“Gör du bra grejer så syns du”

Hur får man egentligen jobb i kommunikationsbranschen idag? Handlar det fortfarande om att bygga portfolio, skicka CV och gå på intervju? Både ja och nej, menar Digge Zetterberg Odh. Här delar Digge med sig av berättelsen om rekryteringen som började med en julkalender på Berghs Instagram.

Av Berghs alumnistudenter får hela 96% jobb inom det område de utbildat sig till inom snabbare än sex månader efter sin examen. För en del av dem går det fortare än så. När två av Berghs studenter agerade värdar för Berghs instagramkonto och skapade en innovativ julkalender upptäcktes deras humor och kreativa talanger av Digge Zetterberg Odh, dåvarande Head of Talent and Promotion i det nordiska byrånätverket The North Alliance. Studenterna Hugo Wallmo och Evelina Rönnung läste då sista året på Berghs tvååriga utbildning Art Director / Copywriter och hade anmält sitt intresse att agera julvärdar för Berghs Instagramkonto.

The North Alliance är ett nordisk byrånätverk där bland annat Åkestam Holst, Bold, Great Works, Round & Round, Promenad och Making Waves ingår. Idag arbetar Digge som Head of Talent & Marketing på Making Waves/Greatworks (reds. anm.)

DiggeZetterberg_berghsDigge, berätta om rekryteringen över Instagram!

Det var väl egentligen ingen rekrytering över Instagram, men det var där den började. Jag snubblade alltså över Hugo och Evelina via Berghs julkalender på Instagram någon gång i slutet på förra året när de gjorde sin praktik i London. Jag minns att det var en serie av filmer och bilder som stack ut i mängden, det var både ett innovativt sätt att använda sig av formatet och hantverksmässigt fint. Det är extremt sällan som någon lyckas göra något som sticker ut i sociala medier på det sättet, men det här var både påhittigt och kul och jag tänkte genast: de här verkar duktiga. Dem vill jag veta mer om.

Vad hände då?

Jag kontaktade dem via mail och tipsade samtidigt vår Creative Director på Åkestam Holst. Sedan skedde det lite av sig självt när jag var bortrest, CD:n träffade dem och gillade vad han såg. När jag kom tillbaka från min semester hade han i princip anställt dem på stående fot efter första mötet.

Lucka nummer ett.

A video posted by Berghs School of communication (@berghs) on

 

Fanns det två tomma positioner att söka vid den tiden eller skapade ni dem för just dessa studenter?

Nej, det fanns egentligen inte två roller lediga. Och dessutom gick ju båda i skolan. Vi vill självklart att alla studenter ska avsluta sin utbildning och har stor respekt för det, så det som hände var att de inledningsvis jobbade extra hos oss. De arbetade med riktiga kundprojekt under tiden de avslutade sin utbildning och under våren fick byrån in nya kunduppdrag som vi kunde sätta Hugo och Evelina på direkt. De har jobbat som kreatörer från dag ett, men det var inte förrän efter deras examen som de började jobba heltid hos oss.

Digge_hugo_evelina
Hugo Wallmo, Digge Zetterberg Odh, Evelina Rönnung

Är det här ett ovanligt sätt att upptäcka talanger på idag?

Både och, skulle jag säga. Det är en kombination nu för tiden. Gör man bra grejer så syns man, mediet är mindre viktigt. Jag tycker att vi rör oss längre ifrån det klassiska “titta på min portfolio så kanske vi kan ha ett möte sedan”, även om det förstås fortfarande är en vanlig väg att gå. Men som sagt: gör du bra grejer så kommer du att synas. Och det skadar inte att sticka ut.

Kan du dela med dig av några tips till studenter som söker jobb och vill visa upp sig redan under studietiden?

Var involverad! Gör intressanta saker! Skit samma i vilken kanal du gör det, men gör intressanta saker. Hitta bra projekt som du vill delta i, öva på dina talanger och färdigheter.

Det är viktigt att understryka att det här inte bara handlar om kreatörer, även produktionsledare, PR-studenter och projektledare har en viktig funktion att fylla. I det gamla exemplet Don’t Tell Asthon, som ju spreds som en löpeld över sociala medier och orsakade Berghs första vinst i Future Lions i Cannes, bestod arbetsgruppen av fler än kreatörer. Så, involvera dig. Välj projekt. Utnyttja det nätverk som skolan erbjuder under tiden du går där. Gör du bra projekt så blir det en dörröppnare in till dina framtida arbetsgivare. Du får upp deras intresse och en fot i dörren, även om ingen anställer någon baserat bara på en instagramserie så blir man nyfiken. Man vill veta mer, undrar: vad har ni mer hittat på?