Den här artikeln är inaktuell (eller gammal).  Här är Berghs aktuella kursutbud!

Frida Eklund: samspelet med produktionsledaren är ovärderligt

rmk

Brand the band - så löd utmaningen som delades ut till Berghs studenter inom Grafisk Design under ett projekt i samarbete med Fryshuset tidigare i våras. Frida Eklund berättar om arbetet som hon, tillsammans med sin grupp, gjorde med artisten RMK.

Skrivet av Berghs School of Communication
April 17, 2012

Berätta om Brand the Band!

Brand the Band var ett samarbete med Fryshyset där de bidrog med tolv akter och Berghs bidrog med tolv grupper. Briefen var svårtolkad eftersom varje artist har unika behov, det gick inte att säga att ett uppdrag var det andra likt. Min grupp jobbade med en artist, som har gått ganska långt i sitt artisteri redan. Det vi försökte göra var att plocka upp där han försvann in i mängden. Vi ville hjälpa honom att ”samla ihop sig”, som artist, till något enhetilgt som han ville förmedla. Det vi gjorde var att vi plockade fram ett koncept kring honom som han sedan kan ta ut i de delar han behöver. Konkret innerbär det ett grafiskt manér med affischer, webbsida, logotyp och väldigt, väldigt mycket strategi. Vi ville knyta samman en enhetlig profil kring artisten RMK.

Hur gick ni tillväga?

Först träffade vi Rikard för att få en bild av honom som person. Han är väldigt framåt och aktiv. Efter det träffade vi hans band och hade en heldagsworkshop där vi frågade dem hur de upplevde sitt problem. Det är svårt att hanka sig runt utan ett skivbolag i ryggen, kan man sammanfatta det med. Ganska snabbt under workshopen kom vi fram till att vi behöver  nisha RMK & Kompaniett, svara på frågor som “vem är Rikard” och “vilka är bandet” och förstås fundera kring när bandet är relevant i sammanhanget och inte. Vi pratade också om hur Rikard kommunicerar som artist med sina fans. Efter workshopen hade vi en ganska klar bild över deras mål.

Vad gjorde ni konkret?

Dels tog vi fram det grafiska, ett slags bildmanér, sedan fick vi ta fram förslag på strategiska beslut, ta fram en lanseringsplan som berättar när singlar ska släppas, hur man gör, vad behöver man för rättigheter. Vi stolpade upp möjligheterna som artisten sedan får ta med sig att arbeta vidare med, med sig själv som avsändare.

341

Berätta om arbetet med den grafiska profilen!

Vi började ju med att prata mycket med Rikard om vem han är, var han kommer ifrån och det uppdagades ganska snart att han, precis som många andra artister, har en ganska brokig bakgrund med många “hål längs vägen”. Vi insåg också att det har stärkt honom som person och gett honom den drivkraft han har idag. Ett citat han sade vid ett tidigt möte som jag inte kunnat släppa är ganska talande, tycker jag. “Jag vill köpa en Rolex, inte för klockan i sig för den är ganska ful, men den symboliserar att jag inte behöver oroa mig för att kunna köpa mjölk”. Det här symboliserar en historia, att han har gjort en ganska stor resa. Så vi skapade ett koncent vi kallar Betong och glamour. Där framhäver vi kontrasterna mellan det han kommer ifrån och dit han siktar.

Hur var det att presentera ert konceptförslag för artisten?

Vi hade först tänkt presentera tre koncept, men i gruppen kände vi spontant att vi inte ville föreslå något annat, den här idén var så pass stark. Det finns ingen i hans genre som uttrycker sig likadant. När vi presenterade för Rikard tror jag att det var en smärre chock för honom. Han, som annars är pratglad och stormig som person, satt alldeles tyst i en och en halv timme när vi presenterade. När vi gick därifrån visste vi inte om han gillade det, det skulle lika gärna kunna gått käpprätt åt helvete. Men det gick bra! Konceptet fick landa några dagar och sedan kom han tillbaka till oss och sade att han gillade det och ville köra på.

Det var spännande. Vi hade lyckats förklara det på ett sätt som han förstod och gillade. Han gillade det finstilta och högklassiga i kontrast mot det skitiga.

Var står ni idag, när projektet precis är avslutat från er sida?

Vi har producerat riktlinjer för hela hans koncept framöver. Vi gjorde en logotyp, två singelomslag och en skiss på en hemsida som håller på att produceras nu.

Vi märker en stor skillnad på artisten RMK idag jämfört med när vi träffades första gången. Då var han trött och lite orkeslös i sitt engagemang, nu går det knappast att stoppa honom. Han är verkligen igång, har en nytändning som känns jättekul att se. Den 20 april släpper han två singlar och vi har gett honom ett presskit som han kan skicka ut till representanter inom blogg- och musikvärlden. Och han har börjat boka spelningar inför sommaren.

Vad skulle du säga att ni, som studenter, har fått ut av projektet Brand the Band?

En sak jag kan säga för både mig och Linnea, som också läser Grafisk Design, är att vi verkligen lärt oss att samspelet med produktionsledarna och den hjälp de bidrar med är ovärderlig. Att jobba tillsammans med en annan grafisk designer är också lärorikt, självklart ställs man inför situationer där teamarbetet är en viktig fråga och man tycker olika.

Sedan tyckte jag att möjligheten att jobba med en person och inte ett varumärke var väldigt givande. Ett varumärke kan man ibland nästan påtvingat fylla med värdeord, men med en artist måste han ju stå för dem också. Det går inte att trycka något i halsen på någon som lever, man måste förstå det, andas det, för att det ska funka överhuvudtaget.

Skulle du vilja jobba mer med personer, artister till exempel, längre fram när du går ut i sommar?

Jag hoppas att jag kommer få tillfälle att göra mer av det här  längre fram. Det är precis det här som är så skönt med skolan; du slängs hela tiden in i projekt som du inte skulle sitta hemma på din kammare och göra. Du utvecklas hela tiden.

Jag till exempel, tillhör den tappra skara som absolut inte kan “rita”. Jag kan inte ens dra ett rakt streck, och cirklar ska vi inte ens prata om. Därför var jag osäker när skulle börja läsa Grafisk Design på Berghs. Men direkt när man kommer innanför dörrarna får man på något märkligt sätt känslan av att man är bäst i världen. På gott och ont, förstås, det är en styrka men man pressar sig också väldigt hårt att prestera hela tiden. Här tillåts man göra fel och söka efter vad det är man står för själv. Det som är charmigt med vår klass är att det finns så många personligheter, så många helt unika uttryck och man kan aldrig säga vad som är bäst eller sämst. Det finns bara olika. Därför kan vi använda varandras infallsvinklar och synpunkter utan att vara rädda för stölder eller tävlingar – det gäller bara att välja vad i allt man lärt som som man vill framhäva.

Vill du titta på RMK & Kompaniett eller lyssna på hans låtar

Tillsammans med Frida i projektet Brand the Band jobbade även Linnea Sigurdson (Grafisk Design), Anna Melkersson och Markus Vallenholm, Produktionsledare/Operativ projektledare. 

340