Skrivet av Filip Sjödin
Maj 16, 2023

Hej Wilma! Hur känns det nu att Skanska äntligen har lanserat ert projekt?

– Det känns superskoj! Trots att jag är stolt över vår insats, oavsett kampanj eller ej, blev känslan såklart ännu bättre när Skanska nu lanserade kampanjen vi arbetat fram tillsammans under examensprojektet. 

Du tog examen förra sommaren, grattis igen, vad gör du idag?

– Tackar! Jag jobbar som PR-konsult på Hill+Knowlton Strategies, en strategisk PR-byrå.

Vilka lärdomar har du tagit med dig från examensprojektet och har du lyckats applicera dessa ute i arbetslivet?

– Vikten av ett gediget och kvalitativt förarbete eftersom att det är avgörande för slutresultatet. Vi la många timmar på research och strategi innan vi skapade en komplett kampanj för Skanska, som jag värdesätter även för mina uppgifter i arbetslivet - vikten av ett gediget förarbete. 

I skrivande stund arbetar avgångsstudenterna sina examensprojekt. Vad har du för tips till dem samt framtida studenter?

– Ställ inte för höga krav på er själva, ha kul! 

Gruppen blev tilldelade projektet i april 2022 och efter månader av hårt arbete blev resultatet “On Site by Skanska”. Ett reklamkoncept som lägger ett större fokus på yrkesmedarbetare som individer. Gruppen valde att uppmärksamma hur yrkesmedarbetare bygger mer än bara byggnader utan bygger även för nya generationer, relationer och för samhället.

Läs mer om examensprojekten här.